[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zmilitaryzowany Arquus K 8x8, czyli Renault K 8x8.

31 maja 2018 roku Ministerstwo Obrony Gruzji ujawniło odebrane z Francji nowe, mobilne stacje radiolokacyjne obrony powietrznej Thales TRM Ground Master GM403 i GM200. Dostarczono je na podwoziach ciężarówek Renault K 8x8, teraz nazwanych Arquus K 8x8. Stanowią one element izraelskiego systemu obrony powietrznej Rafael SPYDER-SR/MR (Surface-to-air PYthon and DERby). Zestawy te są uzbrojone w pociski rakietowe Python 4.

Fot. Producent

Bazowe wersje cywilne, pochodzące z cywilnego typoszeregu K, dedykowanego do zastosowań specjalizowanych i specjalnych, zostały ujawnione w 2013 roku. Dopiero w 2016 roku, w trakcie poprzedniej edycji Eurosatory, firma zaprezentowała oficjalnie pierwszego ich zmilitaryzowanego przedstawiciela – 3-osiowy ciągnik siodłowy w układzie napędowym 6x4. Teraz natomiast ma być ujawniony tzw. ciężki transporter wsparcia logistycznego – 4-osiowy typ K8x8, czyli z wszystkimi osiami napędzanymi, pozbawiony odpowiednika w cywilnej palecie. Wariant ten należy traktować jako swoistą bazę, na podstawie której ostateczny odbiorca będzie zamawiał wydanie kompletacyjnie zoptymalizowane pod kątem swoich potrzeb. Analogicznie istnieje relatywnie duża swoboda w zakresie głębokości przeprowadzanej militaryzacji. Kabina może być cywilna: krótka, dzienna – jak w pierwszym egzemplarzu demonstracyjnym, długa bądź wydłużona, załogowa, 6-7-osobowa, czterodrzwiowa, ewentualnie integralnie opancerzona kapsuła. Krótka, dzienna seryjnie mieści wewnątrz 2-3 osoby w układzie miejsc 1+1 albo 1+1+1. Do napędu służą silniki z dwóch 6-cylindrowych, rzędowych linii: 11-litrowej DXi 11 oraz 13-litrowej DXi 13, w nastawie Euro 6 pokrywające zakres mocy maksymalnych od 380 do 520 KM i maksymalnych momentów obrotowych do 2550 Nm w przedziale 1000-1500 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają skrzynie 12-biegowe: mechaniczna lub zautomatyzowana oraz skrzynia rozdzielcza. Ogumienie z tyłu może być pojedyncze – dla zachowania wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej albo podwójne. Wskazywane rozmiary opon to: 14.00R20/395-85R20/365-85R20/12.00R20/13R22,5/325-95R24/385-65R22,5. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami, z kolei w pełni mechaniczne zawieszenie opiera się na resorach piórowych. W układzie elektrycznym występuje alternator 130A, a układ kierowniczy może być przygotowany do ruchu prawo- albo lewostronnego. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. układy klimatyzacji i niezależnego ogrzewania kabiny, zaś na liście militaryzujących opcji znalazły się przykładowo: oświetlenie Black-out zgodne z NATO STANAG 4381, zaczep holowniczy do przyczepy zgodny z NATO STANAG 4007, złącze sieciowe zgodne z NATO STANAG 4074, osłony reflektorów, środki łączności UHF/VHF/HF/PMR, przednie i tylne szekle, przednia osłona rurowa i wkładki przestrzelinowe w oponach.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – przy bliźniaczym ogumieniu z tyłu – może dochodzić do 50000 kg, ładowność maksymalna do 35000 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu do 80000 kg. Wymiary wynoszą: rozstaw osi od 4,3 do 6 m, prześwit pod osiami 0,35 m.

REKLAMA

W siłach zbrojnych samochód ten może wykonywać wiele zadań w szeroko pojętym wsparciu logistycznym. Najczęściej będzie stosowany z zabudowami takimi jak: tradycyjna skrzynia ładunkowa, hakowy system załadowczy, żuraw, sprzęt łączności lub radarowy, różnorodne systemy uzbrojenia. Inne możliwe odmiany to ciężki terenowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego oraz ciężki ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu wielotonowej techniki bojowej.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij