[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Współczesne europejskie naczepy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej Cz. 9

Od dawna zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego na większe odległości i po drogach publicznych odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów tzw. ciężkiej techniki bojowej czy zestawów transportowych ciężkiego sprzętu. Taka sytuacja wynika z kilku kluczowych, powiązanych ze sobą czynników.

Fot. Producent

Znamiennym jest również, że w Europie tutejsi producenci, ze względu na stan rozwoju infrastruktury drogowej i po części związane z nim wymagania sił zbrojnych, oferują i sprzedają głównie odmiany szosowe i uterenowione. Klasyczne wersje terenowe są natomiast przeważnie dostarczane odbiorcom pozaeuropejskim na tzw. rynkach eksportowych w Azji, Afryce i na Półwyspie Arabskim. Dostawy dla europejskich sił zbrojnych wariantów typowo terenowych też oczywiście zachodzą, ale mają dzisiaj wybitnie jednostkowy wymiar, dotycząc niewielkiej liczby egzemplarzy przeznaczonych do eksploatacji na misjach rozjemczych i bojowych realizowanych poza naszym kontynentem. Czasami zresztą zdarza się, iż dana firma proponuje nie mniej bazowych wojskowych wykonań typowo militarnych, terenowych niż cywilnych zmilitaryzowanych i hybrydowych – szosowych i uterenowionych. Taka sytuacja występuje przykładowo w przypadku niemieckiego koncernu Goldhofer. Obecnie w swoim portfolio dysponuje on rodziną modułowych naczep terenowych – terenowych naczep należących do jednej rodziny modułowej, dostępnych aż w pięciu modelach bazowych, jako:

REKLAMA
  • 3-osiowa STU 3 z osiami sztywnymi;
  • 4-osiowa STN-H 4 z osiami skręcanymi samonastawnymi, nadążnymi;
  • 5-osiowa STZ-H 5 z osiami skręcanymi ze skrętem wymuszonym;
  • 6-osiowa STZ-H 6 z osiami skręcanymi ze skrętem wymuszonym;
  • 7-osiowa STZ-H 7 z osiami skręcanymi ze skrętem wymuszonym.


Wraz ze wzrostem liczby osi następuje więc przechodzenie z systemu skrętu samonastawnego, nadążnego do skrętu wymuszonego.
Do tego dochodzi dostępność szerokiej gamy wyposażenia standardowego i opcyjnego. Wyposażenie takie zależy od rodzaju naczepy, w tym jej mobilności, oraz kraju przeznaczenia czy użytkowania, i zazwyczaj obejmuje: STIS – półautomatyczny system pompowania kół, CTIS – centralny system pompowania kół, kliny i inne akcesoria służące podniesieniu bezpieczeństwa, certyfikowane zaczepy – punkty mocowania, osprzęt ułatwiający wymianę kół, nogi podporowe, różne typy tylnych ramp najazdowych, różne wciągarki, skrzynkę/skrzynki narzędziowe, zbiornik na wodę nie dla wody pitnej, zasilany z instalacji 24 V chłodzony pojemnik, stalowy stelaż na dodatkowe zbiorniki – kanistry na paliwo lub wodę.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij