[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Zakłady Samochodowe Gorky na Międzynarodowym Forum Gazowym w Petersburgu

Zakłady Samochodowe Gorky – wiodący rosyjski producent pojazdów użytkowych – pokazały nowe modyfikacje samochodów na Międzynarodowym Forum Gazowym w Petersburgu.

Minibus GAZelle NEXT 4.6 z silnikiem Evotech 3.0 CNG służy do transportu drogowego, mogąc pomieścić do 22 pasażerów. GAZon NEXT 10 LNG/CNG z silnikiem YaMZ-534 to zaś średniotonażowa ciężarówka z połączonym układem paliwowym - może pracować na dwóch rodzajach paliwa gazowego: LNG (skroplony gaz ziemny) i CNG (sprężony gaz ziemny).

Minibus GAZelle NEXT 4.6 CNG przeznaczono do przewozu 22 pasażerów, w tym 19 na miejscach siedzących i 3 na miejscach stojących. Samochód ma zmodernizowany silnik gazowo-benzynowy EvoTech 3.0. Zwiększenie objętości roboczej jednostki napędowej do 3 litrów (w porównaniu z 2,7 litra w poprzedniej wersji silnika - EvoTech 2.7), zastosowanie żeliwnego bloku cylindrów, nowego wału korbowego i wałków rozrządu, tłoka i głowicy cylindrów oraz inne zmiany techniczne pozwoliły zmniejszyć obciążenie cieplne i zwiększyć stabilność pracy zespołu napędowego w wysokich temperaturach. Przy tym moc maksymalna silnika wzrosła do 122 KM podczas jazdy na benzynie i do 107 KM podczas jazdy na sprężonym gazie, a maksymalny moment obrotowy odpowiednio – do 250 Nm w trakcie jazdy na benzynie i do 220 Nm w trakcie jazdy na sprężonym gazie.

REKLAMA

GAZon NEXT 10 LNG/CNG powstał natomiast pod kątem intensywnej eksploatacji na dłuższych trasach. Główny układ paliwowy samochodu jest zasilany LNG – skroplonym gazem ziemnym – metanem, schłodzonym do temperatury minus 162 stopni. Zbiornik LNG to termos zaprojektowany do utrzymywania niskiej temperatury paliwa tak długo, jak to możliwe. Dodatkowy układ paliwowy działa na sprężony gaz ziemny CNG. Pojemność zbiornika LNG wynosi 220 l, objętość butli CNG 40 metrów sześciennych. Całkowity zasięg na jednym tankowaniu określono na 900 km (700 km na LNG, 200 km na CNG). Do napędu tego auta wykorzystano silnik gazowy YaMZ-534, o mocy maksymalnej 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm. Maksymalna prędkość równa się z kolei 105 km/h.

Przy porównywalnych pojemnościach zbiorników LNG zapewnia 3-krotnie większą rezerwę zasięgu niż CNG. Pod tym względem eksploatacja takich wariantów okazuje się najbardziej korzystna w przypadku realizacji dużych codziennych biegów.

Oba prezentowane samochody są egzemplarzami przedprodukcyjnymi. Sprzedaż wydań seryjnych w sieci dealerów GAZ rozpocznie się w drugiej połowie 2020 roku.

Generalnie zastosowanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego może obniżyć koszty paliwa o 40-50% (w zależności od przebiegu i cech konkretnego modelu) w porównaniu z benzyną i olejem napędowym. Gaz ziemny jest bowiem najbardziej opłacalnym rodzajem paliwa alternatywnego stosowanego obecnie w pojazdach użytkowych. Jego wdrożenie w transporcie towarowym i pasażerskim przekłada się na minimalny poziom kosztów paliwa na kilometr.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij