[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Współczesne europejskie naczepy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej Cz. 10

Od dawna zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego na większe odległości i po drogach publicznych odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów tzw. ciężkiej techniki bojowej czy zestawów transportowych ciężkiego sprzętu. Taka sytuacja wynika z kilku kluczowych, powiązanych ze sobą czynników.

Fot. Producent

Nowe rozwiązania

Fakt, że wszyscy liczący się europejscy wytwórcy naczep wojskowych wywodzą się z rynku cywilnego i to on stanowi dla nich bezpośrednie źródło przychodów, powoduje, że właśnie z segmentu cywilnego do zbrojeniowego może być przez nich przenoszone szereg ciekawych opracowań, technologii i komponentów. Ponieważ w ostatnich latach w segmencie cywilnym pojawiło się kilka takich znaczących nowinek, w dodatku przygotowanych przez przedsiębiorstwa związane z biznesem wojskowym, niektóre z tych propozycji już zostały wprowadzone do modeli dla sił zbrojnych, a inne zapewne wkrótce będą.

Kamag PTL 70-98 PB


Niemiecka filia Grupy TII – Kamag na ubiegłorocznych czerwcowych targach zbrojeniowych Eurosatory w Paryżu pokazała niezwykle ciekawy i innowacyjny wyrób - ciężką terenową, 5-osiową naczepę do przerzutu czołgów Kamag PTL 70-98 PB z niezwykle innowacyjną, premierową w segmencie niskopodwoziowych naczep wojskowych technologią dodatkowego napędu osi PowerBooster. Naczepa ta otrzymała ten system jako pierwsza z serii militarnych naczep tego rodzaju oferowanych przez tę firmę.
Zastosowany system PowerBooster wykorzystuje dodatkowo napędzane osie, dostarczające pomocniczej trakcji – pchającej siły napędowej podczas pokonywania trudnych nawierzchni. Ta istotna innowacja służy zatem zdecydowanemu podniesieniu walorów trakcyjnych, w tym zdolności przejazdu przez ciężki teren, taki jak nawierzchnie piaszczyste czy błotniste, albo wjazd na bardzo strome wzniesienia. Dzięki temu naczepa ta stała się przedstawicielem kompletnie nowej kategorii terenowych naczep wojskowych, tworząc w niej grupę naczep z dodatkowym własnym napędem. Zalicza się też do kategorii wyrobów typowo militarnych, bez bliskiego cywilnego odpowiednika, oraz cechuje się ładownością nominalną do 70000 kg.
Wprowadzona tu technologia dodatkowego niezależnego systemu napędowego, obejmującego jedynie samą naczepę, została wprost przejęta z sektora cywilnego. Wywodzi się z koncepcji i technologii napędu umieszczonego nie tylko w ciągniku, lecz i w transporterze – pojeździe nośniku, na którym przemieszcza się ładunek. Koncepcja ta w takim razie bazuje na koncepcji napędu samojezdnych transporterów i modułów transportowych, jednych z kluczowych produktów TII Group. System ten pozostaje więc kompletnie niezależny od układu napędowego ciągnika, działając w pełni autonomicznie. W jego skład wchodzi tzw. PowerBooster. Obejmuje on umieszczony na łabędziej szyi silnik spalinowy o mocy do 150 kW/204 KM, zasilający system pokładowej hydrauliki. Zamontowane w naczepie osie napędowe są bowiem napędzane właśnie silnikami hydraulicznymi przez system PowerBooster.
Dodatkowy napęd, dostarczany przez zespolony agregat/silnik dieslowsko-hydrauliczny, zawsze napędza pierwsze osie naczepy przy pomocy układu napędu hydraulicznego. Maksymalnie mogą być napędzane trzy pierwsze osie, ale liczba ta zależy od ogólnej liczby osi naczepy i przy mniejszej może być niższa. Przykładowo przy pięciu-sześciu osiach bazowo firma poleca opcję napędu dwóch. Tę zmienną liczbę napędzanych osi trzeba uznać za jedną z podstawowych militarnych zalet tego systemu.
Przed wjazdem w trudny teren kierowca załącza autonomiczną naczepową jednostkę zasilającą PPU o mocy do 150 kW. Jest to blok napędowy zapewniający do 30% dodatkowej – pchającej siły napędowej – pomocniczej trakcji przy pokonywaniu trudnych nawierzchni, z możliwością załączania podczas jazdy. W momencie, gdy prowadzący ciągnik nie ma właściwej trakcji, gdyż na skutek zbyt małej przyczepności prędkość zestawu spada poniżej 14 km/h, system napędowy naczepy automatycznie zaczyna przekazywać napęd. Dzięki temu dostarcza wymaganą dodatkową siłę napędową, gwarantując pewną mobilność w krytycznych sytuacjach. W momencie, gdy naczepa uzyska ponownie wymaganą wyższą prędkość, jej napęd dodatkowy automatycznie wyłącza się i prędkość może być dalej podnoszona jedynie przez sam ciągnik, w zależności od chwilowych warunków drogowych. Po wyłączeniu tego dodatkowego napędu, w zestawie transportowym naczepa może poruszać się z prędkością do 80 km/h. To automatyczne załączanie i wyłączanie pod względem konstrukcyjnym stanowiło jedno z zasadniczych wyzwań. Kwestia dotyczyła przygotowania odpowiedniego systemu sterowania i zarządzania takim napędem, w tym właśnie w obszarze funkcji automatycznego załączania i wyłączania. TII-Kamag spożytkował tu swoje unikatowe dotychczasowe doświadczenie z rynku m.in. cywilnych modułów samojezdnych. Poza tym zastosowany spalinowo/dieslowsko-hydrauliczny zespół – blok napędowy scalony w tzw. PowerPack może być wykorzystany jako niezależne źródło energii elektrycznej do zasilania systemów uzbrojenia albo stanowisk dowodzenia ewentualnie innych elementów, punktów/obiektów wymagających zewnętrznych źródeł zasilania w energię elektryczną.
Generalnie TII podkreśla, że zapewniający dodatkowy napęd – trakcję PowerBooster ma sens w terenowych naczepach. Służy bowiem poprawie ich mobilności taktycznej, nieco odciążać i jednocześnie wspomagając ciągnik siodłowy w określonych krytycznych sytuacjach. Zagadnienie w pierwszym rzędzie dotyczy ograniczenia czy wręcz eliminacji możliwości ugrzęźnięcia podczas pokonywania błota, piasku lub innych nawierzchni o słabej przyczepności oraz ułatwionego wjazdu, w tym po śliskiej nawierzchni, na bardzo strome wzniesienia. Ten dodatkowy napęd zapewnia zatem, że naczepa i tym samym zestaw nie utknie – ugrzęźnie podczas operowania w niesprzyjających warunkach drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

