[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

Zestaw mostów pontonowych IRB na podwoziu Tatra Force 8x8 Cz.2

W nadchodzących latach armia czeska (ACR) planuje zastąpić w swoim arsenale stare mosty inżynieryjne. Oprócz AM-50 ze stałym mostem, będzie to także system PMS z mostami pływającymi. Jedną z takich możliwości wymiany zestawów mostowych zapewnia nowość, będąca wynikiem współpracy firm z Grupy Czechoslovak oraz General Dynamics European Land Systems.

Zestaw pontonowy IRB uzupełniają motorówki Birdon BEB (Bridge Erection Boat) do obsługi części pontonowych i modułów pływających. Birdon BEB, również wystawiany na targach IDET 2019 w połączeniu z IRB, służy na przykład w armii amerykańskiej, a jego wydajność powoduje, że na dużych obszarach wodnych jednostki amerykańskie używają elementy składającego się na niego nawet do przerzutu sprzętu wojskowego. Duża zaleta tego statku w porównaniu z obecnymi w ACR statkami MO 2000 Veronika polega zaś przede wszystkim na zdolności do działania w temperaturach poniżej zera. Przy tym, w porównaniu do tych statków, a głównie do stosowanych przestarzałych jednostek MO 634, następuje szczególnie szybki wzrost wydajności. Statki te są bowiem m.in. wyposażone w unikatowy, opatentowany system napędu strumieniowodnego, zapewniający doskonałe właściwości operacyjne nawet przy niskich prędkościach, co bywa bardzo ważne przy montażu elementów mostu pontonowego. Jednocześnie przy silnym prądzie statki mogą działać jako element stabilizujący i kotwiący dla całego zespołu mostu.

Kolejną częścią systemu IRB jest tzw. układarka brukowa FCR3 z firmy Deschamps, też przerzucany na podwoziu Tatra Force za pomocą uniwersalnego hakowego systemu załadowczego. Używając FCR3 w ciągu pięciu minut da się przygotować wzmocniony pas o szerokości 4,6 metra i długości 50 metrów, z pasami, które można złożyć w dłuższe odcinki. Aluminiowa konstrukcja drogi wykazuje wysoką trwałość i spełnia wymogi dotyczące obciążenia MLC 80.

REKLAMA

Inna opcję stanowią jeszcze amfibie pontonowe M3, w armii czeskiej mogące zastąpić stare zestawy PMS. Je także w ramach określonych swoich projektów różnym klientom proponują CSG i GDELS. M3, analogicznie jak IRB wystawiany na targach IDET 2019, to wyjątkowy pojazd amfibijny, łączący funkcje samobieżnego mostu pontonowego i statku, w dodatku nadający się do przemieszczania drogą lądową. Jest kompatybilny z zestawami IRB, FSB i SRB, a duża prędkość i elastyczność mostu pontonowego stanowią jego wielką zaletą. Poszczególne pojazdy, które bardzo szybko rozkładają się do konfiguracji drogi wodnej, zarazem mogą służyć jako statki promowe, dzięki czemu da się połączyć wiele pojazdów, tworząc jednostki o dużej pojemności i ładowności, przy minimalnych wymaganiach serwisowych.

M3 jest w stanie przewozić na wodzie wszystkie rodzaje czołgów bojowych NATO, takich jak M1A2 Abrams, Leopard 2 lub Challenger 2, i należy do kategorii obciążenia MLC 85. Ma chowane, czterokołowe podwozie z napędem na wszystkie koła. Jego załoga składa się z dwóch do trzech osób, obsługujących zintegrowany żuraw hydrauliczny do montażu i demontażu niektórych elementów pojazdu. Na drodze M3 może poruszać się z prędkością do 80 km/h, a w zbiornikach wodnych do 14 km/h

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij