Zmilitaryzowane Volvo FH16 HET Cz. 3

Volvo cywilne zmilitaryzowane o różnym stopniu militaryzacji ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe przeznaczone do przerzutu wielotonowych ładunków – wielotonowej techniki bojowej oferuje od lat. Pochodziły one m.in. z rodzin – generacji F89, F12/F16 oraz FH.

Producent
Fot. Producent

Oś przednia ma zawieszenie mechaniczne i nośność 8500-9000 kg, osie tylne – pierwsza pchana i z kołami sterowanymi w tym samym kierunku co koła przedniej osi kierowanej oraz dwie tylne napędzane – mają pełne zawieszenie powietrzne i sumaryczną nośność 34000 kg (8000+2x13000 kg, teoretyczna możliwość zastosowania wzmocnionego mostu tandemowego RT3210HV o maksymalnej nośności 32000 kg). Mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z bliźniaczym ogumieniem. Dla uzyskania konfiguracji 8x6 istnieje możliwość zamówienia hydraulicznie napędzanej osi przedniej, ale przy zestawach o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej. Ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Kabina jest długa z dachem podwyższonym Globetrotter (L2H2), z dwoma wygodnymi leżankami i może zostać zastąpiona przez jeszcze bardziej obszerną kabinę, o większej przestrzeni życiowej Globetrotter (L2H3), z najwyższym dachem. W elektronicznie sterowanym układzie hamulcowym zastosowano jedynie hamulce tarczowe. Na liście systemów odpowiedzialnych za podniesienie bezpieczeństwa znalazły się jeszcze:

  • adaptacyjny tempomat i ostrzeżenie przed kolizją z hamulcem bezpieczeństwa;
  • asystent utrzymania pasa ruchu;
  • wsparcie dla alertów kierowcy;
  • wsparcie zmiany pasa ruchu;
  • światło hamowania awaryjnego;
  • elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy – ESP.

Poza tym osprzęt znajduje się za kabiną, gdzie umieszczono również potężny, 850-litrowy zbiornik paliwa. Za kabiną mogą być także zamocowane liczne pozycje odpowiadające na specyficzne wymogi konkretnego klienta, takie jak skrzyni narzędziowe czy zespół wciągarek. Do tego nacisk na specjalne, 3,5-calowe siodło Georg Fischer HD może dochodzić do 23000 kg. Firma podaje, iż cała zabudowa została wykonana we własnym zakresie, w zakładach Volvo Trucks, w celu przestrzegania wysokich koncernowych rygorystycznych standardów jakości.

Z innych oferowanych opcji warto natomiast wymienić m.in. instalowane z przodu – wzmocnione hak zaczepowy i płytę montażową, stalową osłonę spodu silnika przydatną przy wjeździe w teren, boczne – narożne dolne stalowe partie zderzaków o grubości 3 mm, zderzaki Heavy Duty przydatne podczas trudnych misji w trudnych warunkach, zderzaki X-High do których można dodać przedni stopień, elastyczny w trzech kierunkach i bardzo wytrzymały, oraz wydłużenie ramy o maksymalnie 400 mm, dla zamocowania wciągarki czy innego wymaganego osprzętu.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

REKLAMA