W PTL 70-98 PB PowerBooster napędza dwie pierwsze osie. Oprócz tego systemu wysoka mobilność taktyczna – dzielność terenowa tej naczepy wynika z zaopatrzenia jej wyłącznie w pojedyncze, szerokie, specjalne terenowe ogumienie, z automatyczną regulacją ciśnienia. Opony te wykazują wysoką odporność na wyszczypania, przecięcia i uderzenia oraz są łatwe w wymianie. Dodatkowo solidnie zabezpieczone ściany boczne gwarantują ponadprzeciętną żywotność i niezawodność.
Ponadto Kamag PTL 70-98 PB charakteryzuje się poszerzoną i pogłębioną modularyzacją konstrukcyjną – modułową budową. W efekcie istnieje możliwość doboru nie tylko odmiennej liczby osi, co bezpośrednio przekłada się na ładowność, ale i rodzaju osi oraz zawieszenia. Obecnie można wybierać pomiędzy osiami sztywnymi a półosiami systemu niezależnego zawieszenia pendular. W zakresie zawieszenia dostępne są zaś: zawieszenie powietrzne ze sztywnymi osiami oraz dwa typy zawieszenia hydraulicznego – ze sztywnymi osiami i z niezależnie zawieszonymi osiami pendular. Możliwe są też trzy opcje sterowania osiami: sztywne osie bez sterowania, osie nadążne – skrętne, samonastawne i ustawiające się w zależności od oporów toczenia przy jeździe po łukach oraz osie skręcane w sposób wymuszony przy pomocy sterowania hydraulicznego, przy dwóch rodzajach osi sztywnych z kierowanymi kołami oraz niezależnie zawieszonych obrotowych półosiach pendulum. W dodatku osie można podnosić, co minimalizuje zużycie ogumienia.
Istnieje również opcja wyboru spośród szerokiej gamy łabędzich szyi, dostosowujących naczepę do współpracy z szosowymi, uterenowionymi i typowo terenowymi ciągnikami z siodłem na różnej wysokości oraz o różnej liczbie osi – od 2 do 5. Poza tym łabędzia szyja jest wyposażona w zespoły rolek prowadzących liny wciągarek ciągnika.
Pokazany na Eurosatory Kamag PTL 70-98 PB miał trzy sterowane osie/linie osi, pokład ładunkowy o dużej długości – do 14000 mm, co pozwala na zabranie nawet dwóch pojazdów, oraz łamane najazdy, sterowane hydraulicznie – pomosty są bowiem podnoszone i opuszczane za pomocą mechanizmu hydraulicznego i przeznaczone do załadunku wszelkich możliwych pojazdów kołowych i gąsienicowych. Zalicza się również do kompletnie nowej rodziny specjalnych naczep, która docelowo obejmie warianty z liczbą osi od 2 do 8, pokrywające – uzależniony od liczby osi – zakres ładowności od 25000 do 115000 kg,. Dokładnie ładowności równają się: dwie osie – 25000-40000 kg, trzy osie – 36000-51000 kg, cztery osie – 47000-60000 kg, sześć osi – 58000-75000 kg, osiem osi – 80000-115000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij