REKLAMA

Zmodernizowany Star 266M2 z Autobox Innovations przedmiotem eksportu

Starachowicka spółka Autobox Innovations w różnej formie w programie modernizacji Starów 266 uczestniczy już od kilkunastu lat. Od 2011 roku przekazuje naszej armii zmodyfikowane wydanie, zaprojektowane i wykonywane całkowicie we własnym zakresie, noszące oznaczenie 266M2.

Producent
Fot. Producent

Do tej chwili Siły Zbrojne RP odebrały ponad 1000 tak przebudowanych aut, do czego trzeba dodać pewną ich ilość skierowaną dla odbiorców cywilnych. O ile jednak bazowy 266 stanowił niegdyś przedmiot intratnego eksportu, prowadzonego przez byłą Fabrykę Samochodów Ciężarowych FSC Starachowice – generalnie za pomocą spółki Pol-Mot, o tyle wariant odmłodzony trafia – jak dotąd – wyłączenie na nasz krajowy rynek. A wbrew pozorom mógłby zainteresować pewne grono nabywców zagranicznych. Przemawia za tym co najmniej kilka dość poważnych argumentów:

1.Bazowy Star 266 w latach 1973-2000 powstał ogółem w liczbie 26100 sztuk oraz – poza Polską – jest/był wykorzystywany w siłach zbrojnych i na ryku cywilnym: Angoli (2790 egzemplarzy wyeksportowanych w latach 1977-1981), Birmy (106 egzemplarzy wyeksportowanych w 1990 roku), Jemenu (400 egzemplarzy wyeksportowanych w latach 1999-2000), Libii (650 egzemplarzy – partia Starów 266 przystosowanych do warunków pustynnych została wyeksportowana do Libii już w 1980 roku), Węgier (174 egzemplarze wyeksportowane w latach 1986-1989) oraz ZSRR (394 egzemplarze wyeksportowane w latach 1987-1989).

REKLAMA


2.Na rodzimym rynku wciąż znajduje się wiele używanych 266, co świadczy o autentycznej długowieczności i wysokich walorach eksploatacyjnych tej konstrukcji. Najwięcej tych aut ma oczywiście nasze wojsko, ale część nadal posiadają liczni właściciele cywilni. Część z tych samochodów – co najmniej kilkaset – da się wyremontować i wyeksportować.


3.Zmodernizowany przez Autobox Innovations 266 do standardu określanego jako 266M2 cechuje się:

- zdecydowanie poprawioną dynamiką i własnościami trakcyjnymi w następstwie montażu mocniejszego silnika, o wyższym maksymalnym momencie obrotowym – jest to silnik IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM przy 2700 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr/min. Silnik ten współpracuje z mechaniczną skrzynią przekładniową Eaton a może z automatyczną Allison;

- poprawą komfortu pracy załogi wskutek wprowadzenia pewnych modyfikacji w kabinie oraz ograniczenia poziomu hałasu, będącego też następstwem instalacji cichszego i lepiej wygłuszonego silnika;

- poprawą bieżącej obsługi i napraw wskutek zastąpienia kabiny stałej odchylaną, co wyeliminowało jedną z podstawowych bolączek 266 w postaci ograniczonego i utrudnionego dostępu do jednostki napędowej. Początkowo Autobox stosował przebudowane oryginalne kabiny, potem zastąpił je kabinami importowanymi z Chin, opartymi na kabinach z serii MAN L/M2000. Te ostatnie, robione jeszcze w Austrii przez samego MAN-a, ponad dekadę temu otrzymywał 266 zmodernizowany do wydania 266M;

- zmniejszonym zużyciem paliwa i ogólnie niższymi kosztami eksploatacji;

- ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko wskutek wykorzystania silnika spełniającego normy Euro, podczas gdy oryginalny silnik Star z serii 359/359M żadnych takich norm nie spełniał;

- poprawą ogólnej niezawodności;

- odmłodzonym wyglądem, co szczególnie dotyczy egzemplarzy z kabinami chińskimi;

- zastosowaniem lżejszych materiałów, gdzie okazywało się to tylko technicznie, kosztowo i ekonomicznie uzasadnione;

- wzrostem efektywności przewozów wskutek zmiany skrzyni ładunkowej na tę dostosowaną do takiego załadunku palet standardu Euro, aby niewykorzystanej powierzchni i przestrzeni ładunkowej było jak najmniej. W praktyce nowa skrzynia jest zatem szersza i dłuższa.


4.Na zmodernizowanego 266M2, przy jego wskazanych wyżej walorach oraz atrakcyjnej cenie, wciąż wbrew pozorom istnieje relatywnie znaczny popyt, zgłaszany przez szerokie grono nabywców w licznych krajach Azji i przede wszystkim Afryki. Nabywcy ci w pierwszym rzędzie szukają wyrobów dość prostych, wytrzymałych eksploatacyjnie, przygotowanych do użycia w trudnym otoczeniu klimatycznym i terenowym, przy słabej serwisowej obsłudze technicznej lub praktycznym jej braku oraz przy wykorzystaniu przez słabo wykształcony personel. Kwestia odnosi się do tzw. podatności naprawczej w warunkach polowych. Nabywcy ci nie potrzebują więc przeważnie nowoczesnych wariantów z rozbudowanymi systemami elektroniki pokładowej, lecz właśnie ciężarówki odporne, nieskomplikowane i niezawodne. A taki jest Star 266/266M2, o czym świadczą m.in. zdjęcia egzemplarzy 266 z kontraktu jemeńskiego, wciąż służących – pomimo niekiedy znacznego stopnia dekompletacji – na polach walki.


5.Zmodernizowany 266M2 stanowi dobrą propozycję w klasie dopuszczalnej masy całkowitej 10000-12000 kg oraz ładowności 3500 kg w trudnym terenie i 5000 kg na nawierzchniach utwardzonych, gdy jednocześnie naciski na osie nie mogą przekraczać 4000-4500 kg. Czynnik ten pełni niezmiernie ważną rolę przy słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej lub jej braku.


6.Do tej pory Autobox Innovations na inne rynki wykonał kilka sztuk zmodernizowanego 266M2 z różnymi nadwoziami, w tym jeden dopasowany do ruchu lewostronnego – tzw. 266M2 RHD z kierownicą po prawej stronie.

Ten ostatni był prezentowały na tegorocznych targach MSPO.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA