[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Wozidłowo-załadunkowy zintegrowany system wsparcia logistycznego ATMAT Cz.5

Do wykonywania operacji przeładunkowych, w zależności od konkretnych warunków realizacji tych operacji oraz dostępności sprzętu, siły zbrojne przeważnie używają urządzeń analogicznych jak podmioty z sektora cywilnego. Zazwyczaj są to żurawie z ramionami wysuwanymi teleskopowo, żurawie hydrauliczne cargo oraz systemy załadowcze różnego rodzaju, uzupełnione przez wózki widłowe, kalmary, lekkie doczepiane wózki widłowe typu moffett czy suwnice.

Fot. Producent

Obecnie jako podstawa na systemu Hammar 195 mogą już wystąpić wozidła Volvo z najnowszej serii – generacji G – A25G i A30G, w porównaniu ze swoimi poprzednikami o dalej poprawionych parametrach użytkowych. Ich budowa umożliwia przewóz ciężkich ładunków w trudnych warunkach terenowych, długi okres eksploatacji maszyn oraz niezawodność i trwałość. Ponieważ oba opierają się na tej samej bazie kluczowych komponentów, zostaną opisane razem, z zaznaczeniem jedynie występujących między nimi różnic, stanowiących pochodną innych mas własnej, całkowitej – równej 47450 kg dla A25G i 52300 kg dla A30G – oraz ładowności.

Ramy obu części tworzą profile zamknięte, wzmocnione. Ramy te powstały ze stali o wysokiej wytrzymałości, spawanej automatycznie. Przegub obrotowy jest w 100% bezobsługowy, całkowicie uszczelniony, z trwale nasmarowanymi łożyskami stożkowymi. Zawieszenie przednie zawiera kolumny gazowo-hydrauliczne. Pracuje ono miękko i progresywne, gwarantując niezależne ruchy kół dzięki 3-punktowemu systemowi mocowania. Tłumi wibracje w kabinie, co oznacza, że maszyna może poruszać się z większą prędkością w terenie. Powyższe wydatnie pomaga skrócić czas cyklu operacyjnego, przyczyniając się do wzrostu wydajności i/czy skrócenia czasu przebywania w strefach bojowych albo zagrożonych atakami oraz wydatnie zredukowanego zmęczenia personelu, szybciej sprawnego i zdolnego do wykonywania wymagających zadań po przybyciu. Tylne zawieszenie, w 100% bezobsługowe, to natomiast belka wózka na konstrukcji bramowej, też przekładająca się na niezależny ruch kół dzięki 3-punktowemu mocowaniu. Kabina operatora została zaś zamocowana na gumowych poduszkach. Cechują ją ergonomiczna konstrukcja, łatwe wsiadanie i wysiadanie, szeroki kąt widzenia do przodu i na boki oraz stanowisko operatora umieszczone centralnie nad przednim mostem, z regulowanym fotelem ze zwijanym pasem bezpieczeństwa. Kolejne składowe to: odchylana/wysuwana kierownica, ergonomicznie rozmieszczone elementy sterujące, filtracja powietrza, opcjonalna klimatyzacja oraz system komunikacji z operatorem. Ten ostatni obejmuje m.in. Contronics: duży, kolorowy wyświetlacz, przekazujący czytelne informacje – zastosowany tu system pozwala na stałe monitorowanie najważniejszych funkcji maszyny. Kabina ta zapewnia bezpieczeństwo zgodnie ze standardami ROPS/FOPS według norm ISO3471, SAE J1040/ISO3449 i SAE J231. Przy tym do celów wojskowych, ze względu na swoje umiejscowienie oraz wysoką nośność osi przedniej, może otrzymać zewnętrzny pancerz modułowy czy być wymieniona na pancerną kabinę-kapsułę o wysokim stopniu ochrony balistycznej i przeciwminowej. Można także dodać, jak w kabinie systemu artyleryjskiego Archer, dachowe zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie do samoobrony.

