[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Współczesne europejskie naczepy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej Cz.12

Od dawna zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego na większe odległości i po drogach publicznych odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów tzw. ciężkiej techniki bojowej czy zestawów transportowych ciężkiego sprzętu. Taka sytuacja wynika z kilku kluczowych, powiązanych ze sobą czynników.

Fot. Producent

Doll

Od wielu dekad Doll dostarcza szeroką gamę pojazdów dla niemieckich sił zbrojnych. W ostatnim okresie przedstawił dla nich kompletnie nową naczepę, opartą na własnej technologii. Prace nad tym wyrobem zaczęły się ponad 10 lat temu. Miała to być naczepa o wyższej dzielności terenowej i bardzo dużej ładowności, w dodatku cechująca się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi. W 2008 roku pierwszy prototyp takiej naczepy 7-osiowej do przerzutu ciężkiego sprzętu (heavy equipment transporter - HET) był sprawdzany w obszarze swojej użyteczności i zdolności przewozowych, w tym ładowności, na poligonie testowym Bundeswehry. Wynik tych prób przesądził o tym, że to właśnie Doll, a nie Goldhofer, wygrał niezwykle prestiżowe i konkurencyjne zmagania w przetargu na 19 egzemplarzy. Naczepa ta, o symbolu S7P-0S2, jest zaopatrzona w hydraulicznie zawieszone obrotowe półosie systemu pendulum (hydraulic pendulum axles) dla zaspokojenia wysokich wymagań nabywcy w zakresie mobilności i bardzo dużej ładowności, określonej na 70000-72000 kg. Inne jej kluczowe parametry to: dopuszczalna masa całkowita 100000 kg, maksymalne naciski na osie 7x12000 kg, nacisk maksymalny generowany na siodło ciągnika 18000 lub 24000 kg, masa własna około 26500 kg, skok zawieszenia Pendular hydraulic suspension – 600 mm – 300 mm do góry od położenia neutralnego i 300 mm w dół. Naczepa ta jest zatem w stanie zabrać różne kołowe i gąsienicowe pojazdy opancerzone i nieopancerzone oraz kontenery standardu ISO. Co więcej, jej wysoką mobilność taktyczną – dzielność terenową gwarantuje odpowiednia budowa łabędziej szyi, pozwalająca na znaczną kompensatę odmiennego położenia naczepy względem ciągnika w trakcie pokonywania trudnego terenu. Naczepę tę wyróżniają także: zoptymalizowana – poprawiona manewrowość dzięki sterowaniu hydraulicznemu i poprawiona dzielność terenowa dzięki zawieszeniu hydraulicznemu.
Pierwsza partia 7 sztuk została dostarczona odbiorcy jeszcze w 2013 roku, podczas gdy pozostała część kontraktu, obejmująca 12 pojazdów, była sukcesywnie realizowana do roku 2016. Poza tym w listopadzie 2016 roku ukazała się informacja, że Rheinmetall –RMMV wygrał kontrakt o wartości 134 mln EUR na dostawę 110 zestawów, składających się, analogicznie jak w przypadku Bundeswehry, z ciężkich ciągników siodłowo-balastowych MAN HX81 8x8 oraz naczep Doll S7P-0S2. Dostawy mają być realizowane pomiędzy styczniem 2018 roku i lutym 2019 roku, a sam kontrakt zawiera też pełne wsparcie logistyczne i serwisowe na okres 5 lat. W tym przypadku odbiorcą jest najprawdopodobniej Arabia Saudyjska.
Nieco wcześniej, bo w 2013 roku niemieckie siły zbrojne zamówiły w firmie Doll kolejne 8 sztuk 3-osiowych naczep o ładowności do 30000 kg. W odróżnieniu od większego modelu ten typ został wyposażony nie w osie systemu pendulum, ale w osie z zawieszeniem z podwójnymi wahaczami, pochodzące ze sprawdzonego systemu niezależnego zawieszenia Panther. Oprócz możliwości zabrania pojazdów opancerzonych i nieopancerzonych w granicach swoich możliwości technicznych naczepa ta cechuje się wielofunkcyjnością: teleskopowo przedłużanym pokładem ładunkowym, opcją poszerzania, zaczepami do mocowania pojazdów oraz systemem prowadnic do lin wciągarki.
Te nowe hybrydowe naczepy DOLL Panther są więc zaopatrzone w nowe, wysokiej jakości indywidualne niezależne zawieszenie każdego koła, pozwalające na uzyskanie nacisku maksymalnego o wartości do 12000 kg na linię osi, w powiązaniu z relatywnie niską masą własną.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij