[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zmilitaryzowane IVECO Daily 4x4 DMV Anaconda dla Korps Mariniers

Korpus Piechoty Morskiej Armii Holenderskiej – Korps Mariniers w 2019 roku otrzyma pierwsze 36 taktycznych pojazdów wojskowych – głęboko zmilitaryzowanych DMV Anaconda 4×4.

Fot. Producent

Pierwsze 36 taktycznych aut DMV Anaconda zostanie formalnie przejętych przez Korps Mariniers 31 stycznia 2019 roku – wtedy dopiero bowiem te jednostki taboru będą oficjalnie przekazane do pododdziałów Korpusu Piechoty Morskiej stacjonujących na Curaçao. Dwa miesiące później nastąpi odbiór kolejnych 10 sztuk. Da to w sumie 46 egzemplarzy tych specjalnych środków transportu. Przy czym DMV po raz pierwszy publicznie ujawniono w piątek – 2 listopada. Wtedy to właśnie ten dedykowany wariant jego wytwórca - holenderski autoryzowany dealer produktów marek Fiat i IVECO – Deba Bedrijfswagens B.V. z Etten-Leur – zaprezentował w swojej siedzibie przedstawicielom ministerstwa obrony, firmom partnerskim oraz dostawcom i pracownikom. Zarazem DMV przygotowano w ciągu zaledwie 5 miesięcy, co, wziąwszy pod uwagę rodzaj projektu, stanowi autentycznie niezłe osiągnięcie.

Skrót DMV w nazwie DMV Anaconda 4x4 powstał z pierwszych liter wyrażenia w języku angielskim, brzmiącego Dutch Military Vehicle, czyli Holenderski Pojazd Wojskowy. Słowo Anaconda – czyli anakonda, dodano zaś, ponieważ jak wyjaśnia Xander Zonligt z DEBA, "Samochód ma trochę głowę węża, jest silny na lądzie i w wodzie, dość cichy i raczej zabójczy”. Niemniej, poza wymiarem czysto marketingowym, zagadnienie wcale nie dotyczy tu samej tej nazwy, lecz zadań, które DMV będzie musiał wykonać. W sferze przeznaczenia to mianowicie pierwszy holenderski pojazd wojskowy 4x4 dedykowany dla rodzimych sił zbrojnych stacjonujących na Karaibach. Dlatego m.in. kompletacyjnie całkowicie dostosowano go do wymaganej specyfikacji podanej przez Dowództwo Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej (Commando Zeestrijdkrachten – CZSK) oraz Obronną Organizację Materiałową (Defensie Materieel Organisatie – DMO). W zakresie pozycjonowania to model z pogranicza klas tonażowych lekkiej i średniej, gdyż o dopuszczalnej masie całkowitej 7000 kg. Cechuje się też wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową oraz wysoką mobilnością strategiczną. Jednocześnie wykorzystanie w roli bazy nośnika 7-tonowego pozwoliło na zachowanie relatywnie wysokiej ładowności taktycznej – w terenie, pomimo opcji montażu elementów pancerza oraz wdrożenia kompletacji dobranej specjalnie pod kątem specyficznych potrzeb przyszłego użytkownika. Eksploatacyjnie odmianę tę zoptymalizowano bowiem do wykorzystania przez jednostki specjalne, operujące w bliskiej styczności z wrogiem. Wobec tego wymagają one połączenia możliwości montażu uzbrojenia i środków łączności, przewozu drużyny operatorów oraz zabrania osobistego sprzętu i wyposażenia, wraz z niezbędnym prowiantem. I właśnie 7-tonowy nośnik umożliwia powyższe, gwarantując odpowiednią ilość miejsca w połączeniu z ładownością, bez kompromisów w tych dziedzinach. Pod względem budowy DMV to zaś wersja głęboko zmilitaryzowana, całkowicie przygotowana przez DEBA w oparciu o komercyjne – cywilne podwozie dostawczego typu IVECO Daily w pełni terenowej odmianie 4x4. Podwozie to wyróżniają ciężarówkowy układ ramy nośnej, z podłużnicami i poprzeczkami, oraz całkowicie mechaniczne zawieszenie i wzmocniona przednia dolna stalowa osłona silnika. DEBA wybrało je w konfiguracji z najmocniejszym dostępnym, 180-konnym silnikiem o maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm, sprzężonym z automatyczną skrzynią przekładniową z pięcioma biegami do jazdy do przodu i jednym biegiem wstecznym. Do tego, dla zachowania wysokiej dzielności terenowej, na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym.

REKLAMA

Fot. Producent

Z oryginalnego Daily 4x4 w najnowszym wydaniu DEBA przejęła zatem cały spód – podwozie wraz z kompletnym układem napędowym – oraz wybrane elementy nadwozia – maskę silnika, przednią osłonę rurową i przednie drzwi, ale de facto do linii dolnych okien. Pozostałą część nadwozia – stalowy pionowy panel za przednimi drzwiami, wejście z tyłu z drzwiami do dolnej linii okien ale bez tych okien, strukturę wzmacniającą, w tym pałąki wzmacniające - przeciwkapotażowe, wyposażenie wnętrza wraz z fotelami, płaski stalowy dach z lukiem ewakuacyjnym mieszczącym obrotnicę z wkm 12,7 km, przedni km 7,62 mm – zamocowany obrotowo przed siedzeniem prawego pasażera – oraz inne pozycje – przedsiębiorstwo wykonało i/czy wprowadziło już we własnym zakresie. Tylna przestrzeń, z kołem zapasowym po prawej stronie, może służyć do przewozu zaopatrzenia bądź jako stanowisko bojowe, dla tylnego strzelca, obsługującego km na przymocowanej podstawie. Do środka z przodu wchodzi się po oryginalnym stalowym stopniu, podczas gdy z tyłu DEBA dodała własny wydłużony stalowy stopień. Warto tu jeszcze m.in. zwrócić uwagę, że tylne drzwi są zamocowane na trzech zawiasach i zdejmowalne oraz że z przodu z obu stron nie ma słupków A a jedynie zastosowano wzmocniony środkowy słupek. Dzięki temu żołnierze jadący z przodu uzyskują dobrą widoczność na boki oraz niczym nieograniczoną możliwość prowadzenia ostrzału w tym zakresie. Przy tym DEBA zapewnia, że w momencie wywrócenia się konstrukcja charakteryzuje się wymaganą odpornością i sztywnością, wobec czego nie ulegnie odkształceniom mogącym zagrozić zdrowiu czy życiu załogi.
Ponadto DMV Anaconda 4x4 uzyskuje prędkość maksymalną 110 km/h i maksymalny zasięg 1000 km.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij