Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Współczesna eksplotacja pojazdów dostwczych Cz. 1

Prawidłowa eksploatacja współczesnych samochodów dostawczych wymaga znajomości sposobu działania poszczególnych układów jak i ich charakterystyk.  W kontroli tego co dzieje się w czasie jazdy z systemami i podzespołami naszego samochodu pomaga komputer pokładowy i różnego przeznaczenia wskaźniki , m. in. temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia i temperatury oleju silnikowego itp.

Fot. Bartosz Wojtowski

Nie zapominajmy, że skomplikowana, zaawansowana technika nie wybacza błędów. Dlatego bezwzględnie należy przestrzegać terminów i zakresu przeglądów okresowych. Zwykle w ich zakres wchodzą wymiana oleju silnikowego wraz z filtrami oraz m.in. kontrola zawieszenia
i hamulców, co jest równie ważne, gdyż samochody dostawcze przeważnie są eksploatowane w dystrybucyjnym ruchu miejskim i podmiejskim, gdzie szczególnie szybko zużywa się zawieszenie (stan nawierzchni) oraz hamulce (częste używanie).


Miernikiem pracy wykonanej przez samochód dostawczy są wskazania licznika przebiegu oraz czas w którym samochód jest użytkowany, co wykorzystywane jest do określenia momentu wykonania okresowego przeglądu. Wykonywane są w warsztatach po osiągnięciu określonego przebiegu lub po określonym czasie (zwykle raz na rok lub raz na dwa lata). Inną, coraz częściej stosowaną opcją, są przeglądy wykonywane wg wskazań komputera pokładowego który uwzględnia sposób eksploatacji (np. trasa/miasto, częste czy rzadkie uruchamianie samochodu). W ramach obsługi serwisowej wymienianie są materiały oraz płyny eksploatacyjne. Nie wykonanie tej obsługi albo wykonanie jej połowicznie tzn. bez wymiany któregoś z filtrów w ramach „oszczędności” naraża silnik na poważną awarię.

Gdy zostawimy zużyty filtr oleju nie będzie on mógł przyjąć więcej zanieczyszczeń. W rezultacie otworzy się zawór upustowy, który przepuści niefiltrowany olej do układu smarowania silnika i turbosprężarki. Opiłki metalu znajdujące się w oleju mogą uszkodzić łożysko turbiny oraz wirnik które pracują z prędkością ponad 100 tys obrotów na minutę (nawet do 300 000 obr/min). Elementy uszkodzonego łożyska trafią z powrotem do oleju potęgując skalę zanieczyszczeń jak i zniszczeń. Natomiast opiłki z wirnika turbiny trafią do silnika wraz z zasysanym powietrzem, gdzie mogą uszkodzić zawór lub też gładź cylindra, co będzie skutkowało większym zużyciem oleju i podwyższoną temperaturą w silniku. W następstwie może dojść do zatarcia silnika. Olej w turbosprężarce ma za zadanie smarować łożyskowanie i odprowadzać ciepło. Zanieczyszczony, niewymieniony może zatkać kanały olejowe. W następstwie turbina nie będzie miała zapewnionego ani właściwego smarowania ani właściwego chłodzenia.

Zużyty olej ma gorsze parametry; nie tworzy filmu olejowego dobrej jakości, który ma niwelować tarcie pomiędzy współpracującymi elementami silnika jak i odprowadzać temperaturę. Kiedy olej nie będzie zdolny do wykonania tej pracy może dojść do zatarcia silnika, uszkodzenia turbiny czy filtra cząstek stałych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij