REKLAMA

Zmilitaryzowany ciągnik siodłowy Scania P440 CA8x6HHZ Cz.2

CaRaPACE jest frontowym – logistycznym paliwowym zestawem wsparcia pola walki – polowych-wysuniętych punktów zaopatrzenia w amunicję i paliwo zarówno w wymiarze taktycznym – operacyjnym, jak i strategicznym – na dużych dystansach, dzięki znacznemu zasięgowi oraz możliwości odpoczynku i rotacji załóg.

Producent
Fot. Producent

Francuzi określają go jako zestaw do misji typu FARP (Forward Amunition and Refuelling Point - point de recomplètement munition et carburant dans la profondeur – wysunięty punkt zaopatrzenia w amunicję i paliwo). W takim układzie cechuje się on:

REKLAMA
  • znacznym operacyjnym zasięgiem działania;
  • możliwością operowania w warunkach terenowych;
  • relatywnie znacznymi zdolnościami przewozowymi – możliwością zabrania względnie dużej ilości paliwa;
  • znaczną elastycznością i efektywnością eksploatacyjną;
  • zdolnością do operowania i przetrwania na asymetrycznym polu walki, co oznacza wzrost stopnia ochrony załogi – biernego poprzez wprowadzenie opancerzenia oraz czynnego poprzez wprowadzenie uzbrojenia do samoobrony.

Dlatego tworzą go:

  • podwozie ciągnika siodłowego o podwyższonej dzielności terenowej;
  • specjalna dwuczęściowa kabina 2B;
  • zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie;
  • 2-osiowa, uterenowiona naczepa paliwowa.

Podwozie ciągnika siodłowego to zmilitaryzowane cywilne podwozie Scania P440 CA8x6HHZ o podwyższonej dzielności terenowej – z napędzanymi trzema z czterech osi, ale z wszystkimi osiami z pojedynczym ogumieniem. Jest ono klasyfikowane jako COTS (commercial off the shelf – komercyjne z półki), w układzie napędowym 8x6, o rozstawie osi 4250 mm. Napędza je 6-cylindrowy, rzędowy, 12,7-litrowy silnik Scania DC13 112 z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego. Jednostka ta spełnia wymagania normy czystości spalin Euro 5, występuje tu w nastawie o mocy maksymalnej 440 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm oraz współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową Allison HD. Układ przeniesienia napędu uzupełniają skrzynia rozdzielcza oraz wzmocnione, dwustopniowe mosty RBP835 o przełożeniu i=5,14. Przednie osie mają nośność sumaryczną 18000 kg (2x9000 kg), osie tylnego napędowego tandemu 26000 kg (2x13000 kg). W rezultacie technicznie dopuszczalną masę całkowitą ciągnika określono na 44000 kg. Zawieszenie wszystkich osi jest mechaniczne, oparte na parabolicznych resorach piórowych, a rama podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym zawiera wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Na wszystkich kołach – stalowych obręczach o rozmiarze 10,00V-20, jak wspomniano – założono jedynie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 365/85R20. Na podniesienie dzielności terenowej pozytywnie wpływają też blokady mechanizmów różnicowych między kołami i osiami oraz centralny system pompowania kół, pozwalający na zmianę ciśnienia w oponach w zależności od warunków drogowych i dopompowywanie uszkodzonych (przestrzelonych, przeciętych) opon. By zapewnić odpowiednie charakterystyki terenowe dla zestawu siodło typu Jost JSK38G-1, 290 zamocowano mocno z tyłu, na płycie 40 mm D-max 260, na wysokości między osiami trzecią i czwartą.

Drugi zasadniczy element to kabina firmy Essonne sécurité (Rennes), składająca się z:

  • integralnie opancerzonej, krótkiej dziennej kabiny kapsuły z przodu, odchylanej, w celu podniesienia stopnia naturalnego maskowania zaopatrzonej w cywilne – zapożyczone z cywilnego odpowiednika – przedni zderzak oraz całą przednią atrapę. Niemniej pewnych różnic w wyglądzie zamaskować się nie dało. Pomijając inne szyby i części boczne oraz lekko wznoszący się od przodu do tyłu dach, przykładowo przednia atrapa musiała być wysunięta do przodu, przez co wystaje poza obrys zderzaka pod nią. Ta kabina kierowcy mieści wewnątrz dwie osoby – kierowcę i pomocnika oraz ma przeniesioną z cywilnego odpowiednika znaczną część wyposażenia wnętrza, w tym kompletną tablicę rozdzielczą i kierownicę wraz z kolumną;
  • integralnie opancerzonej tylnej kabiny sypialnej o pudełkowatym kształcie, wyższej niż kabina przednia, z płaskimi ścianami oraz ściętymi bocznymi górnymi narożami, w celu ułatwienia strategicznego przerzutu auta koleją czy w ładowniach samolotów. W części tej z każdej ze stron na średniej wysokości zamontowano po jednej wersalce. Ponadto, na życzenie odbiorcy, istnieje możliwość wprowadzenia z każdej ze stron po jednej wersalce więcej. Środkowe wersalki mogą służyć jako ławki do siedzenia, a górne mogą być podnoszone. Przy takiej aranżacji w tylnej kabinie sypialnej uzyskuje się dużo wolnej przestrzeni pod i nad wersalkami. Przestrzeń tę da się zagospodarować na szereg sposobów, poprzez przykładowo wprowadzenie dolnych (pod wersalkami) pojemników i górnych (przy jedynie środkowych wersalkach) półek. W efekcie pojazdem mogą podróżować nawet dwa komplety załóg – jeden jedzie, drugi odpoczywa w tylnej partii, dla podniesienia możliwości jazdy ciągłej. Poza tym do tylnej kabiny można wchodzić na dwa sposoby. Wejście od tyłu odbywa się poprzez rozbudowany pokład ładunkowy między osiami drugą i trzecią, z obszernym podestem, schodami z obu stron i barierkami ochronnymi. Alternatywę stanowi opcja przechodzenia z kabiny przedniej, w której w tym celu w tylnej ścianie zrobiono stosowny otwór – przejście. Powyższe pozwala na płynną wymianę załóg oraz ułatwia korzystanie z obu części, gdyż, by przechodzić między nimi, nie trzeba opuszczać samochodu. Czynnik ten odgrywa istotne znaczenie w trakcie operowania na terenach zagrożonych atakami oraz ogólnie przyczynia się do poprawy komfortu eksploatacji.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA