[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zmilitaryzowany ciągnik siodłowy Scania P440 CA8x6HHZ Cz.1

Ciągnik P440 CA8x6HHZ zbudowano pod kątem wymagań francuskich sił zbrojnych – z nimi jako dedykowanym odbiorcą, a wchodzi on w skład naczepowego zestawu paliwowego.

Fot. Producent

Prace nad tym zestawem zostały zainicjowane w 2010 roku. W ich ramach starano się uwzględnić trzy podstawowe czynniki. Z jednej strony kwestia dotyczyła możliwości zwiększenia ilości zabieranego paliwa i ogólnie podniesienia zdolności przewozowych drogowych zestawów paliwowych, co przekładałoby się na podwyższenie efektywności realizowanych operacji wsparcia logistycznego. Z drugiej wymagano wzrostu stopnia mobilności taktycznej, oznaczającego możliwość operowania bliżej linii frontu czy bezproblemowego zaopatrywania polowych baz paliwowych, lotnisk polowych oraz bezpośrednio w warunkach polowych innych środków transportu i walki, w tym wozów bojowych i śmigłowców. Do tej pory eksploatowane zestawy przyczepowe, składające się z 3-osiowych ciężarówek Renault CBH 385 350 6x6 z klasyczną długą kabiną, charakteryzowały się bowiem:

  • relatywnie niską, co najwyżej średnią mobilnością. Chociaż mianowicie same podwozia miały jedynie pojedyncze ogumienie na wszystkich kołach, co przekładało się na ich wysoką dzielność terenową, lecz w przypadku zestawu dzielność tę wydatnie ograniczała 2-osiowa przyczepa dyszlowa Trailor RV1 z podwójnym ogumieniem obu osi;
  • zdolnością do zabrania jedynie 18000 litrów paliwa.

I po trzecie analiza rodzajów walk prowadzonych w trakcie konfliktów asymetrycznych w Iraku i Afganistanie ewidentnie wskazała na potrzebę opancerzenia i uzbrojenia pojazdów tworzących zestawy paliwowe, gdyż – ze względu na swoje przeznaczenie – nieraz stawały się one jednym z ważniejszych celów ataków przeciwnika.

REKLAMA

Pierwszy prototypowy egzemplarz zestawu został dostarczony do służby paliwowej armii francuskiej dokładnie w dniu 15 marca 2013 roku. Oficjalnie zaprezentowano go nieco później, podczas uroczystej parady wojskowej w tzw. Dniu Bastylii w lipcu tego samego roku. Następnie zestaw ten poddano serii wnikliwych sprawdzianów. Nadzorowała je DGA – Francuska Agencja Zamówień Obronnych. Trwały one aż półtora roku!!! - od kwietnia 2013 do września 2014. W ich trakcie przeprowadzono szereg badań i symulacji, w tym próby terenowe i zaopatrzeniowe. Problem dotyczył zachowania się pojazdu/zestawu w różnych warunkach oraz określenia jego wartości użytkowej i ekonomiki eksploatacyjnej. Warto podkreślić, iż część ze sprawdzianów cząstkowych odbyła się wcześniej. Przykładowo testy zdalnie sterowanego dachowego stanowiska strzeleckiego nowego samochodu przeprowadzono w marcu 2012 roku. Ponieważ wyniki wszystkich tych badań okazały się satysfakcjonujące, zamówienie zostało złożone. Jego stronę jako dostawca tworzy konsorcjum Scania-Maisonneuve-Essonne Sécurité (podwozie-naczepa-opancerzenie). Pierwotnie kontrakt dotyczy 34 zestawów, które w armii francuskiej otrzymały nazwę CaRaPACE (Camion Ravitalleur Petrolier de l'Avant a Capacite Etenoue). Dostawy seryjnych pojazdów rozpoczęły się w styczniu 2015 roku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij