[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zmilitaryzowany Ural Next Cz.2

Ural Next to nowa rosyjska ciężarówka o dużej mobilności, zaprojektowana z myślą o wymagającym otoczeniu drogowym i środowiskowym. Stanowi bezpośredniego następcę legendarnego typu Ural-4320.

Fot. Producent

Ogólnie nową, przestronniejszą niż uprzednio kabinę zaprojektowano zgodnie z aktualnymi wymogami ergonomicznymi. Ma odpowiadające współczesnym standardom wnętrze i zabezpiecza dość wygodne zakwaterowanie dla kierowcy i pasażerów – przy tym kierowca korzysta z komfortowego fotela pneumatycznie zawieszonego. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów tapicerskich i wysokiej jakości uszczelnień charakteryzuje się dobrą izolacją termiczną i akustyczną oraz szczelnością. Jej lokalizacja za silnikiem oznacza wysokie bezpieczeństwo bierne oraz wygodny dostęp do jednostki napędowej. Mimo tego – oceniając zagadnienie z czysto wojskowego punktu widzenia, zasadniczy minus tej kabiny polega na tym, że zaprojektowano ją przede wszystkim do użytku komercyjnego. Wskutek powyższego nie można jej wyposażyć w dodatkowy zestaw zewnętrznego pancerza ani żadnych innych zabezpieczeń – dedykowanych osłon przed minami czy improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Aczkolwiek niedawno pojawiła się kolejna ciężarówka Ural-67304, będąca specjalnie już przygotowanym pojazdem wojskowym. Ogólnie ujmując, jest to o wiele bardziej wydajna maszyna z mocniejszym silnikiem i ładownością 16000 kg oraz z integralnie opancerzoną kabiną-kapsułą.

Obecnie do napędu typu Next Ural poleca kilka silników. Postawę stanowi turbodoładowany, wysokoprężny YaMZ-53602.10 – YaMZ (YMZ) 53622-10 Euro 4. Ma on 6,65 litra pojemności, 6 cylindrów w układzie rzędowym, masę własną 640 kg, stopień sprężania 17,5:1, turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego. Jego moc maksymalną określono na 229 kW/312 KM przy 2300 obr/min, maksymalny moment obrotowy na 1226 Nm w zakresie od 1300 do 1600 obr/min. Wraz z nim układ stałego przeniesienia napędu na wszystkie koła tworzą: jednotarczowe, suche sprzęgło, 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 9S1310TO i 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Ural. Mocniejszą opcją jest silnik YMZ-53676 w wykonaniu spełniającym normę czystości spalin Euro 5. Jej osiągi to: moc maksymalna 241 kW/328 KM i maksymalny moment obrotowy 1368 Nm. Do przekazywania napędu służą wtedy: jednotarczowe, suche sprzęgło oraz mechaniczna, 9-biegowa skrzynia przekładniowa ZF9S1515TO. Dostępne są także słabsze odmiany tego samego silnika, rozwijające maksymalnie 240 i 285 KM. Przy czym silnik pozostaje nadal połączony z 9-biegową, manualną skrzynią przekładniową, a 5-biegowa skrzynia YaMZ bywa proponowana jako opcja. Niezależnie od rodzaju wybranego silnika, pojedyncze ogumienie na wszystkich kołach cechuje się rozmiarem 425/85R21 i osadzeniem na obręczach o rozmiarze 533-310.

REKLAMA

Poza tym ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą podłużnice i poprzeczki, mechaniczne zawieszenie opiera się na resorach piórowych, z kolei zbiorniki paliwa są dwa – pierwszy o pojemności 210 litrów, drugi – 180 litrów, co daje ich łączną pojemność 390 litrów. Do tego pojazd może być wyposażony w centralny system pompowania kół, po przygotowaniu może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,75 metra. Silnik wykazuje żywotność 850000 km, zaś osie 350000 km. Pozostałe kluczowe parametry dla wydania 6x6 prezentują się natomiast następująco: masa własna 8500 kg, ładowność 13000 kg, długość 7,63 m, szerokość 2,26 m, wysokość 2,45/2,95 m, prędkość maksymalna – około 80 km/h, zasięg na drogach utwardzonych do 1200 km, zdolność pokonywania wzniesień 60%, maksymalny przechył boczny 40%, maksymalna wysokość przeszkody pionowej 550 mm, maksymalna szerokość rowu – okopu – do 1200 mm.

Bazowo wojskowy Ural Next w formie zabudowy dostał klasyczną skrzynię ładunkową z opończą. Na drogach o nawierzchni utwardzonej masa ładunku może dochodzić do 13000 kg, a powierzchnia ładunkowa może być pokryta plandeką i na rozkładanych ławkach mieści do 27 żołnierzy. Zakabinowy żuraw przeładunkowy występuje w opcji. Generalnie Ural Next może holować różne przyczepy i sprzęt artyleryjski, a jego dostępne wersje nadwoziowe to m.in.: wywrotka, cysterna do transportu wody lub paliw, żuraw. Ponadto rodzina Ural Next 6x6 obejmuje ciągniki siodłowe do holowania naczep, zdolne tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej 62000 kg, oraz podwozia o różnych rozstawach osi, mogące występować jako baza dla wielu rodzajów zabudów o uniwersalnym, specjalizowanym i specjalnym charakterze. Ogółem na tę chwilę GAZ potwierdza montaż ponad 200 odmiennych nadwozi. Tak skonfigurowane egzemplarze, poza wojskiem, mogą następnie służyć do prac w budownictwie, drogownictwie, kopalniach odkrywkowych, energetyce, leśnictwie, rolnictwie i innych sektorach gospodarki oraz w obronie cywilnej i straży pożarnej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij