REKLAMA

W pełni elektryczne Volvo FL Electric z zabudową Rosenbauer GW-L dla straży pożarnej Cz.2

Na specjalistycznych branżowych targach „Florian” w Dreźnie dostawca sprzętu i wyposażenia dla straży pożarnej – austriacki Rosenbauer oraz Volvo Trucks pokazali światową nowość: pierwszy w pełni elektryczny pojazd strażacki GW-L na seryjnym podwoziu Volvo FL Electric. Przy czym nie była to jeszcze "rasowa" odmiana ratowniczo-gaśnicza, a wariant wsparcia logistycznego.

Volvo FL Bartosz Wojtowski

W pełni elektryczna straż pożarna
Przedstawiona przez Rosenbauera kompletacja logistyczna ma na pokładzie cztery akumulatory, gwarantujące wystarczającą ilość energii do wykonania przeciętnego zadania logistycznego przy wyjeździe do prowadzenia akcji w mieście, oświetlenia terenu (światła stroboskopowe, oświetlenie otoczenia, oświetlenie wnętrza LED) oraz zasilania radia, laptopów, lamp ręcznych, ładowarek itp. Pojazd dostał system magistrali Rosenbauer CAN. Ogólnie w układzie elektrycznym wprowadzono: 2 migające światła LED z przodu dachu kabiny, 2 migające światła LED z boku i z tyłu, boczne oświetlenie Ambiente w postaci taśm LED, światła manewrowe na lusterkach, system Rosenbauer CANBUS z wyświetlaczem oraz kamerę cofania z wyświetlaczem. Całym oświetleniem, kamerą cofania i tylną windą załadunkową można więc sterować za pomocą 10-calowego wyświetlacza wbudowanego w środkową konsolę w kabinie kierowcy. Przyłącza umieszczono zarówno w kabinie kierowcy, jak i w kilku miejscach nadwozia.

Elastyczna koncepcja zabudowy

Zabudowa w formie elastycznego wykorzystaniowo furgonu z bocznymi drzwiami i tylną windą załadunkową składa się z trzech zasadniczych części: hali warsztatowej z blatem roboczym, dwóch pomieszczeń sprzętowych oraz przestronnej strefy logistycznej lub ładunkowej. Lekka konstrukcja została wykonana z aluminiowych paneli warstwowych z wkładkami wzmacniającymi oraz otrzymała aluminiowe poszycie zewnętrzne. Wprowadzono tu profile RTE RC o wymiarach 1200 x 800 mm. Nadwozie ma 2,1 m wysokości wewnętrznej, wskutek czego na całej długości da się po nim chodzić w pozycji wyprostowanej. Podłogi w przestrzeni roboczej i ładunkowej wyróżniają się grubością 21 mm, z kolei podłoga w przedziałach wyposażenia – sprzętowych powstała z aluminium. W przestrzeni ładunkowej istnieje możliwość zabrania zróżnicowanego ładunku oraz wygospodarowano miejsce dla maksymalnie czterech osób. Do warsztatu prowadzą drzwi z wysuwanymi schodami po prawej stronie. Dostępne są też szyny mocujące z boku ścian wewnętrznych, szyny profilowe w pomieszczeniach wyposażeniowych do indywidualnego użytku, dobierane – regulowane wyposażenie wnętrza oraz zabezpieczenie ładunku w przedziale logistycznym. Przedziały sprzętowe są zamykane roletami, każda z ryglem, a głębokie przedziały sprzętowe dodatkowo u dołu klapami, po otwarciu pełniącymi funkcję podestów – tzw. klap schodkowych. Takie tzw. głębokie i wysokie – na całą wysokość auta – przedziały sprzętowe z dolnym podestem zlokalizowano po lewej i prawej stronie, po obu stronach tuż przed tylną osią. Wszystkie przedziały sprzętowe są pyłoszczelne. Do tego w formie wyposażenia dochodzi pełna gama systemu modułowego Rosenbauer COMFORT z szufladami, tacami, przegrodami obrotowymi itp., służąca do bezpiecznego przechowywania i optymalnego wyjmowania sprzętu znajdującego się w skrytkach sprzętowych, w tym zabierania i bezpiecznego przechowywania ekwipunku. W partii logistycznej zamontowano zaś dwie półki. Dodatkowo są tutaj przewożone cztery standardowe pojemniki, zabezpieczone zamkiem za pomocą specjalnego systemu szyn. Ogólnie w części logistycznej znajdują się dwie zamontowane na stałe półki i cztery standardowe kontenery na rolkach. Załadunek i rozładunek odbywa się za pomocą zasilanej elektrycznie tylnej windy załadunkowej Palfinger o udźwigu 1500 kg przy odległości środka ciężkości ładunku od końca zabudowy 1000 mm, z funkcją zdalnego sterowania radiowego. Dzięki elastycznej koncepcji możliwe stało się również wykonanie innych układów pomieszczeń i wyposażenia. W rezultacie – w zależności od wymagań konkretnej jednostki – da się realizować różnorodne koncepcje logistyczne. Obejmuje to także wózki na wyposażenie, zgodne z normą obowiązującą w Niemczech – przewidziano miejsce na maksymalnie sześć kontenerów rolkowych – przesuwanych na rolkach, w tym najnowszych RTE RC o wymiarach standardowej europalety, czyli 1200 x 800 mm. Pojemniki na rolkach zapewniają dużą elastyczność. Solidna konstrukcja ich ramy zrobiona z anodowanych profili aluminiowych umożliwia załadunek pojedynczych kontenerów do dopuszczalnej dla nich masy całkowitej, określonej na 700 kg (łączna masa kontenera wraz z ładunkiem dochodzi do 700 kg). Kolejna zaleta polega na tym, że pojemniki mogą być różnie konfigurowane w zależności od celu transportu.
Wymiary tak skompletowanego egzemplarza równają się – długość x szerokość x wysokość 7400 x 2550 x 3400 mm, natomiast dopuszczalna masa całkowita 16000 kg.
Matthias Reisinger, menedżer produktu ds. pojazdów przemysłowych i specjalnych w Rosenbauer, mówi „Dzięki temu pojazdowi Rosenbauer łączy najnowsze rozwiązania na rynku samochodów ciężarowych z uniwersalną i sprawdzoną koncepcją pojazdu, aby zapewnić straży pożarnej dokładnie odpowiedni sprzęt do przyszłych operacji”.

REKLAMA

Fakty na temat pojazdu strażackiego GW-L na podwoziu FL Electric

• pojazd logistyczny o dopuszczalnej masie całkowitej 16700 kg, oparty na Volvo FL Electric z akumulatorami o łącznej pojemności 200 kWh;
• elastyczna koncepcja nadwozia dla szerokiej gamy konfiguracji pojazdów firmy Rosenbauer z warsztatem i pomieszczeniem logistycznym oraz miejscem na maksymalnie sześć kontenerów rolkowych – przesuwanych na rolkach.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA