eActros – nowa ciężarówka na miarę nowej epoki Cz.5

30 czerwca w trakcie wirtualnej konferencji prasowej Mercedes-Benz Trucks oficjalnie pokazał w pełni elektryczną ciężarówkę eActros w kompletacji do produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć jesienią tego roku. Tym samym niemiecki koncern jest pierwszym liczącym się graczem – członkiem tzw. wielkiej siódemki, który rozpoczyna małoseryjne wytwarzanie wariantów tego rodzaju.

Nowy eActros Producent

W kwestii techniki akumulatorowej, to do magazynowania energii – zależnie od wariantu eActrosa – służą trzy lub cztery pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności energetycznej około 105 kWh1, co daje łączną pojemność akumulatorów 315 lub 420 kWh2. Są one umieszczone pod ramą pojazdu w wysuwanych komorach. Maksymalna pojemność akumulatorów na poziomie 420 kWh oznacza zasięg samochodu dochodzący do 400 kilometrów3. W tym kontekście połączenie dużych pakietów akumulatorowych z silnikami elektrycznymi o wysokiej mocy ma pozytywny efekt dodatkowy – znaczny potencjał rekuperacji. Podczas każdego hamowania silnik elektryczny może bowiem przekształcać energię kinetyczną na elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów, jest tam magazynowana i może być wykorzystana do wydłużania zasięgu. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania. Przy czym pakiety akumulatorowe zasilają energią nie tylko napęd, ale i cały pojazd. Elektrycznie zasilane są przykładowo jeszcze podzespoły, takie jak sprężarka powietrza układu hamulcowego, sprężarka klimatyzacji kabiny oraz ewentualna zabudowa chłodnicza. W razie potrzeby pakiety akumulatorowe można wymieniać.

REKLAMA

O stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów stale informuje – standardowo montowany w eActrosie – wskaźnik interaktywnego kokpitu multimedialnego (Multimedia Cockpit Interactive).

Następny wyróżnik stanowi przemyślany system ładowania pojazdu i łączenia komponentów. Standard ładowania zastosowany w aucie to Combined Charging System CCS. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do poziomu 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę4. Do ładowania wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2, a stacja ładująca musi także obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC). Natomiast instalację elektryczną niskiego napięcia z dwoma konwencjonalnymi akumulatorami 12 V ładuje się z akumulatorów wysokiego napięcia za pomocą przetwornika DC/DC. Dzięki temu w przypadku awarii lub wyłączenia sieci wysokiego napięcia możliwe staje się utrzymanie wszystkich istotnych funkcji ciężarówki, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, układy hamulcowy i zawieszenia pneumatycznego oraz systemy w kabinie kierowcy.

Przy tym liczne komponenty wysokiego i niskiego napięcia zostały połączone w kompaktowej komorze przedniej (front box), w dawnej przestrzeni montażowej silnika spalinowego. Znalazły się w niej m.in. wymiennik ciepła, pompy wodne, obwody elektryczne kabiny, przetwornik DC/DC, zawory i oba akumulatory niskonapięciowe. Zebrane w komorze przedniej komponenty są łatwo dostępne w razie konieczności przeprowadzenia naprawy bądź wykonania czynności serwisowych. Poza tym niewielka gabarytowo komora przednia umożliwia lepsze rozłożenie masy na osie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA