eActros – nowa ciężarówka na miarę nowej epoki Cz.8

30 czerwca w trakcie wirtualnej konferencji prasowej Mercedes-Benz Trucks oficjalnie pokazał w pełni elektryczną ciężarówkę eActros w kompletacji do produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć jesienią tego roku. Tym samym niemiecki koncern jest pierwszym liczącym się graczem – członkiem tzw. wielkiej siódemki, który rozpoczyna małoseryjne wytwarzanie wariantów tego rodzaju.

Nowy eActros Producent

Jednocześnie jednym z priorytetów pozostaje wysokie bezpieczeństwo kierowcy i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego. Już w najnowszej generacji Actrosa z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym zademonstrowano, jak wysoki poziom bezpieczeństwa jest dziś możliwy w komunikacji drogowej i za pomocą jakich środków producent realizuje swoją wizję bezwypadkowej jazdy. W przypadku eActrosa podmiot skoncentrował się nie tylko na bezpieczeństwie czynnym, lecz i na wyzwaniach związanych z pojazdami elektrycznymi i systemami wysokiego napięcia (HV). Dlatego w modelu tym liczne systemy asystujące i mechanizmy przekładają się na wysoki poziom bezpieczeństwa. M.in. w przypadku zderzenia bocznego akumulatory chronią specjalne elementy zderzeniowe z profilem aluminiowym chronią akumulatory, a umieszczone w nich czujniki mogą spowodować automatyczne odłączenie akumulatorów wysokiego napięcia. Przy tym istnieje możliwość automatycznego lub manualnego odłączania instalacji wysokiego napięcia.

REKLAMA

Generalnie akumulatory eActrosa oraz przewody wysokiego napięcia i inne komponenty instalacji wysokiego napięcia, są zasadniczo tak skonstruowane i zabezpieczone, aby w razie wypadku spełniały wysokie standardy bezpieczeństwa Mercedes-Benz Trucks oraz wymogi ustawowe i regulacyjne. Zintegrowany w elektrycznej ciężarówce Battery Temperature Warning System stale monitoruje temperaturę akumulatorów wysokiego napięcia. Jeśli jest ona za wysoka, system alarmowy emituje w kabinie kierowcy sygnał ostrzegawczy. Alarm działa także przy wyłączonym pojeździe. Konstrukcyjną ochronę akumulatorów w przypadku zderzenia bocznego stanowią specjalne elementy zderzeniowe przymocowane do ramy podwozia. Aluminiowy profil tych elementów umożliwia maksymalną absorpcję energii. W nim też są zintegrowane czujniki, potrafiące rozpoznać kolizję. Gdy do niej dojdzie, nastąpi automatyczne odłączenie akumulatora wysokiego napięcia od reszty pojazdu. Pod fotelami znajdują się zaś dodatkowe punkty odłączania, umożliwiające służbom ratowniczym dezaktywację instalacji wysokiego napięcia.

Odłączenie wysokiego napięcia gwarantuje, że w ciągu kilku sekund w instalacji wysokiego napięcia poza akumulatorem nie wystąpi napięcie resztkowe, mogące spowodować obrażenia. W razie rozpoznania niebezpieczeństwa. oprócz mechanizmu automatycznego odłączania, w każdej chwili kierowca uruchomić umieszczony w kabinie wyłącznik wysokiego napięcia. Po odłączeniu instalacji wysokiego napięcia przestają działać napęd i funkcja zwalniacza. Jeśli włączona jest instalacja niskiego napięcia (24 V), nadal działają hamulec podstawowy, oświetlenie wraz ze światłami awaryjnymi oraz układ kierowniczy.

Jak wszystkie pojazdy elektryczne, także eActros jeździ zazwyczaj bardzo cicho. W niektórych przypadkach może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, np. gdy piesi lub rowerzyści zbyt późno spostrzegą elektryczną ciężarówkę. W związku z tym, aby uniknąć takich niebezpieczeństw, ciężarówka seryjnie otrzymuje dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Dzięki emisji tych dźwięków ostrzegawczych staje się więc lepiej słyszalna dla m.in. pieszych i rowerzystów. System ten składa się z dwóch głośników – jednego umieszczonego z przodu, drugiego z tyłu, połączonych ze sobą i z pojazdem. W zależności od warunków jazdy, system emituje dźwięki dla jazdy do przodu lub do tyłu. Dźwięk emitowany przy jeździe do przodu „symuluje” cichy szum wentylatora, z kolei przy jeździe do tyłu odtwarzany jest przerywany dźwięk dwutonowy.

System AVAS z nawiązką spełnia kryteria poziomu hałasu określone w regulaminie EKG ONZ nr 138.01, o co najmniej 10 dB przy jeździe do przodu i o co najmniej 15 dB przy jeździe do tyłu. W ten sposób zapewnia dobrą akustyczną „dostrzegalność eActrosa”. Nie przekracza jednak prawnie dopuszczalnego poziomu maksymalnego, a subiektywnie ani kierowca, ani przechodnie nie doznają dyskomfortu.

Wprowadzono jeszcze inną funkcję bezpieczeństwa, wykraczającą poza wymagania regulaminu EKG ONZ nr 138.01: gdy tylko kierowca zmieni położenie dźwigni selekcyjnej na „D” i zwolni hamulec postojowy, odtwarzany jest dźwięk jazdy do przodu, co poprawia akustyczną percepcję pojazdu. Natomiast gdy kierowca przełączy na „R”, odtwarzany jest dźwięk cofania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA