[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Zmilitaryzowane Volvo FH16 HET Cz. 2

W kompletacji 4-osiowej pojazdy te mają układ napędowy – jak wskazano – 8x4 lub 8x6, układ osi 1+3, przykładowy rozstaw osi 3900 mm i z punktu widzenia sił zbrojnych powinny być traktowane jako swoista baza do przeprowadzania dalszego militaryzującego zindywidualizowania, którego zakres zależy od wymagań danego nabywcy.

Fot. Producent

Militaryzacja ta może bazowo obejmować malowanie na barwy ochronne, instalację uchwytów na broń oraz – w przypadku kabiny długiej z dachem o normalnej wysokości (L2H1) – założenie od wewnątrz skrytego opancerzenia.

Do napędu służy 16,1-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik z linii D16 w nastawach o mocy maksymalnej do 551 kW/750 KM i maksymalnym momencie obrotowym do 3550 Nm – w tym najmocniejszym nastawie jest to najsilniejsza europejska seryjna jednostka, jaka trafia do ciężarówki. Silnik ten wyposażono w turbosprężarkę i chłodnicę międzystopniową oraz w górne wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Zaopatrzono go też w opatentowane przez Volvo hamulce silnikowe - VEB i VEB + - o maksymalnych mocach hamowania od 375 kW/510 KM do 425 kW/578 KM. Właściwe wykorzystanie tych hamulców przyczynia się do wydatnego zmniejszenia używania hamulców zasadniczych.

REKLAMA

Od silnika napęd przenosi uznana za jedną z najlepszych na rynku 12-biegowa, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa Volvo I-Shift, ze specjalnym oprogramowaniem (programem) do transportu ciężkiego (heavy duty) i tzw. niskimi biegami pełzającymi Ultra Low Crawler (ULC) – jednym lub dwoma biegami pełzającymi oraz dodatkowymi biegami wstecznymi, co okazuje sie pomocne z trakcie ruszania w terenie górzystym bądź na nieutwardzonej drodze. Dzięki niskiemu przełożeniu, nawet 32:1 (i 37:1 w przypadku biegu wstecznego), I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia jazdę z wyjątkowo małą prędkością – 0,5-2 km/h. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa zdolność pokonywania wzniesień i ogranicza obciążenie sprzęgła – nawet o 75%. Innymi opcjami są:

  • I-Shift Dual Clutch – zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa, z możliwością preselekcji biegu w czasie, gdy włączono inny bieg. Gdy jedno ze sprzęgieł pozostaje tu włączone, drugie jest rozłączone. Odpowiednio zaprojektowane dwa wałki wejściowe, zestawy przekładni zębatych i mechanizmy wybierania pozwalają na wybór dwóch biegów jednocześnie. W rezultacie zmiana biegu następuje w ułamku sekundy – bez przerywania transferu napędu, co przekłada się na płynne, dynamiczne przyspieszenie, przydatne w trakcie pokonywania śliskich nawierzchni czy trudniejszego terenu. Przy czym przekładnia ta występuje w połączeniu ze słabszymi silnikami D13K o mocach maksymalnych 460, 500 i 540 KM;
  • Powertronic – w pełni automatyczna skrzynia ze sprzęgłem hydrokinetycznym i chłodnicą oleju, zmieniająca biegi bez utraty przekazywania napędu;
  • mechaniczna skrzynia 14-biegowa z serwomechanizmem pozwalającym na znaczną redukcję siły niezbędnej do zmiany przełożenia.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij