eActros – nowa ciężarówka na miarę nowej epoki Cz.10

30 czerwca w trakcie wirtualnej konferencji prasowej Mercedes-Benz Trucks oficjalnie pokazał w pełni elektryczną ciężarówkę eActros w kompletacji do produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć jesienią tego roku. Tym samym niemiecki koncern jest pierwszym liczącym się graczem – członkiem tzw. wielkiej siódemki, który rozpoczyna małoseryjne wytwarzanie wariantów tego rodzaju.

Nowy eActros Producent

Dla produkcji eActrosa firma wdraża ekologiczną i elastyczną organizację wytwarzania. Seryjny eActrosa będzie powstawał w Wörth, a jego włączanie w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym odbywa się w sposób maksymalnie elastyczny. Ogólnie produkcja eActrosa zostanie w pełni zintegrowana z siecią wytwórczą układów napędowych i aut Mercedes-Benz Trucks. Sieć ta zawiera m.in. obróbkę i montaż głównych komponentów napędu elektrycznego w zakładach w Gaggenau (komponenty do osi elektrycznej), Kassel (montaż i testowanie osi elektrycznej) i Mannheim (montaż pakietów akumulatorowych wysokiego napięcia) oraz składanie pojazdów w zakładzie w Wörth.

REKLAMA

Kluczowy punkt produkcji seryjnej eActrosa stanowi hala w budynku 75 zakładu w Wörth. W ostatnich miesiącach prowadzono w niej intensywne przygotowania do wdrożenia nowych procesów wytwórczych. Obejmowały one m.in. przygotowanie nowej linii montażowej, na której przede wszystkim będzie się odbywał montaż komponentów instalacji wysokiego napięcia (HV) – np. pakietów akumulatorowych zmontowanych w „Centrum kompetencyjnym ds. bezemisyjnej mobilności” (KEM) w zakładach w Mannheim – oraz uruchomienie pojazdu. Następnie w hali montażowej modele elektryczne będą ponownie elastycznie włączane w regularny proces produkcji wersji z napędem konwencjonalnym, aż do wykończenia i kontroli końcowej. Zasadniczo budowa różnych typów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na wspólnej linii – niezależnie od tego, czy instaluje się tradycyjny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy. Przykładem może być elektryczna oś pojazdu, pochodząca z fabryki Mercedes-Benz w Kassel. Tam są robione osie elektryczne wraz z kompletnym elektrycznym układem napędowym, składającym się z silnika elektrycznego i przełączalnych elementów przekładni. Przeprowadza się też kontrolę końcową tych osi, ze szczególnym uwzględnieniem testów funkcjonalnych, bezpieczeństwa wysokonapięciowego i charakterystyki akustycznej. Ponieważ oś elektryczna ma zasadniczo taką samą budowę podstawową, jak odpowiednie osie z typoszeregu konwencjonalnego, może być wstępnie montowana na istniejącej już linii montażowej osi do pojazdów z klasycznych rodzin. Koncern wykorzystuje więc dostępną infrastrukturę montażową, jednocześnie zwiększając elastyczność w zakresie liczby jednostek dla poszczególnych typoszeregów. W ten sposób możne aktywnie realizować transformację z wyrobów konwencjonalnych na elektryczne.

W zakładzie w Wörth Mercedes-Benz Trucks stworzył specjalną strukturę organizacyjną HV. Do tego zatrudnieni przy montażu eActrosa specjaliści HV przeszli specjalistyczne szkolenia w ramach zakładowego systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego – m.in. w ramach różnych modułów nauczania zdobyli specjalne umiejętności w zakresie obsługi komponentów instalacji wysokiego napięcia oraz elektrycznych ciężarówek.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA