eActros – nowa ciężarówka na miarę nowej epoki Cz.6

30 czerwca w trakcie wirtualnej konferencji prasowej Mercedes-Benz Trucks oficjalnie pokazał w pełni elektryczną ciężarówkę eActros w kompletacji do produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć jesienią tego roku. Tym samym niemiecki koncern jest pierwszym liczącym się graczem – członkiem tzw. wielkiej siódemki, który rozpoczyna małoseryjne wytwarzanie wariantów tego rodzaju.

Nowy eActros Producent

W premierowym wydaniu zaawansowana technika sprzyjająca zrównoważonej wydajności. eActros jest dostępny jako typ dwu- lub trzyosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej odpowiednio 19000 lub 27000 kg. Ponadto znaczna moc zapewnia inne wrażenia z jazdy. Równocześnie, w celu maksymalnej unifikacji komponentowej, konstrukcję wydania elektrycznego – poza układem napędowym – w maksymalnym stopniu oparto na podzespołach klasycznego Actrosa. De facto takie same są m.in. rama podwozia, zawieszenie i kabina, gdyż w jej przypadku Mercedes nie pokusił się nawet na zmianę części paneli, jak przykładowo przedniej atrapy, by wizualnie chociaż nieco odróżnić „elektryka” od „klasyka” - odmianę elektryczną od tradycyjnej. Niemniej powyższe pozytywnie wpływa na koszty produkcji oraz późniejszego użytkowania, co w tej sytuacji – ze względu na wskazane elementy wydatkowe – odgrywa niebagatelne znaczenie.

REKLAMA

W sferze zelektryfikowanego układu napędowego Mercedes-Benz Trucks stawia w eActrosie na globalną architekturę platformową – ePowertrain. Technicznym sercem auta jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. W porównaniu z systemami z silnikiem umieszczonym centralnie taka konstrukcja oferuje wiele korzyści. Nie występuje wał napędowy, a mniejsze gabaryty kompaktowej całości umożliwiają na przykład uzyskanie dodatkowej przestrzeni do montażu akumulatorów o większej pojemności, co pozytywnie wpływa na zasięg samochodu. W porównaniu z silnikiem umieszczonym centralnie, ponieważ następuje niemal bezpośrednie przenoszenie siły napędowej na oś elektryczną, ta koncepcja oferuje także korzyści w obszarze wydajności.

Kompaktowa tylna oś elektryczna elektrycznego układu napędowego zawiera dwa silniki, umieszczone pośrodku tej osi, generujące sumaryczną moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów przekłada się na bardzo dobre przyspieszenie oraz wysokie komfort i dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalnym odpowiednikiem napędzanym silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie. Przy pełnym obciążeniu silnika jazda staje się też przyjemniejsza dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zredukowaniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Kolejną różnicą w stosunku do ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie niższy poziom drgań.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA