[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Współczesna eksploatacja pojazdów dostawczych Cz. 2

Współczesne samochody dostawcze są wyposażone w filtr cząstek stałych, który okresowo jest regenerowany przez zwiększenie w nim temperatury.

Fot. Bartosz Wojtowski

W samochodach z tym filtrem powinniśmy zwrócić uwagę na poziom oleju w silniku; za wysoki może świadczyć o tym że, gdy układ wtryskowy paliwa więcej go dawkuje chcąc zwiększyć temperaturę w układzie wydechowym, nie dochodzi do wypalenia zanieczyszczeń w filtrze cząstek stałych, a zwiększona ilość paliwa rozcieńcza olej i powoduje jego pozorną większą ilość w układzie co zauważymy na bagnecie. Wskaźnik temperatury oleju będzie wskazywać wyższą temperaturę niż zwykle ponieważ rozcieńczony olej będzie miał problem ze stworzeniem właściwego filmu olejowego, przez co wzrośnie współczynnik tarcia, a wraz z nim i temperatura. Takie same objawy występują, gdy jest uszkodzony układ wtryskowy tzn. kiedy „wtryski leją”

Zaniedbania okresowa wymiana płynu chłodzącego i nie dbanie o jego właściwy stan to drugi z grzechów głównych. Brak płynu grozi przegrzaniem silnika bądź też jego zatarciem ponieważ sam olej nie będzie wstanie odprowadzić tak dużej ilości wytworzonego ciepła. Tłoki mogą od zbyt wysokiej temperatury „spuchnąć w cylindrach”, pierścienie tłokowe mogą się zapiec w rowkach i przestać trzymać ciśnienie w cylindrach. Może także dojść do wydmuchania uszczelki pod głowicą. Brak płynu chłodzącego spowoduje pracę „na sucho” pompy cieczy, co może ją trwale uszkodzić . Jeżeli płyn chłodniczy nie będzie zachowywał swoich właściwości może w temperaturach ujemnych przejść ze stanu płynnego w stały i rozsadzić chłodnicę czy nawet blok silnika; podczas rozruchu kryształki lodu mogą uszkodzić pompę cieczy. W dodatnich temperaturach płyn chłodzący nie będzie wystarczająco odprowadzał ciepło i zapobiegał tworzeniu się osadu (kamienia).

REKLAMA

Przeważająca większość samochodów dostawczych napędzana jest silnikami wysokoprężnymi z zasobnikowym systemem wysokociśnieniowego zasilania w paliwo typu common rail. Ten układ, bardzo precyzyjny, jest szczególnie czuły na jakość paliwa. Zanieczyszczone uszkadza pompę i rozkalibrowuje wtryskiwacze. Nadmiar paliwa z ”lejących” wtryskiwaczy przedostaje się do oleju silnikowego pogarszając jego właściwości smarne, co może być przyczyną uszkodzenia np. turbosprężarki czy przegrzania silnika. Dlatego należy tankować paliwo tylko na sprawdzonych stacjach i w przewidzianych interwałach wymieniać filtr paliwa.

Nie należy zapominać o wymianach płynów eksploatacyjnych: chłodzącego, hamulcowego, hydraulicznych np. w układzie wspomagania przekładni kierowniczej czy oleju w skrzyni biegów i w przekładni głównej.

W eksploatacji ważna jest też sama technika jazdy. Dzisiaj modny jest Eco driving. Jeżeli chodzi tylko o ekologię, to jak najbardziej jest wszystko w porządku. Ale obecnie aż do przesady trendy jest maksymalne oszczędzanie na zużyciu paliwa, co często przynosi skutki odwrotne od zamierzonych. Jazda z niskimi prędkościami obrotowymi poniżej 1500 obr/min na poszczególnych biegach powoduje mocne obciążenie układu napędowego, w tym układu tłokowo-korbowego silnika.

Producenci sprzęgieł dwumasowych ostrzegają, że taka jazda powoduje  zwiększenie efektu drgań skrętnych przez co szybciej zużywa się sprzęgło, a dokładniej elementy występujące w jej wnętrzu tzn. sprężyny. Sprzęgło dwumasowe nie lubi  gwałtownych zmian obciążenia, czyli ostrej jazdy z gazem wciskanym do samej podłogi.

Hamowanie silnikiem oszczędza układ hamulcowy, ale zdarza się, że w pojazdach w których kierowca tylko „muska” pedał hamulca do chodzi do pogorszenia siły hamowania. Czasami  w zaciskach tylnych kół zacinają się tłoczki.

Wszystkie części artykułu:

Współczesna eksplotacja pojazdów dostawczych Cz. 1
Współczesna eksploatacja pojazdów dostawczych Cz. 2 - aktualnie czytasz
Współczesna eksplotacja pojazdów dostwaczych Cz. 3

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij