REKLAMA

Zetros 8x8 Paul - IAA 2018 Cz. 5

Na zewnątrz, tuż obok połączonych hal nr 14 i 15, które w całości wynajmował Daimler, swoje stoisko przygotował niemiecki Paul, od lat zajmujący się konwersją fabrycznych ciężarówek Mercedesa do wydań nietypowych, z rzadką konfiguracją i układem osi, zmienionymi ramą czy/i zawieszeniem, zmodyfikowaną kabiną i innymi przeróbkami, jakie potentatowi, ze względu na ich odmienność od seryjnych standardów, nieraz trudno jest wykonać we własnym zakresie.

Producent
Fot. Producent

Źródło napędu stanowi jeden z dwóch silników standardowo montowanych w linii Zetros – mocniejszy, 6-cylindrowy, rzędowy typ OM 457 LA o pojemności 12 litrów. Spełnia on normę czystości spalin Euro 3 oraz uzyskuje moc maksymalną 315 kW/428 KM i maksymalny moment obrotowy 2100 Nm. Podobnie jak cały układ napędowy silnik ten przeznaczono do stosowania w szczególnie ekstremalnych strefach klimatycznych. Napęd na wszystkie osie przekazywany jest w sposób stały. Odpowiadają za niego w pełni automatyczna, 6-stopniowa skrzynia przekładniowa HD 4500 P z serii Allison 4000 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza VG 2400. Obie zostały zintegrowane przez Paula Nutzfahrzeuge. Taka kompletacja układu napędowego gwarantuje spokojne, delikatne ruszanie, przekazywanie napędu bez przerw oraz bardzo dobre prowadzenie samochodu nawet w najtrudniejszych warunkach topograficznych. Zagwarantowane zatem zostają maksymalna wydajność i trakcja oraz bezpieczna praca na piaszczystych i miękkich nawierzchniach. Do obsługi skrzyni biegów Allison służy dźwignia z przełącznikami przy fotelu kierowcy w kabinie.

Ponadto, mając na uwadze nowe dziedziny zastosowania i ulepszone perspektywy funkcjonalne, Paul Nutzfahrzeuge uzupełnia mocny i wydajny układ napędowy, zakładając szerokie, pojedyncze opony balonowe, z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 525/65R 20.5. Umożliwiają one pracę na piaszczystym lub miękkim, nieutwardzonym podłożu, co zwiększa możliwości operacyjne Zetrosa 8x8. W efekcie ta niestandardowa odmiana stała się predestynowana do trudnych zastosowań. Przygotowano ją bowiem do eksploatacji przede wszystkim w krajach Półwyspu Arabskiego, w Afryce Północnej lub na pustynnych obszarach Azji. Z tego także powodu wdrożono dodatkową specjalną ochronę kabiny przed wysoki temperaturami i pyłem, określoną jako jej hermetyzacja. Poza tym, jako egzemplarz przygotowany do wykonywania trudnych operacji, Zetrosa 8x8 wyposażono w pewne inne elementy zabezpieczające. Dostał siatki ochronne na przednich reflektorach i na tylnych światłach, dwa żółte obrotowe światła ostrzegawcze oraz dwa dodatkowe reflektory świateł drogowych, zamocowane w części dachowej kabiny. Ponadto podniesiona rura wydechowa za kabiną kierowcy zapewnia głębokość brodzenia do 0,6 m, dzięki czemu da się z marszu bezpiecznie pokonać niezbyt głębokie cieki wodne. W przypadku zaś planowanego zastosowania tego podwozia jako bazy dla wywrotki, składana do góry osłona przeciwnajazdowa podwozia jest już zamontowana ex works jako część standardowego wyposażenia.

REKLAMA

Na koniec warto bliżej się wymiarom i masom tego niestandardowego Zetrosa. Długość wynosi dokładnie 10456 mm, rozstaw osi 1-2 4750 mm – od przedniej do pierwszej tylnego tridemu oraz 1450 mm od pierwszej do drugiej tylnej osi i od drugiej tylnej osi do trzeciej – ostatniej osi. Do tego dochodzą zwisy przedni o długości 1506 mm i tylny o długości 1300 mm, w tym przy uwzględnieniu zaczepu przyczepy. W porównaniu z wysokością przy standardowej kabinie kierowcy, równą około 3050 mm przy załadowanym pojeździe, wysokość górnej powierzchni kabiny wydania 8x8 zmniejszała się o około 30 mm, do około 3020 mm, w zależności od rozmiaru opon. Niemniej duże, balonowe opony zmieniły szerokość ciężarówki – zwiększyła się ona o 226 mm z 2524 mm (6x6) do 2750 mm (8x8). Zmianie uległy także naciski. Z powodu większego obciążenia łożysk kół obciążenie osi pierwszej zredukowano odpowiednio z 9000 do 7500 kg, z kolei naciski dla dwóch pierwszych osi tridemu zmniejszyły się odpowiednio z 13000 do 10000 kg, co wynika również z szerokich opon zamontowanych w tym pojeździe. W rezultacie dopuszczalna eksploatacyjnie masa całkowita może dochodzić do 7500+2x10000+9000 kg, czyli 36500 kg, podczas gdy technicznie do 9000+2x13000+9000 kg, czyli 44000 kg. Uzyskano jednak zamierzone cele w postaci wyższej ładowności i większej dostępnej na długość przestrzeni ładunkowej.

Co więcej, w sytuacji montażu cięższych, wielkogabarytowych zabudów, przykładowo żurawi lub zbiorników na wodę przeciwpożarową, przystawka odbioru mocy z połączeniem wału napędowego została zamontowana na skrzyni biegów. Inne możliwe konwersje obejmują instalację zewnętrznej chłodnicy oleju do automatycznej skrzyni biegów oraz kompletne okablowanie elektryczne.

Zasadnicze wyznaczniki ciężarówki z klasyczną kabiną Zetros, zamienionej przez Paul Nutzfahrzeuge 3-osiowej wersji Zetros 2743 A 6x6 w 4-osiową Zetros 3543 8x8 to w takim razie:

  • nowość: montaż napędzanej i kierowanej osi wleczonej z oddzielnym sterowaniem;
  • przeznaczenie do ciężkich zastosowań w prawie niedostępnych regionach i wyjątkowo gorących strefach klimatycznych
  • instalacja przekładni Allison, tylnego rozdzielacza momentu obrotowego oraz pojedynczych, szerokich, balonowych opon;
  • łatwość w manewrowaniu, gdyż promień skrętu pozostaje taki sam co dla 3-osiowego odpowiednika
  • zwiększone ładowność i objętość ładunkowa – długość powierzchni do załadunku, co pozwala na przemieszczanie cięższych i dłuższych ładunków;
  • wyjątkowe możliwości terenowe;
  • specjalne wyposażenie do "gorących" zastosowań terenowych w upale, kurzu i piasku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA