[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Wzmocnione wywrotki Mercedesa BAUMA 2019

Takie auto obok hali 4B pokazywał Mercedes. Był to 3-osiowy Zetros, oznaczony jako 4043K 6x4, co oznacza, że jego zasadniczymi wyróżnikami są; dopuszczalna masa całkowita 40000 kg, 430-konny silnik, kompletacja jako wywrotka oraz układ napędowy 6x4. Dopuszczalną masę całkowitą 40000 kg uzyskano poprzez instalację z przodu nienapędowej osi 8-tonowej, z tyłu napędowego tandemu o dopuszczalnym technicznie nacisku 32000 kg.

Fot. Bartosz Wojtowski

Tandem ten ma blokady mechanizmów różnicowych między kołami i między osiami, dla poprawy trakcji w trudniejszych warunkach drogowych, oraz bliźniacze ogumienie o rozmiarze 325/95R24 – opony o tym samym rozmiarze, ale pojedyncze, założono też z przodu. Napęd zapewnia sprawdzony, dobrze znany 6-cylindrowy, rzędowy silnik OM457 R6 LA w najmocniejszym nastawie, o maksymalnych mocy 315 kW/428 KM przy 1900 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm przy 1100 obr/min. Jednostka ta, ze względu na wymogi kraju przeznaczenia, spełnia jedynie wymogi normy czystości spalin Euro 3. Do pozostałych wyróżników tego pojazdy należą: wzmocniona rama podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym, wzmocnione zawieszenie mechaniczne oparte na resorach piórowych, rozstaw osi 5100 mm oraz mechaniczna, 16-biegowa skrzynia przekładniowa G240-16 o rozpiętości przełożeń 11,7-0,69 i jedyna kabina dostępna w typoszeregu Zetros, czyli długa M.

W formie zabudowy zastosowano tu tylkozsypową wywrotkę Meiller.

REKLAMA

Ponieważ Zetros do tej pory nie został skonfigurowany z jednostkami napędowy spełniającymi normę czystości spalin Euro 6, a jedynie normy Euro 3-Euro 5, w aktualnym stanie prawnym jego zbyt na terenie Unii Europejskiej należy do zdecydowanie ograniczonych – tzn. w jego posiadanie mogą wchodzić albo odbiorcy specyficzni, jak siły zbrojne lub straż pożarna, albo kwestia dotyczy wyjątków i eksploatacji poza drogami publicznymi, jak w odniesieniu do m.in. kopalń odkrywkowych. Kompletnie inaczej tematyka zbytu prezentuje się jednak w przypadku innych terenów, z mniejszymi wymaganiami ekologicznymi, jak nabywcy w Azji czy Afryce. Stąd od pewnego czasu Mercedes dostarcza dość ciekawe wydania Zetrosów, głównie 3-osiowych, zarówno jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia, w tym w układach napędowych 6x4 i 6x6, do wielu krajów arabskich czy w Afryce Północnej, jak Algieria albo Maroko. Wystawiany na Baumie egzemplarz z wywrotką był właśnie przeznaczony dla afrykańskiego odbierającego.

Zetros jest jedyną ciężarówka Mercedesa z kabiną klasyczną i – co więcej – jedyną zachodnioeuropejską ciężarówką tego rodzaju, pomijając typowo militarne Renault Sherpa 10 i naszego Jelcza 663.32 6x6. Promocyjnie potentat mocno podkreśla, że nawiązuje nim do legendarnej gamy L zwanej Bulldog – "Kurzhauber" (short-bonnet), produkowanej czy używanej na niemal wszystkich kontynentach, z pominięciem Ameryki Północnej – serię tę oryginalnie wytwarzano w Niemczech od 1959 do aż 1995 roku, aczkolwiek z przeznaczeniem na eksport, w Argentynie do 1997 roku, z kolei z Iranie tzw. klony postlicencyjne, znane jako Khawar, Iran Khodro Diesel Company i dostępne jako 2624 i 1924 powstają do teraz. Generalnie szczególnie zwracano uwagę na prostotę budowy tych ciężarówek oraz ich ponadprzeciętną wytrzymałość – odporność na złe warunki eksploatacji, w tym drogi w złym stanie, słabe wsparcie techniczne i mniej wprawnego eksploatującego. Dzisiaj Zetros relatywnie ma wprost nawiązywać do tych przymiotów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij