[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

W pełni autonomiczne ciężarówki – tzw. drony samochodowe Kamaz z powodzeniem zostały przetestowane w Arktyce

Na polu Wostochno-Messoyakhskoye (Półwysep Jamałski, Półwysep Gydansky) pomyślnie przetestowano bezzałogowe ciężarówki KAMAZ, które w trakcie tych prób przejechały łącznie 2500 km. Wspólny projekt Gazpromu Neft oraz grupy spółek KAMAZ został zrealizowany przy wsparciu rządu Jamalsko-Nienieckiego Okręgu Autonomicznego w autonomii i w trudnych warunkach klimatycznych Arktyki. Główny cel tego sprawdzianu ukierunkowano na potwierdzenie potencjalnej skuteczności użytkowania pojazdów bezzałogowych, co może poprawić bezpieczeństwo transportu ładunków i zoptymalizować podaż w trudno dostępnych regionach.

Podstawą prawną do wdrożenia projektu były zmiany w dokumentach regulacyjnych zainicjowane przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu Rosji, mające na celu uproszczenie mechanizmu umożliwiającego wysoce zautomatyzowanym pojazdom dostęp do dróg publicznych i rozszerzenie geografii – przestrzennego zasięgu eksperymentu dla ich przetestowania.

Podczas sprawdzianu na polu Wostochno-Messoyakhskoye samochody bez kierowców wykazały pełny potencjał zasobu cyfrowego, w tym zdolność do: poruszania się po danych trasach z dużą dokładnością, wymiany informacji za pośrednictwem duplikatów systemów komunikacyjnych, rozpoznawania przeszkód w ułamku sekundy i przewidywania trajektorii z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na drodze. Kontrola ruchu bezzałogowych ciężarówek przez terytorium autonomicznego pola naftowego i zimowych dróg przez tundrę gydańską odbywała się z odpowiednio wyposażonego centrum kontroli, zlokalizowanego na polu wschodniego Messoyakhskoye.

REKLAMA

Jak zauważyli uczestnicy projektu, główną zaletą bezzałogowych pojazdów jest ich nieograniczona wydajność. Auta zaopatrzone w autonomiczny system kontroli nie męczą się i nie popełniają błędów nawet na trudnych trasach, w warunkach niskiej temperatury, zamieci i słabej widoczności. W porównaniu z załogowymi odpowiednikami bezzałogowe ciężarówki KAMAZ są też o 50% bezpieczniejsze i pozwalają obniżyć koszty transportu o 10-15%.

Irek Gumerov, zastępca dyrektora generalnego ds. rozwoju KAMAZ PJSC, komentuje „Pomimo faktu, że bezzałogowa technologia jest stosunkowo nowym zjawiskiem dla Rosji, popyt na bezzałogowe pojazdy KAMAZ ujawnił się kilka lat temu, a firma działa w tym obszarze od dłuższego czasu. Dziś wśród przedsiębiorstw przemysłowych rośnie zainteresowanie wprowadzaniem bezzałogowego transportu, stopniowo powstaje podstawa legislacyjna, otwierająca nam nowe możliwości. Jestem pewien, że w następstwie rozwiązania problemów prawnych, które od dawna ograniczają produkcję autonomicznych pojazdów kołowych w tym kraju, ten temat zyska nowy rozwój. Dzięki wystarczającemu doświadczeniu i potencjałowi w opracowywaniu innowacyjnych pojazdów z bezzałogową technologią sterowania, KAMAZ jest gotowy zaoferować swoje zaawansowane technologicznie rozwiązania rosyjskim firmom i pomóc partnerom w realizacji ich projektów biznesowych”. Vadim Yakovlev, zastępca dyrektora generalnego ds. poszukiwań i wydobycia, Gazprom Neft, dodał zaś „Projekty arktyczne stanowią znaczną część naszego portfela produkcyjnego. Nauczyliśmy się pokonywać wyzwania związane z ekstremalnymi warunkami klimatycznymi, oddaleniem naszych zasobów od rozwiniętej infrastruktury, tworząc rozwiązania inżynieryjne i technologiczne, których nie ma nigdzie indziej na świecie. Cały czas szukamy nowych możliwości poprawy wydajności i bezpieczeństwa wydobycia ropy. Łącznie z wykorzystaniem bezzałogowej technologii do monitorowania obiektów przemysłowych i dostaw ładunków. Gazprom Neft wdraża te innowacje wraz z partnerami z innych branż, tworząc zachęty do rozwoju wielu rosyjskich sektorów”.

Podczas arktycznej jazdy próbnej KAMAZ bez problemów pokonał 2500 km. Testy na East Messoyakha pozwoliły firmom naftowym w pełni ocenić potencjał nowych technologii w rzeczywistych warunkach arktycznych i uzyskać potwierdzenie możliwości nieprzerwanej pracy kołowych – drogowych dronów towarowych podczas typowych operacji na północnych polach naftowych. W oparciu o wyniki tych testów Gazprom Neft wzmocni przygotowania do wprowadzenia bezzałogowych pojazdów do procesów logistycznych i będzie nadal aktywnie uczestniczyć w tworzeniu ram regulacyjnych dotyczących użytkowania bezzałogowych pojazdów na rosyjskich polach naftowych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA