REKLAMA

Wywrotka górnicza – kopalniana KAMAZ-Atlant trafiła już na testy

Wywrotka górnicza KAMAZ-65805, nazwana Atlant, przechodzi właśnie etap jazd próbnych i testów sprawdzających w ramach kwalifikacji wstępnych. Trwa również systematyczne likwidowanie wad oraz dostrajanie zawieszenia hydraulicznego i układu kierowniczego piątej osi.

Kamaz Atlant Producent

Prototyp pojazdu powstał w ramach projektu KAMAZ PTC, aby poszerzyć gamę modeli w kierunku zwiększenia masy całkowitej pojazdów i ich ładowności. Kierownictwo firmy zdecydowało się na wejście do niższej klasy wozideł kamieniołomowych, używanych do wywozu kopalin – kruszyw – w kamieniołomach.
Pierwszy testowy egzemplarz wywrotki górniczej – kopalnianej KAMAZ-65805 cechuje dopuszczalna masa całkowita 60000 kg i technicznie dopuszczalna masa całkowita 65000 kg. Skrzynię wywrotki wykonano jako tylnozsypową, kopalnianą, w formie wzmocnionej do transportu skał. Napęd ciężarówki zapewnia 12-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik KAMAZ-910.11 w nastawie o mocy maksymalnej 500 KM. Silnik ten współpracuje z automatyczną skrzynią biegów Allison ze sprzęgłem hydrokinetycznym, gwarantującą płynną zmianę biegów bez przerywania przenoszenia napędu. Poza tym zastosowano wzmocnione osie napędowe (tylne) dla obciążenia 21000 kg na oś oraz osie przednie dla obciążenia 12000 kg na oś. Przy osiach trzeciej, czwartej i piątej wprowadzono też zawieszenie hydropneumatyczne, pozwalające elastycznie regulować sztywność zawieszenia w zależności od obciążenia auta oraz eliminować przechyły podczas operacji rozładunku. Osie kierowane to pierwsza, druga i piąta. Oś ostatnia – piąta jest kierowana za pomocą cylindrów hydraulicznych wokół własnej osi, przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół dwóch pierwszych osi. Schemat ten umożliwił uzyskanie promienia skrętu na poziomie odmian czteroosiowych. Założono także specjalne opony ze wzmocnionym metalowym kordem i zwiększoną grubością bieżnika.
Wywrotka zostanie również wyposażona w dodatkowe układy, które określą specyfikę eksploatacji tego wariantu w kamieniołomach. Są to systemy monitorowania ciśnienia w oponach, przechyłu ciężarówki, przeciążenia, monitorowania obecności linii energetycznych w pobliżu auta podczas rozładunku nadwozia oraz system ważenia. Wszystko to spełni wymagania dla tych pojazdów. Dodatkowo zaplanowano montaż kamery cofania oraz systemu monitoringu wizyjnego – obserwacji dookrężnej, pozwalającego kierowcy w pełni obserwować sytuację wokół samochodu podczas operacji załadunku i rozładunku. Atland dostał jeszcze system wspomagający kierowcę na poziomie 1+, który będzie zawierał system unikania kolizji oraz system monitorowania prowadzącego. W ten sposób będzie można obserwować kierunek spojrzenia kierowcy, pod kątem jego możliwego zaśnięcia lub rozproszenia uwagi. Przy tym kompletacja obejmie dodatkowy system „Wirtualnego Korytarza”, odpowiadający za kontrolowanie przemieszczania się ciężarówki po drogach wewnątrz kamieniołomu. System ten zminimalizuje prawdopodobieństwo zjazdu wywrotki z trajektorii ruchu, a w konsekwencji upadku z wysokości.
Siergiej Nazarenko, główny projektant innowacyjnych pojazdów Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ PTC, powiedział „Atlant został od razu opracowany w kategorii Autonomous Ready, to znaczy jest gotowy, aby po wyposażeniu w niezbędne czujniki stać się robotem. Wszystkie systemy pojazdu są gotowe do sterowania przez magistralę CAN. Silnik, skrzynia biegów, układ hamulcowy, układ kierowniczy są wykonane w systemie, którym da się sterować za pomocą sygnałów elektronicznych. Drugi prototyp tego pojazdu będzie już wykonany w formie robota”.
Nazarenko wyjaśnił „W listopadzie-grudniu Atlant pojedzie do kamieniołomu Kuzbass na testy do partnera firmy - SDS-Ugol JSC, gdzie zaplanowano sprawdzenie tego pojazdu w rzeczywistym transporcie węgla i nadkładu. Na podstawie wyników tych prób zobaczymy możliwe słabości prototypu. W 2021 roku będziemy podejmować wszelkie niezbędne działania, aby udoskonalić, wzmocnić i wyeliminować „choroby dziecięce” samochodu, które mogą pojawić się na pierwszym etapie. A już w 2023 roku planujemy wprowadzić do sprzedaży na rynku rosyjskim pilotażową partię tych samochodów. W przyszłości przewidujemy również oferować ten samochód na eksport”.
KAMAZ-65805 stał się pierwszym modelem – tzw. wariantem pierworodnym w segmencie wywrotek górniczych firmy. W ciągu najbliższych dwóch lat zaplanowano bowiem wprowadzenie rodziny wywrotek górniczych Atlant o ładowności od 40 do 75 ton w dwóch wersjach - ponadgabarytowej i nie ponadgabarytowej. Pod koniec jesieni 2020 roku zaprezentowana zaś zostanie druga, bardziej wzmocniona maszyna nośna - nadwymiarowa, przeznaczona do współpracy z takimi koparkami jak EKG-5 i EKG-10.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA