[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

Współczesne europejskie naczepy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej Cz.13

Od dawna zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego na większe odległości i po drogach publicznych odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów tzw. ciężkiej techniki bojowej czy zestawów transportowych ciężkiego sprzętu. Taka sytuacja wynika z kilku kluczowych, powiązanych ze sobą czynników.

Fot. Producent

Volat - MZKT

Białoruski MZKT-Volat od dawna proponuje kompletne systemy transportowe do przerzutu ciężkiej techniki bojowej, nie zaś jedynie same samochody – specjalistyczne ciągniki. Gotowy zestaw Volat – MZKT obejmuje bowiem układ własnego ciągnika sprzęganego z własnym zespołem naczepa-przyczepa.
Już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku wytwórca zaproponował armii Zjednoczonych Emiratów Arabskich system transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Zawierał on dedykowany ciągnik siodłowo-balastowy oraz zespół naczep połączonych za pomocą specjalnego wózka. Dzięki temu był w stanie zabrać dwa czołgi Leclerc bądź jeden czołg Leclerc i dwa BWP-3/UAE. Ostatecznie umowę na dostawę takiego sprzętu udało się zawrzeć MZKT z Emiratami dopiero w 2005 roku. Jej wartość wyniosła 20 mln USD, a dotyczyła przekazania 40 zestawów transportowych składających się z ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego MZKT 74135 (8x8) oraz zespołu naczepa-przyczepa MZKT 99941+83721.
Kolejny taki kontrakt z armią Zjednoczonych Emiratów Arabskich Białorusini podpisali w roku ubiegłym. Dotyczy on dostaw nowo opracowanych – całkowicie od postaw, specjalnie pod kątem potrzeb tego niezwykle wymagającego klienta, terenowych samochodowych systemów do przerzutu ciężkiej techniki bojowej o ładowności maksymalnej aż 136000 kg. W ich skład wchodzą trzy zasadnicze elementy. Pierwszym jest ciężki terenowy ciągnik siodłowo-balastowy MZKT-741351 w układzie napędowym 8x8, z wyłącznie pojedynczym ogumieniem, w pełni niezależnym zawieszeniem, wydłużoną, załogową, wysoko osadzoną kabiną, silnikiem Caterpillar C-18 i automatyczną skrzynią przekładniową Allison. Drugi element to terenowa naczepa MZKT-999421, trzeci zaś połączona z nią za pomocą specjalnego wózka – tzw. dolly druga terenowa naczepa MZKT-837211.
Naczepa MZKT 999412 jest odmianą typowo terenową i militarną, bez bliskich cywilnych odpowiedników. Ma pneumatyczny układ hamulcowy i 6 hydraulicznie zawieszonych osi, spośród których cztery ostatnie są kierowane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół ciągnika, dla zmniejszenia promienia skrętu. Dzięki specjalnemu kształtowi, z podniesioną partią za ciągnikiem, łabędzia nie powinna uderzać o jego tylną krawędź w czasie jazdy w terenie, by nie wpływać negatywnie na dzielność terenową zestawu. Pojedyncze ogumienie typu XS TL 173F na wszystkich kołach cechuje się rozmiarem 525/65R20,5. Masę własną tej naczepy określono na 26000 kg, a ładowność na 76000 kg, co daje dopuszczalną masę całkowitą 102000 kg przy naciskach na osie 6x12700 kg i nacisku na siodło 26000 kg. Szerokość pokładu ładunkowego wynosi 3650 mm i 4650 mm po rozszerzeniu, jego długość 16300-16400 mm, szerokość najazdów – rozstaw maksymalny – 4200 mm, maksymalna wysokość najazdów do ich górnej krawędzi po podniesieniu 5000 mm, kąt najazdu 13°, rozstaw osi 1600 mm, średnica sworznia zaczepowego 89 mm, wysokość pokładu ładunkowego nad powierzchnią gruntu 1400 mm.
Takie parametry, w tym głównie dopuszczalna ładowność i wymiary pokładu ładunkowego, powodują, iż na tej naczepie można alternatywnie przewozić – przewidywane kombinacje: dwa gąsienicowe wozy bojowe BWP3, jeden czołg Leclerc lub inny czołg o masie do 76000 kg, jeden wóz zabezpieczenia technicznego bazujący na czołgu Leclerc – Leclerc ARV, jeden czołg Leclerc i jeden BWP3, jedną armatohaubicę na podwoziu kołowym G6 lub inny system artyleryjski o dużej masie, ciężki sprzęt inżynieryjny bądź budowlany w granicach możliwości technicznych, jeden kontener 40-stopowy, dwa kontenery 20-stopowe.
Z tą pierwszą naczepą można opcjonalnie sprzęgnąć drugą, łączoną z nią za pomocą specjalnego wózka z dyszlem, zwanego dolly.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij