e-ciężarówka już w produkcji seryjnej: rozpoczęcie produkcji akumulatorowo-elektrycznego eActrosa w fabryce Mercedes-Benz Wörth Cz.3

7 października 2021 roku pierwszy seryjnie produkowany eActros zjechał z linii produkcyjnej w nowym wydziale Future Truck Center fabryki Mercedes-Benz w Wörth. Nową linię montażową wspólnie otworzyli Daniela Schmitt, Minister Gospodarki i Transportu w Nadrenii-Palatynacie oraz Karin Rådström, Członek Zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

e Actros Producent

Mercedes-Benz eActros – od pojazdu koncepcyjnego do produktu seryjnego

Po tym, jak na targach pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze Mercedes-Benz Trucks zaprezentował model koncepcyjny dystrybucyjnej ciężarówki klasy tonażowej ciężkiej dla obszarów miejskich, od 2018 roku dziesięć prototypów eActrosa zostało poddanych testom praktycznym u klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Celem tej „innowacyjnej floty eActrosa” była nauka wraz z klientami na temat wydania auta gotowego do produkcji seryjnej. W porównaniu z prototypami model produkcyjny został znacznie ulepszony w wybranych aspektach, takich jak zasięg, wydajność napędu oraz bezpieczeństwo. Serce technologiczne eActrosa stanowi jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi wraz z dwubiegową skrzynią przekładniową. Oba silniki zapewniają imponujący komfort i wysoką dynamikę jazdy. Jednocześnie cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia nocne dostawy oraz wjazd do centrów miast, w których obowiązują zakazy jazdy z silnikiem diesla. W zależności od wersji eActros czerpie energię z trzech lub czterech akumulatorów i może osiągnąć zasięg do 400 kilometrów[1]. Samochód można ładować z mocą do 160 kW. Trzy akumulatory potrzebują nieco więcej niż godzinę, aby w standardowej stacji szybkiego ładowania DC z prądem ładowania 400 A naładować je od 20 do 80 procent [2]. W kwestii zaś dostępności i wydajności, to eActros idealnie nadaje się do codziennych operacji dystrybucyjnych. Aby wesprzeć przewoźników na każdym etapie ich przechodzenia na e-mobilność, Mercedes-Benz Trucks umieścił jeszcze eActrosa w całościowym systemie, obejmującym przy tym oferty konsultacyjne i serwisowe dla klientów, a tym samym najlepsze możliwe wykorzystanie pojazdu, optymalizację ogólnego kosztu i stworzenie infrastruktury ładowania. Ponadto ciężarówka elektryczna charakteryzuje się wysokim poziomem cyfryzacji i łączności. Dotyczy to także sfery bezpieczeństwa. W najnowszej generacji Actrosa z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym koncern zademonstrował poziom bezpieczeństwa, jaki jest obecnie możliwy na drogach, oraz środki, za pomocą których producent realizuje swoją wizję bezwypadkowej jazdy. W przypadku eActrosa podmiot postawił nie tylko na bezpieczeństwo czynne, na przykład w postaci systemów takich jak MirrorCam, S1R Turning Assistant czy Active Brake Assist (ABA) piątej generacji z wykrywaniem pieszych, ale i na wyzwania związane z pojazdami elektrycznymi oraz systemami wysokiego napięcia.

REKLAMA

W pierwszej kolejności model seryjny eActrosa jest dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Inne rynki dojdą w późniejszym terminie.

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największa montownia ciężarówek Mercedes-Benz Trucks została założona w Wörth am Rhein w 1963 roku i od ponad 20 lat produkuje samochody Mercedes-Benz Arocs i Atego oraz Actros – ten ostatni typoszereg to od lat najpopularniejsza na świecie ciężarówka klasy tonażowej ciężkiej. W Wörth powstają też specjalne ciężarówki Mercedes-Benz Econic, Unimog i Zetros. Każdego dnia fabrykę tę może opuszczać do 470 aut dostosowanych do wymagań odbiorców. Klienci w ponad 150 krajach cenią sobie „jakość made in Wörth”. Zakład zlokalizowany nad Renem stanowi centrum kompetencji globalnej sieci wytwórczej Mercedes-Benz Trucks oraz ma ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji CKD (Completely Knocked Down) – tzn. na liczne rynki zagraniczne dostarcza zestawy pojazdów do lokalnego montażu końcowego – do dzisiaj to łącznie ponad 750 000 zestawów. Zatrudniając około 10 000 pracowników filia Mercedes-Benz Wörth jest także drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA