[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Współczesne europejskie naczepy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej Cz.14

Od dawna zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego na większe odległości i po drogach publicznych odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów tzw. ciężkiej techniki bojowej czy zestawów transportowych ciężkiego sprzętu. Taka sytuacja wynika z kilku kluczowych, powiązanych ze sobą czynników.

Nooteboom

Holenderski Nooteboom nie działa w sektorze militarnym. Niemniej we wrześniu 2015 roku pokazał oficjalnie warty przybliżenia system MANOOVR Multi PL, stanowiący przełomową innowację w skali światowej w transporcie specjalnym – ponadgabarytowym. System ten reprezentuje bowiem kompletnie nowe rozwiązanie, podczas gdy inne koncepcje zawieszeń niezależnych obarczone są zbyt dużą liczbą wad. Punktem wyjścia do przygotowania tego rozwiązania było mianowicie przedstawienie odbiorcom rewolucyjnej propozycji w kluczowym obszarze, przy zachowaniu innych zalet. MANOOVR zapewnia, dzięki nadal instalacji modułów skrętnych osi Pendel, dopuszczalną nośność 12000 kg na linię osi. Ponadto platforma ładunkowa o wysokości zaledwie 780 mm nad powierzchnią jezdni znajduje się aż o 70 mm niżej niż pokład ładunkowy innego kluczowego wyrobu firmy – naczep niskopodłogowych z serii Multi PX z obecnie dostępnym zawieszeniem Pendel. W segmencie przewozów specjalnych, ponadgabarytowych, gdzie liczy się każdy centymetr wysokości, zaleta ta odgrywa ogromne znaczenie.
Jednocześnie Nooteboom wyprzedził rywali w dwóch pozostałych strategicznie ważnych obszarach. Jest dziś jedynym wytwórcą naczep niskopodłogowych o kącie skrętu kół do 70º. Powyższe ma duże znaczenie praktyczne, zdecydowanie ułatwiając manewrowanie – zawracanie, wjazd przez bramy, wymijanie przeszkód na drodze, dojazd do ramp, do ładunku, pod ładunek, itd. Do tego, aby zapewnić optymalne kąty skrętu, w zależności od stopnia rozciągnięcia pokładu, układ skrętu może być bardzo łatwo przestawiony w różne tryby. W tym celu kierowca nie musi już schylać się pod naczepę, gdyż teraz trzpień blokujący umiejscowiono w górnej przedniej części pokładu ładunkowego, za łabędzią szyją. Zmiana pozycji tego trzpienia, dokonywana przy pomocy specjalnego klucza, decyduje, które przednie linie osi będą skręcać zgodnie z kierunkiem skrętu kół ciągnika, gdy naczepa nie jest rozciągnięta, będą sztywne lub będą skręcać wraz z pozostałymi osiami w naczepie. W rezultacie w prosty i efektywny sposób, niezależnie od stopnia rozciągnięcia, naczepa wręcz idealnie porusza się za ciągnikiem, co skutkuje m.in. zminimalizowaniem zużycia opon.

REKLAMA

REKLAMA

W dodatku, przy zastosowaniu wózka osiowego interdolly, wpinanego pomiędzy łabędzią szyję a pokład ładunkowy, Multi PL gwarantuje opcję hydraulicznej adaptacji skręcania osi/linii osi w interdolly, aby zapewnić optymalny tor poruszania się zarówno w pozycji złożonej, jak i rozciągniętej. Te cechy oznaczają również lepsze przyleganie opon do drogi, co skutkuje oszczędnościami w zużyciu paliwa. Warto dodać, że w transporcie ponadnormatywnym koszty wymiany opon stanowią znaczną część całkowitych kosztów utrzymania naczepy. Ponieważ w technologii MANOOVR, w odróżnieniu od technologii z niezależnym zawieszeniem wielowahaczowym, koła stale pozostają w tym samym położeniu niezależnie od ustawienia wysokości zawieszenia oraz niezależnie od wysokości tego zawieszenia i skrętu do wewnątrz lub na zewnątrz koła są zawsze idealnie wyosiowane, zużycie ogumienia zalicza się właśnie do ograniczonych. Oczywiście, w każdym konkretnym przypadku zużycie opon zależy od sposobu eksploatacji sprzętu, lecz średnie przebiegi dla ogumienia dochodzą do 300000 km. Standardowo zakładane są opony Michelin o rozmiarze 245/70R22,5. Uwzględniając koszty ich nabycia oraz odnosząc je do całkowitego okresu użytkowania naczepy, koszty tych opon w naczepach z serii MANOOVR będą niższe o nawet kilkadziesiąt tysięcy EUR w porównaniu do kosztów utrzymania ogumienia w innych naczepach niskopodłogowych z innymi systemami zawieszeń niezależnych.
Następna kluczowa zaleta to skok zawieszenia o wartości do 500 mm, czyli do 50% więcej niż w naczepach niskopodłogowych z zawieszeniem innego rodzaju. Szczególnie, iż przy wieloosiowej kombinacji i rozciągniętym pokładzie ładunkowym skok zawieszenia musi zapewnić bezproblemowe pokonywanie wszelkich nierówności na drodze. Przy ograniczonym skoku zawieszenia w takiej sytuacji duża część ładunku będzie bowiem mocno obciążać jedną z osi. Tymczasem 500-milimetrowy skok okazuje się bardziej niż wystarczający, aby zapobiec tego rodzaju niebezpieczeństwom. W dodatku duża możliwość regulacji pokładu odgrywa kluczowe znaczenie przy podejmowaniu ładunków pobieranych od spodu, gdy naczepa wjeżdża z opuszczonym pokładem pod nieruchomy ładunek. Tym bardziej, iż dotychczasowe systemy powodują nadmierne zużycie opon, dość wysokie koszty utrzymania oraz wpływają na ograniczenie wartości skoku pionowego. Natomiast w tym systemie opony da się eksploatować trzy czy nawet cztery razy dłużej niż w naczepach niskopodwoziowych z zawieszeniem niezależnym. Poza tym sama konstrukcja zawieszenia MANOOVR cechuje się przede wszystkim lekkością i prostotą, zapewniającymi wysoką wydajność i relatywnie niskie koszty utrzymania. Osie Pendel oraz układ skrętu MANOOVR mają o 50% mniej punktów obrotu w porównaniu do naczep niskopodwoziowych z zawieszeniem niezależnym. Co więcej, ułożyskowanie wszystkich sworzni jest całkowicie wolne od konieczności serwisowania. Nowy system jest też niezwykle wytrzymały. Prototypowy egzemplarz testowy bez najmniejszych problemów pokonał ponad 1500000 km.
MANOOVR Multi PL wyróżnia się też innymi zaletami, gdyż wiele detali w nim zostało poważnie zmienionych i odnowionych. Przykładowo współczynnik obciążenia siodła oraz przednich osi naczepy da się regulować płynnie hydraulicznie poprzez regulację położenia – kąta nachylenia łabędziej szyi względem ciągnika i siodła. Łabędzia szyja o nacisku do 30000 kg może zatem zmieniać swój nacisk płynnie w zakresie od 18000 kg dla ciągnika w układzie napędowym 6x4 do 30000 kg dla ciągnika w układzie napędowym 8x4, każdorazowo przy 12000 kg nacisku na linię osi. Wskaźnik ustawienia nacisków zlokalizowano na łabędziej szyi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij