eActros – nowa ciężarówka na miarę nowej epoki Cz.3

30 czerwca w trakcie wirtualnej konferencji prasowej Mercedes-Benz Trucks oficjalnie pokazał w pełni elektryczną ciężarówkę eActros w kompletacji do produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć jesienią tego roku. Tym samym niemiecki koncern jest pierwszym liczącym się graczem – członkiem tzw. wielkiej siódemki, który rozpoczyna małoseryjne wytwarzanie wariantów tego rodzaju.

Nowy eActros Producent

Udana praktyczna eksploatacja u klientów w ramach „innowacyjnej floty eActrosów”

W 2016 roku na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze zaprezentowano wydanie koncepcyjne klasy tonażowej ciężkiej, przeznaczone do transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich. Niedługo potem, bo już w 2018 roku prototypowe egzemplarze eActrosa zostały poddane praktycznym testom u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Deklarowanym celem projektu „innowacyjnej floty eActrosów” było doprowadzenie począwszy od 2021 roku do produkcji seryjnej i dojrzałości rynkowej tego elektrycznego wariantu do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W związku z tym określono m.in. zapotrzebowanie tego auta na energię w ramach różnych scenariuszy eksploatacji oraz ekonomiczność samego prototypu. Rozwój i testy prototypów z „floty innowacyjnej” w różnym stopniu zostały dofinansowane w ramach projektu „Concept ELV²” przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Nuklearnego (BMU) oraz Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).

REKLAMA

Główny wniosek, wypływający z ponad dwuletniej eksploatacji pilotażowej, polegał na tym, że osiągi prototypu okazały się bardzo satysfakcjonujące. Kierowcy chwalili jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informowali jeszcze, że podczas jazdy samochód jest cichy oraz prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. W rozwoju modelu seryjnego w pełni wykorzystano te wnioski wypływające z eksploatacji „floty innowacyjnej” oraz intensywnego dialogu z klientami. W porównaniu z prototypem kompletację seryjną jeszcze jednak znacznie udoskonalono pod kątem takich istotnych właściwości, jak zasięg, osiągi napędu i bezpieczeństwo. Wszystko to pozostaje zgodnie z zasadą ścisłej współpracy z klientami – „customer co-creation”. W pierwszej kolejności seryjny model będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii, Szwecji oraz we Włoszech, czyli w państwach bogatych, z czystą i relatywnie tanią energią elektryczną oraz społeczeństwami dość świadomymi ekologicznie i gotowymi realnie płacić za ochronę przyrody. Dopiero następnie dołączą kolejne rynki.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA