REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Hybryda, czyli osiągi gwarantowane

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów?

2020-06-21
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

W 1876 roku niemiecki inżynier Nikolaus Otto opracował czterosuwowy silnik benzynowy. Od tego czasu, mimo wielu modyfikacji, zasada jego działania nie uległa zmianie, bo tak jak w XIX wieku silnik nadal wytwarza siłę napędową dzięki mikroeksplozjom, do których dochodzi w cylindrze. Zaawansowane systemy wtrysku paliwa, turbodoładowanie i wydajny układ chłodzenia sprawiają, że współczesne jednostki napędowe są dalekie od prostych konstrukcyjnie przodków, ale nadal nawet najlepsze silniki osiągają maksymalnie około 40% tzw. sprawności cieplnej – oznacza to, że tylko taka część energii paliwa jest wykorzystywana do napędzania kół, reszta zamienia się przede wszystkim w ciepło. Producenci doszli już do granicy możliwości rozwoju silników – dziś trudno opracować takie, które osiągną wyższy moment obrotowy i będą zużywały mniej paliwa. Nowe możliwości daje jednak silnik elektryczny, którego sprawność wynosi ok. 90%.

Dzisiaj coraz częściej łączy się oba źródła napędu, więc auta hybrydowe osiągają wyższą moc i wyższy moment obrotowy, a jednocześnie są oszczędne. W zwykłych samochodach napęd hybrydowy nie jest już nowością, ale coraz częściej montuje się go w mocnych, usportowionych modelach. Od wielu lat mają go bolidy Formuły 1, auta z Le Mans, czy najszybsze samochody drogowe, ale teraz ta technika trafia też do usportowionych modeli popularnych marek. Już dziś w ofercie kilku producentów hybrydy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu, są najmocniejszymi odmianami modeli. Między innymi w ofercie Skody, bo najszybszą wersją Octavii jest odmiana RS iV, napędzana przez silnik benzynowy 1.4 turbo i jednostkę elektryczną. Taki zespół napędowy osiąga 245 KM, a auto przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Jakie są korzyści stosowania napędu hybrydowego w hot hatchu? Oczywiście wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa, ale nie tylko – równie ważna jest błyskawiczna reakcja na wciśnięcie gazu. Silnik elektryczny osiąga maksymalny moment obrotowy (w wypadku Octavii RS iV aż 330 Nm) przy najniższych obrotach, więc każdemu muśnięciu pedału gazu towarzyszy natychmiastowe nabieranie prędkości. Wsparcie takiej jednostki czuć szczególnie podczas przyspieszania przy niskich obrotach, bo zanim silnik benzynowy osiągnie optymalne parametry, auto już zdecydowanie się rozpędza.

Maksymalna sprawność jednostek benzynowych po 144 latach rozwoju wynosi około 40%, natomiast sprawność silnika elektrycznego to ponad 90%

Z czasem wsparcie energii elektrycznej w hybrydach będzie jeszcze większe – wkrótce usportowione hybrydy będą miały 2, a nawet 3 silniki elektryczne, więc będą dysponowały również tzw. elektrycznym napędem na cztery koła. A to dopiero początek rozwoju szybkich aut hybrydowych.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Silnik spalinowy

W hybrydach plug-in wykorzystuje się różnego rodzaju spalinowe jednostki napędowe – od trzycylindrowych po V8. Niektórzy producenci stosują większe wolnossące silniki, inni mniejsze z turbosprężarką. W Skodzie Octavii RS iV zamontowano turbodoładowany czterocylindrowy silnik 1.4 TSI, który napędza koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Silnik elektryczny

Jednostka elektryczna to zazwyczaj silnik synchroniczny prądu przemiennego z magnesami stałymi. Jest niewielki i dość lekki, często montuje się go w jednym zespole z przekładnią. W zależności od rodzaju samochodu silniki mogą mieć różną moc, od kilkunastu do ponad 400 KM – Octavia RS iV ma silnik elektryczny o mocy 121 KM.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Akumulator

W samochodach hybrydowych plug-in najczęściej stosuje się zespół akumulatorów litowo-jonowych, które umieszcza się pod podłogą bagażnika, pod kanapą lub w tunelu środkowym. Bardzo korzystne jest to, że są umieszczone nisko, co sprawia, że także środek ciężkości samochodu znajduje się nisko. Akumulatory w Octavii RS iV mogą zmagazynować 13 kWh energii, a to pozwala przejechać 60 km w trybie elektrycznym (wg procedury WLTP).

Zbiornik paliwa

Aby wygospodarować w samochodzie miejsce na zestaw akumulatorów, często zmniejsza się zbiornik paliwa, nawet do pojemności ok. 30 litrów. Skoda Octavia RS iV ma zbiornik 40-litrowy, o 5 l mniejszy niż Octavia z silnikiem benzynowym. Zasięg tej hybrydy plug-in w mieście, gdzie zużywa najmniej paliwa, wynosi nawet 900 km, a podczas jazdy autostradą – około 400 km.

Ładowarka pokładowa

Znaczna większość hybryd typu plug-in ma akumulatory zdolne zmagazynować 10-15 kWh energii elektrycznej, które można ładować z domowego gniazdka lub za pomocą wallboxa – dostarczany do auta prąd elektryczny trafia najpierw do ładowarki pokładowej w aucie (o mocy ok. 3,6-7,4 kW), która zamienia prąd przemienny z gniazdka/wallboxa na prąd stały, którym dopiero ładowane są akumulatory.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

 

125 lat Skody
Jednocylindrowa jednostka o mocy 1,75 KM, która napędzała motocykl Slavia. Niektórym może się to wydawać zaskakujące, ale jednym z producentów, o najdłuższej historii jest właśnie Skoda. Za początki marki uznaje się powstanie zakładu Laurin&Klement, którego dziedzictwo stanowi dziś ważny element tożsamości Skody. Marka powstała w 1895 roku – właśnie obchodzi swoje 125. urodziny – a już w 1899 roku w zakładzie L&K opracowano pierwszy silnik spalinowy. Była to jednocylindrowa jednostka o mocy 1,75 KM, która napędzała motocykl Slavia. Później skonstruowano także 2- i 4-cylindrowe silniki do motocykli. Pierwszą jednostką, która napędzała również pierwszy samochód marki (L&K Voiturette A), był silnik z dwoma cylindrami w układzie V – osiągał on zatrważającą moc 7 KM. W historii marki było wiele wyjątkowych jednostek napędowych – m.in. ośmiocylindrowy, rzędowy silnik, który w 1907 roku był jedną z pierwszych takich konstrukcji w Europie. Dzisiaj silniki benzynowe Skody osiągają nawet 272 KM. Coraz więcej w gamie układów napędowych jest też hybryd typu plug-in – taki napęd znajduje się np. w Octavii i Superbie iV, a niedługo pojawi się również w Skodzie Kodiaq.

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>