REKLAMA

Napęd obu typów pochodzi od 6-cylindrowego, rzędowego, wysokoprężnego, turbodoładowanego silnika D11L V-ACT o pojemności 10,8 litra, z chłodzeniem powietrza doładowującego, czterem zaworami na cylinder, wałkiem rozrządu nad głowicą i elektronicznie sterowanymi wtryskiwaczami. Silnik ten otrzymał wymienne tuleje cylindrowe, prowadnice zaworowe i gniazda zaworów oraz lekki układ EGR (recyrkulacji spalin) i układ oczyszczania spalin z tłumikiem EAT (oczyszczającym spaliny), obejmujący system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) z elektronicznie sterowanym systemem UDS (dozowania płynu DEF). W A25G uzyskuje on: moc maksymalną – brutto wg SAE J1995 235 kW/320 KM i na kole zamachowym netto wg ISO 9249, SAE J1349 234 kW/318 KM – w obu przypadkach przy prędkości obrotowej 2100 obr/min – oraz maksymalny moment obrotowy – brutto wg SAE J1995 1950 Nm i netto wg ISO 9249, SAE J1349 1942 Nm przy prędkości obrotowej 1100 obr/min. W A30G parametry te prezentują się następująco: maksymalna moc brutto wg SAE J1995 265 kW/360 KM, moc na kole zamachowym netto wg ISO 9249, SAE J1349 264 kW/359 KM – w obu przypadkach przy prędkości obrotowej 2000 obr/min, maksymalny moment obrotowy brutto wg SAE J1995 1950 Nm, maksymalny moment obrotowy netto wg ISO 9249, SAE J1349 1942 Nm przy prędkości obrotowej 1200 obr/min. Układ przeniesienia napędu zawiera zmiennik momentu obrotowego o przełożeniu 2,37:1, z wbudowaną funkcją blokady oraz w pełni automatyczną planetarną skrzynię przekładniową Volvo PowerTronic PT2116 z sześcioma biegami do przodu i dwoma do tyłu. Skrzynia ta może pomijać biegi dla szybkiego i dokładnego wyboru przełożenia. Do tego dochodzą: skrzynka rozdzielcza Volvo IL1 ATC – opracowana przez Volvo konstrukcja "w linii" z wysokim prześwitem i 100-procentową blokadą wzdłużnego mechanizmu różnicowego w postaci sprzęgła kłowego – oraz mosty – AHW56 w A25G i AHW64 w A30G – o zwiększonej wytrzymałości, przygotowane przez Volvo stosownie do przeznaczenia, z całkowicie odciążonymi półosiami, zwolnicami planetarnymi i 100-procentową blokadą mechanizmów różnicowych w postaci sprzęgła kłowego. Opony są pojedyncze, o rozmiarze 23.5R25 w A25G i 750/65R25 w A30G. Całość uzupełnia automatyczny system kontroli trakcji (ATC).

Ze względu na swoje przeznaczenie wozidła dostały również rozbudowany system hydrauliki pokładowej. Układ hydrauliczny zawiera cztery pompy o zmiennym wydatku napędzane przez WOM koła zamachowego. Dwie z nich wykrywają obciążenie używane do kierowania i wyładunku, dwie sterowane elektrycznie służą do napędzania wentylatora, chłodzenia hamulców i generowania ciśnienia w układzie hamulcowym. W skrzynce rozdzielczej została jeszcze zamontowana jedna pompa tłokowa, reagująca na prędkość jazdy i obsługująca pomocniczy układ kierowniczy. Ponadto dwa powrotne filtry oleju z magnetycznymi rdzeniami gwarantują skuteczną filtrację oleju.

Układ kierowniczy jest z kolei hydromechaniczny, przegubowy, z autokompensacją. Ma dwa siłowniki dwustronnego działania. Kąt skrętu wynosi: 3,4 obrotu kierownicy od blokady do blokady, ±45°. Układ ten łącznie z układem pomocniczym spełnia wymagania normy ISO 5010, a użytkowo okazuje się wyjątkowo stabilny podczas pokonywania nawet nierównego terenu, zapewniając odpowiednią kierowalność też przy niskich obrotach w środowiskach takich jak głębokie błoto. Do tego tłumienie hydrauliczne zapobiega przenoszeniu wstrząsów na kierownicę. System zabezpiecza także dużą dokładność i stabilność podczas szybkiej jazdy po dobrych drogach.

Kolejny z układów – dwuobwodowy hamulcowy – zawiera w pełni hydrauliczne, mokre hamulce wielotarczowe zabudowane w mostach, z chłodzeniem wymuszonym obiegiem oleju na wszystkich kołach. Podział obwodów jest następujący: jeden dla mostu przedniego i jeden dla mostów części ładunkowej. Hamulec postojowy to załączany sprężynowo hamulec tarczowy, działający na wał napędowy przyczepy. Gdy pozostaje on załączony, dochodzi do zablokowania wzdłużnego mechanizmu różnicowego. W dodatku zastosowano zwalniacz – działanie zasadniczego układu hamulcowego wspomaga bowiem hamulec silnikowy Volvo (VEB). Ogólnie układ hamulcowy wykazuje zgodność z normą ISO 3450 przy masie całkowitej maszyny.

Natomiast w 24-voltowej instalacji elektrycznej, z akumulatorami 2x170 Ah, alternatorem 3,396/120 kW/A i rozrusznikiem 9 kW, wszystkie przewody, gniazda i wtyki są oznaczone. Przewody umieszczono w plastikowych kanałach i przymocowano do ramy głównej. Poza tym światła są halogenowe oraz wprowadzono złącza o klasie szczelności IP67 i przeprowadzono przewody do podłączenia wyposażenia opcjonalnego.

W przypadku naszych sił zbrojnych najlepszym nośnikiem systemu załadunku bocznego Hammar 195 byłby Jelcz 882.53 8x8.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij