Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Współczesna eksplotacja pojazdów dostwaczych. Cz. 3

Jak dowodzą badania firm produkujących ogumienie większość z nas niezbyt często kontroluje ciśnienie w kołach.

Fot. Bartosz Wojtowski

Właściwe ciśnienie ma nie tylko wpływ na nasze bezpieczeństwo; pamiętajmy, że powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest mniej więcej wielkości kartki A5 i tylko tyle albo aż tyle powoduje, że samochód utrzymuje się na zadanym przez nas torze jazdy i skutecznie hamuje. Ogumienie z właściwym ciśnieniem skutecznie tłumi drgania chroniąc zawieszenie i wydłużając jego żywotność. Prawidłowe ciśnienie ma też wpływ na zużycie opon ponieważ większość ogumienia nie kończy swojej pracy ze względu na proces starzenia się mieszanki czy równomierne, ale duże zużycie bieżnika, ale ze względu na uszkodzenia mechaniczne lub nierówne zużycie bieżnika. Starzenie można opóźnić stosując odpowiednie środki chemiczne. Natomiast uszkodzenia mechaniczne rzadziej przytrafiają się oponom z prawidłowym ciśnieniem bądź też nieco wyższym od nominalnego. Na stan naszego ogumienia oraz zawieszenia ma wpływ też odpowiednie wyważenie kół czyli odpowiedni rozkład mas obręczy i opony wokół osi obrotu.

Obecnie systemy start/ stop są na wyposażeniu wielu samochodów dostawczych; mają za zadanie oszczędzać paliwo i środowisko; ale czy za tym zostanie więcej nam w portfelu ?
Do niedawna uczono, że każdy rozruch silnika trzeba liczyć jak przebyte 100 kilometrów, a teraz w pojazdach dostawczych montuje się urządzenia, które mają same gasić silnik kiedy zatrzymamy się, np. gdy stoimy w korku czy na czerwonym świetle. Niestety, działanie systemu start/stop to poza spływaniem oleju z gładzi cylindrów to również szybsze zużycie rozruszników i akumulatorów, pomimo, że są wzmocnione i lepiej dostosowane do spełnianych zadań (przy tym wyraźnie droższych). Ciężko też mówić o optymalnych właściwościach smarnych oleju silnikowego. Mnogość takich rozruchów z „nie pełnym” filmem olejowym może doprowadzić do zużycia pierścieni tłoków i tulei cylindrów. Należy także pamiętać o turbosprężarkach; one powinny trochę pochodzić po dynamicznej jeździe nawet do minuty czasu na postoju. Niektórzy producenci systemów/start stop zainstalowali odpowiednie oprogramowanie w swoich układach żeby po dynamicznej jeździe pojazd się nie wyłączał. Innym rozwiązaniem jest podtrzymanie ciśnienia oleju przez wydłużony czas.

Nie do końca też jest znana trwałość filtrów DPF, gdy pojazd jest w ten sposób użytkowany, ponieważ w początkowej fazie tuż po rozruchu silnik wydziela więcej substancji szkodliwych oraz popiołów. Osobiście uważam, że żaden silnik nie jest całkowicie odporny na stres termiczny związany z częstym wyłączaniem pomimo mnogości kombinacji materiałowych z których jednostki napędowe są dziś zbudowane.

Nie bez znaczenia na trwałość pojazdu ma odpowiednie rozmieszczanie przewożonych ładunków; w części ładunkowej pojazd powinien być obciążany równomiernie i rozładowywany w taki sposób, by obciążenie po częściowym rozładowaniu nadal było równomierne o czym często zapominają przewoźnicy. Główny ciężar powinien się opierać na wręgach w podłodze, a nie po między nimi ponieważ może dojść do rozejścia się podłogi w miejscach łączenia jej elementów.

Eksploatacja samochodu to zbiór wielu czynników nie tylko związanych z pokonywaniem kilometrów. Równie istotna jest codzienna obsługa; sprawdzanie stanu płynów eksploatacyjnych i ciśnienia w kołach, jak również jakość obsługi okresowej. Należy zwracać uwagę na działanie filtra cząstek stałych, zwłaszcza, gdy samochód jest użytkowany na krótkich, miejskich trasach. Co do systemów start/stop przyszłość pokaże ich trwałość i przydatność. W nieodległej przyszłości w transporcie dostawczym pojawią się skomplikowane napędy hybrydowe i elektryczne stanowiąc nowe, poważne wyzwanie dla serwisów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij