Fotel samochodu to ponad 100 części – jak powstaje?
Fotel to podstawowy element wyposażenia samochodu. Musi być nie tylko wygodny, ale także wytrzymały i bezpieczny. Okazuje się, że rozwój tej integralnej części pojazdu trwa tyle samo, co praca nad nową generacją modelu.
W nowej Skodzie Octavia na przykład znajdują się siedzenia, które przeszły serię testów, by zapewnić użytkownikom bardzo dobrą jakość i komfort jazdy. Opcjonalnie dostępne są także fotele AGR, bezpieczne dla kręgosłupa i gwarantujące szeroki zakres ustawień, a nawet funkcję masażu.
Typowy fotel kierowcy w Skodzie Octavia waży około 22 kilogramy i może składać się z ponad 100 różnych części, w zależności od konstrukcji. Konstruktorzy muszą sprostać szerokiemu spektrum wymagań klientów. Wygoda i praktyczność to zaledwie kilka spośród wielu elementów układanki. Proste porównanie z przeszłością pokazuje, jak wielką ewolucję przeszedł ten podstawowy element wyposażenia samochodów.
– Fotele w Skodzie 120 również musiały spełniać aktualne wymogi bezpieczeństwa, ale ich konstrukcja była o wiele bardziej prosta niż w dzisiejszych siedzeniach samochodowych. Po pierwsze, nie miały one zagłówków. Dzisiaj fotele samochodowe muszą wpisać się w znacznie bardziej rygorystyczne wymagania, a także być regulowane w wielu kierunkach, sterowane elektrycznie, z poduszkami powietrznymi, ogrzewaniem, wentylacją, a nawet funkcją masażu – wyjaśnia Miroslav Hradil, koordynator budowy foteli samochodowych w Skoda AUTO.
Wygoda, trwałość i bezpieczeństwo
Podstawowe cechy budowy fotela nie zmieniły się znacząco w ciągu kilku ostatnich dekad. Konstrukcja nadal ma trzy warstwy: stelaż, piankę i tapicerkę. Muszą się one łączyć w wygodny, trwały i bezpieczny sposób, oferując wszystkie nowoczesne udogodnienia. Różnorodność typów sylwetki użytkowników, do których fotele muszą być przystosowane, jest ogromna. Coraz ważniejszy jest także aspekt estetyczny.
– Nie trudno jest dopasować wymagania dotyczące komfortu i bezpieczeństwa. Trudniej jest połączyć dobry wygląd i wygodę. Wyraźnie zarysowane boki lub niektóre rodzaje szwów mogą wpłynąć negatywnie na komfort, więc podczas projektowania siedzeń razem z projektantami szczególnie zwracamy na to uwagę – podkreśla koordynator budowy foteli samochodowych.
Pokrowce muszą być wykonane w taki sposób, żeby materiały miały jak najmniejszy wpływ na konstrukcję sąsiadujących ze sobą części fotela. Hradil podkreśla, że uszycie tapicerki skórzanego fotela sportowego zajmuje znacznie więcej czasu niż stworzenie tapicerki podstawowego fotela materiałowego.
Certyfikowane fotele ortopedyczne
Dla każdego samochodu wykonuje się kilka rodzajów siedzeń, ale według Hradila projektanci starają się trzymać jednej podstawowej konstrukcji. Wpływają na to nie tylko koszty produkcji, ale także wymogi bezpieczeństwa. Na przykład w czwartej generacji modelu Octavia dostępne są najnowocześniejsze fotele ortopedyczne, które uzyskały certyfikat AGR, niemieckiej inicjatywy na rzecz zdrowych pleców. Niektóre cechy konstrukcyjne i funkcje know-how, które wpłynęły na przyznanie tego wyróżnienia, zostały włączone również do podstawowych wersji siedzeń bestsellera marki. Jak mówi Hradil, fotele AGR zapewniają najwyższy komfort, najszerszy zakres ustawień, a nawet funkcję masażu.