Wywrotka wozidło przegubowe Kamaz "Herkules" na COMTRANS-2021

W ramach międzynarodowej wystawy COMTRANS-2021 w Moskwie KAMAZ po raz pierwszy zaprezentował publiczności unikalną wywrotkę przegubową – wozidło przegubowe typ 6561 (Hercules), przeznaczone do przewozu urobku na terenach zamkniętych kopalń.. Zamknięta prezentacja „Herkulesa” odbyła się pod koniec czerwca, ale na targach wywrotka ta po raz pierwszy została demonstrowana szerokiej publiczności i potencjalnym klientom.

Kamaz Producent

Głównym przeznaczeniem maszyny pozostaje transport ładunków masowych po nierównym terenie i drogach gruntowych. Może być również ona wykorzystana w zagospodarowywaniu złóż odkrywkowych i kopalń, do wydobycia kopalin przy użyciu technologii bezzałogowej. W tym celu na pokładzie znajduje się system ADAS poziomu 5, zapewniający autonomiczny ruch w kamieniołomie/kopalni odkrywkowej, bez udziału kierowcy. Ponadto wywrotka może być obsługiwana zarówno w trybie zdalnego sterowania, jak i sterowana przez kierowcę z kabiny. Zaprojektowano ją bowiem zgodnie ze schematem „sekwencyjnej hybrydy”, tj. to autonomiczny pojazd elektryczny, który nie wymaga ładowania z sieci zewnętrznej. Silnik spalinowy napędza generator elektryczny, zasilający silnik trakcyjny i ładujący akumulator. W wybranych miejscach hybryda szeregowa porusza się w trybie w pełni elektrycznym, bez silnika spalinowego, bazując na czystej energii elektrycznej pobieranej z naładowanych akumulatorów, dzięki czemu jest bardzo blisko pojazdu elektrycznego. W przypadku wozidła KAMAZ-Hercules odzysk energii następuje podczas zjazdu do kamieniołomu, a w trakcie wjazdu na wzniesienie z ładunkiem energia zgromadzona w akumulatorach pomaga pojazdowi wspinać się na górę. W porównaniu z odpowiednikiem zasilanym olejem napędowym takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć ilość zużywanego paliwa o 15%.

REKLAMA

Poza tym inżynierowie Centrum Naukowo-Technicznego „KAMAZ” wiele zrobili, by kabina wywrotki była tak wygodna i bezpieczna, jak to tylko możliwe. Zaopatrzono ją m.in. w komputer pokładowy, monitor, kilka przycisków do przełączania trybów ruchu i rozładunku, a dzięki mocnej ramie niezawodnie chroni ona kierowcę w przypadku dachowania. Kolejną cechą jest duża liczba zewnętrznych urządzeń wspomagających prowadzącego. Przykładowo na obwodzie są zainstalowane czujniki, radary, lidary, kamery wideo, które w rzeczywistości zamieniają wozidło w wozidło samojezdnego robota.

Długość wozidła wynosi 10120 mm, szerokość 3430 mm, wysokość 4030 mm, masa własna podwozia 31000 kg, ładowność 40000 kg, maksymalna prędkość 50 km/h. Siergiej Nazarenko, główny projektant innowacyjnych pojazdów w Centrum Naukowo-Technicznym KAMAZ, powiedział „W niedalekiej przyszłości Hercules zostanie przetestowany w kamieniołomie firmy wydobywczej. Pojazd będzie testowany od trzech do sześciu miesięcy. Podczas prób specjaliści sprawdzą wydajność paliwową, trakcję i charakterystykę dynamiczną, charakterystykę masowo-wymiarową, zasięg na silnika Diesla, zasięg w trybie elektrycznym, ładowność, minimalny promień skrętu, widoczność, ergonomię oraz właściwości eksploatacyjne. Zgodnie z wynikami testów zostaną wprowadzone zmiany w konstrukcji pojazdu, po czym planujemy przenieść Herkulesa do Ural Mining and Metallurgical Company (UMMC) w celu przeprowadzenia próbnej eksploatacji na terytorium Baszkirii”.

Według Siergieja Nazarenko obecnie trwa opracowywanie nowych modyfikacji opartych na tej wywrotce. Na przykład pojawi się jego wersja Diesla KAMAZ-6558, której sprzedaż zaplanowano na 2024 rok.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA