REKLAMA

Zmilitaryzowany Ural Next Cz.1

Ural Next to nowa rosyjska ciężarówka o dużej mobilności, zaprojektowana z myślą o wymagającym otoczeniu drogowym i środowiskowym. Stanowi bezpośredniego następcę legendarnego typu Ural-4320.

Producent
Fot. Producent

W zakresie pozycjonowania, pomimo znacznego odmłodzenia, to – analogicznie jak jego słynni poprzednicy – nadal pojazd przygotowany do działania w najtrudniejszych – najbardziej wymagających warunkach klimatycznych i terenowych, klasyfikowany jako wysokiej ładowności taktycznej oraz wysokiej mobilności – dzielności. Modele z napędem na wszystkie koła, w konfiguracjach 4x4 i 6x6, o ładowności od 5500 do 13000 kg, mogą bowiem efektywnie operować w każdym klimacie i po każdych nawierzchniach. Tę bardzo wysoką dzielność terenową – mobilność taktyczną uzyskano wskutek wprowadzenia: stałego napędu na wszystkie osie i blokad mechanizmów różnicowych między kołami oraz w skrzyni rozdzielczej i między osiami tylnego tandemu, możliwości zmiany ciśnienia w oponach z regulacją z kabiny i założenia wyłącznie pojedynczego ogumienia z bieżnikiem terenowym. Ta wydajna praca i maksymalna zdolność do pokonywania ciężkich bezdroży znajdują zastosowanie w szerokim zakresie zadań w budownictwie, sektorze naftowym i gazowym, leśnictwie, rolnictwie, górnictwie i innych gałęziach przemysłu.

Po raz pierwszy Ural Next został ujawniony publicznie w 2014 roku. Był przeznaczony głównie do użytku cywilnego – komercyjnego, choć dostępna jest również wersja wojskowa. Aktualnie nosi on nazwę – jako wydanie podstawowe – Ural-4320-70. Produkcja cywilnego – komercyjnego wariantu rozpoczęła się w 2015 roku. Jeden egzemplarz dostarczono rosyjskim siłom zbrojnym w celu przeprowadzenia prób i oceny. Początkowo cywilny Next powstawał wraz ze starszą odmianą Ural-4320, będącą jedną z najczęściej używanych ciężarówek w wojsku rosyjskim i wielu innych armiach świata, w tym polskiej. Generalnie starsze auta militarne Urala okazały się być prostymi i solidnymi środkami transportu kołowego, zarówno jako klasyczne transportery wsparcia logistycznego, jak i nośniki szeregu zabudów specjalizowanych oraz specjalnych, w tym systemów uzbrojenia. Wykazują się wysoką dzielnością i niebywałą odpornością na złe warunki eksploatacji i mniej wykształconego użytkownika oraz są w stanie wytrzymać intensywne wykorzystanie. Do tego dochodzi niezwykła wręcz prostota napraw w warunkach polowych. Premierowy Next – dzięki swojej funkcjonalności – ma się wykazywać podobieństwem do KrAZa-6322, Mercedesa-Benz Zetros i kilku innych analogicznych samochodów.

REKLAMA

W układzie konstrukcyjno-kompletacyjnym zmiany w Next w stosunku do starszego 4320 obejmują nową kabinę, nowy silnik oraz wiele innych konkretnych modyfikacji i komponentów. Niemniej pojazd korzysta z tego samego sprawdzonego podwozia, a wiele podzespołów cechuje się pełną zamiennością między Next i 4320. W rezultacie Next da się uznać za ulepszone wykonanie 4320, a nie za całkowicie nowy projekt. Jednocześnie, dzięki instalacji mocniejszego silnika, Next może m.in. przewozić znacznie więcej ładunku niż jego poprzednik.

Ponieważ zachowano ten sam schemat budowy, bazowy wyróżnik novum polega na zachowaniu podstawowego tradycyjnego atrybutu Urali – klasycznej kabiny. Przy czym dokładnie kabina ta pochodzi z innej – lżejszej ciężarówki Urala – cywilnej GAZon Next. Wprowadzono w niej jednak pewne modyfikacje, aby zamocować ją na znacznie większym podwoziu Next 4320. W rzeczywistości zastępuję zatem kabinę starszych 4320, bez znaczących zmian produkowaną od 1960 roku i wobec tego obecnie uważaną za zdecydowanie przestarzałą. Nowa kabina dla generacji Next powstała m.in. z metalu i polimeru oraz ma ciekawą stylizację: z przednią atrapą z tworzywa (seryjnie czarną) z pionowymi żebrami głównymi i krótki żebrami poziomymi z obu boków, płaskimi reflektorami z przodu nadkoli, solidnym stalowym zderzakiem z bocznymi partiami ukośnie cofniętymi i z każdego z boków mieszczącymi rząd trzech reflektorów – okrągłych, poziomych i chronionych kratą oraz dolną linią bocznych okien wznoszącą się – patrząc od przodu do tyłu – i wyraźnie zaokrąglonym przetłoczeniem na drzwiach. Do środka prowadzą dwa stałe solidne stopnie wejściowe, a bazę stanowi jeden rodzaj kabiny – krótki, dzienny, 3-osobowy – mogący pomieścić kierowcę i 2 pasażerów, o poprawionej izolacji termicznej i akustycznej. Przy tym od 2016 jest też dostępny model Ural Next z podwójną kabiną, gdyż istniejące kabiny mogą być oferowane w wydaniu wydłużonym, z drugim rzędem siedzeń, co zwiększa łączną liczbę miejsc do siedmiu, z kolei kabina ciągnika siodłowego może być długa, sypialna.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA