REKLAMA

W pełni elektryczne Volvo FL Electric z zabudową Rosenbauer GW-L dla straży pożarnej Cz.1

Na specjalistycznych branżowych targach „Florian” w Dreźnie dostawca sprzętu i wyposażenia dla straży pożarnej – austriacki Rosenbauer oraz Volvo Trucks pokazali światową nowość: pierwszy w pełni elektryczny pojazd strażacki GW-L na seryjnym podwoziu Volvo FL Electric. Przy czym nie była to jeszcze "rasowa" odmiana ratowniczo-gaśnicza, a wariant wsparcia logistycznego.

Volvo FL Bartosz Wojtowski

Nowy samochód strażacki GW-L należy do serii swoimi korzeniami sięgającej 1985 roku i łączy w sobie wysoce elastyczną koncepcję nadwozia z nowym, innowacyjnym podwoziem o napędzie w pełni elektrycznym. Cechują go rozstaw osi 4400 mm oraz krótka, dzienna, 2-osobowa kabina. Jest to też pierwszy taki model dla straży pożarnej na seryjnym podwoziu z napędem elektrycznym – Volvo FL Electric. Sama seria FL w wydaniach do 16000 kg dopuszczalnej masy całkowitej bywa stosowana głównie w lokalnym ruchu dystrybucyjnym. Ta klasyczna ciężarówka do transportu miejskiego i lokalnego w wykonaniach z napędem elektrycznym w ofercie znajduje się od 2019 roku. Ze swojej strony Rosenbauer stał się zaś pierwszym na świecie wytwórcą sprzętu dla straży pożarnej, który w oparciu o podwozie z pogranicza klas tonażowych średniej i ciężkiej zaproponował pojazd ratowniczy.
Ten pierwszy na świecie samochód strażacki z zabudową logistyczną w klasie wagowej 16 t i z w pełni elektrycznym napędem idealnie więc nadaje się do stosowania w obszarach miejskich – na krótkich dystansach, jednocześnie mogąc zapewnić wszystko, co niezbędne do wykonania operacji skutecznie, szybko i elastycznie w pomieszczeniach zamkniętych, jak hale fabryczne.
W pełni elektryczny napęd ma wystarczającą moc oraz działa prawie bezgłośnie i bez emisji spalin – przykładowo na biegu jałowym FL Electric okazuje się prawie o 40 dB cichszy niż klasyczne FL z silnikiem Diesla. Tym samym odmiana elektryczna chroni środowisko i zdrowie służb ratowniczych, gdyż dociera na miejsce szybko, prawie bezgłośnie i całkowicie bezemisyjnie, idealnie łącząc wydajność i zrównoważony rozwój. Ponadto pojazd w formie zabudowy i wyposażenia otrzymał kontenery na kółkach i specjalnie dobraną konstrukcję przeciwpożarową, razem tworzące ogólny system o dużej elastyczności eksploatacyjnej. W rezultacie z własną przestrzenią warsztatową, praktyczną windą załadowczą i wyposażeniem w pojemniki na kółkach auto da się indywidualnie dopasować do danego zastosowania - dzięki strukturze logistycznej i kontenerom na kółkach zapewnia największą możliwą elastyczność w zaopatrzeniu logistycznych różnych lokalizacji prowadzenia akcji i rozmieszczenia specyficznych obiektów.
Technologia zastosowana w Volvo FL Electric
Zespół napędowy nowego pojazdu logistycznego składa się z kompaktowego silnika elektrycznego oraz 2-biegowej skrzyni przekładniowej, której pierwszy bieg umożliwia ruszanie z maksymalnym momentem obrotowym (425 Nm) nawet na stromym wzniesieniu. Moc ciągła silnika elektrycznego wynosi 165 kW, a moc szczytowa dochodzi do 200 kW. Silnik działa również jako generator, przekształcając energię kinetyczną, normalnie traconą podczas hamowania, w energię elektryczną, przekazywaną z powrotem do akumulatorów trakcyjnych, w liczbie do czterech. Akumulatory 600 V (akumulatory litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe) o pojemności 50 kWh każdy można zamontować w obudowie, a zapewniają one zasięg do 300 km, w zależności od obszaru zastosowania. Są ładowane za pomocą ładowarek pokładowych prądem zmiennym lub z zewnętrznych stacji ładowania prądu stałego; proces ładowania 6 akumulatorów trwa 1,5 lub 10,5 godziny (ładowanie szybkie/normalne), a dla czterech akumulatorów mniej niż godzinę lub 6,5 godziny (ładowanie szybkie/normalne).

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA