e-ciężarówka już w produkcji seryjnej: rozpoczęcie produkcji akumulatorowo-elektrycznego eActrosa w fabryce Mercedes-Benz Wörth Cz.1

7 października 2021 roku pierwszy seryjnie produkowany eActros zjechał z linii produkcyjnej w nowym wydziale Future Truck Center fabryki Mercedes-Benz w Wörth. Nową linię montażową wspólnie otworzyli Daniela Schmitt, Minister Gospodarki i Transportu w Nadrenii-Palatynacie oraz Karin Rådström, Członek Zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

e Actros Producent

W przypadku transportu przyszłości lokalizacja odgrywa kluczową rolę dla niemieckiego koncernu w kwestii montażu ciężarówek lokalnie neutralnych pod względem emisji CO2. W pełni elektryczne modele ciężarówek są elastycznie montowane obok odpowiedników z napędami konwencjonalnymi, zanim zostaną zelektryfikowane w Future Truck Center. Klienci testują eActrosa już od jesieni 2018 roku, a od 1 października 2021 roku mogą zamawiać ten pojazd. Przy tym światowa premiera eActrosa miała miejsce pod koniec czerwca tego roku.

REKLAMA

Sercem produkcji seryjnej eActrosa jest Future Truck Center – specjalna hala wytwórcza w budynku 75, oficjalnie oddana do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W przyszłości odbędzie się tutaj również elektryfikacja kolejnych, neutralnych pod względem emisji CO2 ciężarówek Mercedes-Benz. Produkcja seryjna eEconic, opracowanego do użytku komunalnego, ma rozpocząć się w drugiej połowie 2022 roku. Akumulatorowy eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego ma zaś być gotowy do produkcji seryjnej w 2024 roku.

Karin Rådström, Członek Zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks, powiedziała „Dzisiejsze rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa jest bardzo solidnym dowodem na to, że poważnie podchodzimy do transportu o zerowej emisji. eActros, pierwsza seryjna ciężarówka akumulatorowa Mercedes-Benz, oraz związane z tym usługi są dla nas i naszych klientów ważnym krokiem w kierunku transportu drogowego neutralnego pod względem emisji CO2. Pojazd ma także bardzo szczególne znaczenie dla zakładu w Wörth i jego długofalowej orientacji: przyszłość produkcji samochodów ciężarowych Mercedes-Benz zaczyna się dzisiaj. Chcemy tutaj znacznie rozszerzyć seryjną produkcję naszych elektrycznych samochodów ciężarowych”. Minister Gospodarki i Transportu Nadrenii-Palatynatu – Daniela Schmitt – podkreśliła „Wraz z seryjną produkcją eActrosa w zakładzie w Wörth, nasz kraj związkowy robi kolejny ważny krok w kierunku mobilności ludzi i ładunków jutra. eActros „Made in Rhineland-Palatynat” zapewnia również tworzenie wartości przemysłowej w Nadrenii-Palatynacie i stanowi ważny znak, tak że z powodzeniem możemy opanować transformację w przemyśle samochodowym”. Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki w Wörth, dodał z kolei „To historyczny moment dla naszego zakładu, ale i dla regionu. Przyszłość transportu będzie pochodzić z naszego zakładu w Południowym Palatynacie. Dla naszych współpracowników powstaną nowe miejsca pracy i nowe profile zawodowe, a wraz z nimi dalsze szkolenia i możliwości zdobycia kwalifikacji. Nasz zakład się zmienia i wspólnie go kształtujemy!”

Future Truck Center do elektryfikacji ciężarówek z alternatywnymi układami napędowymi w Wörth

Sven Gräble, Szef Operacji Mercedes-Benz Trucks, ocenił „Zmiana technologii w naszej branży w kierunku ciężarówek lokalnie neutralnych pod względem emisji CO2 oznacza też ogromną zmianę dla naszych lokalizacji i produkcji. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa nie jest dla nas codziennym rozpędem, ale prawdziwie nowym początkiem. Nasza tak zwana koncepcja fullflex umożliwia integrację e-ciężarówki z istniejącą produkcją. W ten sposób zakład może sprawnie i jeszcze szybciej dostosować się do potrzeb rynku oraz niezawodnie spełniać wysokie standardy jakości Mercedes-Benz”.

Zanim w celu elektryfikacji eActros trafi do Future Truck Center, będzie budowany elastycznie na istniejącej linii montażowej obok ciężarówek z konwencjonalnymi układami napędowymi. Zasadniczo montaż różnych typów pojazdów będzie się odbywał w sposób możliwie najbardziej zintegrowany, a podstawowa konstrukcja auta powstanie na jednej linii montażowej – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy. Następnie eActros trafia do Future Truck Center, gdzie następuje jego elektryfikacja. W ostatnich miesiącach trwały tam intensywne przygotowania do nowych procesów wytwórczych. Objęły one między innymi budowę nowej linii montażowej. Krok po kroku eActros będzie tutaj dalej składany. Na różnych etapach produkcji oprócz akumulatorów wysokonapięciowych są montowane inne komponenty wysokonapięciowe, w tym jednostka ładująca. Stanowi ona interfejs, przez który pojazd jest łączony ze stacją ładowania. Po zmontowaniu wszystkich komponentów cały system zostaje uruchomiony w Future Truck Center. Ciężarówka jest wtedy gotowa do jazdy. Auto zostaje też ponownie włączone do normalnego procesu produkcyjnego w celu wykończenia i kontroli końcowej.

Poza tym nowe procesy produkcyjne skutkują nowymi wymaganiami w zakresie kwalifikacji i dalszego rozwoju siły roboczej. Rozpoczęty w 2018 roku program dalszych szkoleń w zakresie obsługi pojazdów elektrycznych i komponentów wysokiego napięcia do tej pory przeszło ponad 2500 pracowników. W ten sposób osoby te nabyły niezbędne umiejętności w zakresie montażu wersji z napędem elektrycznym. Szkolenia te odbywają się we własnym centrum szkoleniowym w Wörth.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA