REKLAMA

Zetros 8x8 Paul - IAA 2018 Cz. 4

Na zewnątrz, tuż obok połączonych hal nr 14 i 15, które w całości wynajmował Daimler, swoje stoisko przygotował niemiecki Paul, od lat zajmujący się konwersją fabrycznych ciężarówek Mercedesa do wydań nietypowych, z rzadką konfiguracją i układem osi, zmienionymi ramą czy/i zawieszeniem, zmodyfikowaną kabiną i innymi przeróbkami, jakie potentatowi, ze względu na ich odmienność od seryjnych standardów, nieraz trudno jest wykonać we własnym zakresie.

Producent
Fot. Producent

Przy tym, pomimo swojej wielkości, Zetros 8x8 cechuje się dobrą manewrowością dzięki ostatniej, czwartej, napędzanej osi, skręcanej przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół osi pierwszej. Dzięki temu średnica zawracania wynosi około 24,5 m, czyli identyczne jak dla bazowej wersji 3-osiowej. Do tego wszystkie osie Zetrosa 8x8 są wyposażone w pojedyncze opony, dodatkowo ułatwiające manewrowanie. Jednocześnie zdolność terenowa czteroosiowej wersji Zetrosa jest w pełni zachowana. Konwersja z 3-osiowego Zetrosa na wysoce manewrowego 4-osiowego dla uzyskania powiększonej długości i objętości przestrzeni ładunkowej oraz wzrostu ładowności polegała głównie na instalacji napędzanej, kierowanej i zawieszonej pneumatycznie osi wleczonej, za co odpowiadał Paula Nutzfahrzeuge. Oś ta wyróżnia się nośnością 9000 kg, a do bezpiecznego hamowania zaopatrzono ją w hamulce bębnowe, podobnie jak oś przednią i osie tylnego tandemu. Wymagane było też przedłużenie ramy podwozia o około 1,20 m, aby umożliwić montaż tej osi jako ostatniej – czwartej, czyli za standardowym tandemem osi tylnych. Kolejny wymóg polegał na potrzebie dopasowanie drugiej osi 13-tonowej oryginalnego tylnego tandemu do przenoszenia napędu na dodaną ostatnią oś czwartą – trzecią tylnego tridemu. Niemniej w przypadku egzemplarza wystawowego obciążenie na tę oś ograniczono do 10000 kg z powodu założonych opon. Wyposażenie tej osi w specjalny układ podziału i przenoszenia momentu obrotowego na tył – układ rozdzielacza napędu – zapewnia bezpieczny napęd osi wleczonej przez dodatkowy wał napędowy. Do tego wszystkie osie – zarówno oryginalna, jak i dodane - otrzymały blokady mechanizmów różnicowych, uzupełnione przez blokady międzymostowe (blokady wzdłużne i poprzeczne) – blokady mają zatem też rozdzielacz napędu i ostatnia oś wleczona. Oś ta jest także prowadzona przez specjalne ramiona i wahacze, ale sterowanie nią dla wzrostu manewrowości jest możliwe wyłącznie do prędkości 30 km/h. Ze względów bezpieczeństwa przy wyższych prędkościach układ sterowania zostaje zablokowany i tym samym zmienia połączenie na stałe. Paul Nutzfahrzeuge zapewnił doskonałą charakterystykę sterowania poprzez instalację oddzielnego elektrohydraulicznego układu kierowania dla tej osi wleczonej.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA