Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Jak zmieniła się Skoda na przestrzeni lat?

Historia marki zaczęła się od produkcji rowerów i motocykli, pełna jest aut wyjątkowych i sukcesów w sporcie. Dziś Skoda produkuje wysokiej klasy auta popularne oraz planuje świetlaną, zelektryfikowaną przyszłość.

2022-02-21
Jak zmieniła się Skoda? materiały prasowe
Jak zmieniła się Skoda?

Czeska marka jest jedną z najstarszych na świecie, jeżeli liczyć oczywiście od początku jej powstania, kiedy to w 1895 roku panowie Václav Laurin i Václav Klement otworzyli manufakturę zajmująca się produkcją rowerów, motocykli, a od 1905 roku – samochodów. Następnie, w 1925 roku doszło do fuzji z zakładami przemysłowymi Skoda, a w 1991 roku właścicielem czeskiej marki stał się niemiecki koncern Volkswagen AG. Od tamtej pory samochody czeskiej marki przeżywają stały rozwój i dziś mogą wręcz po wieloma względami zaskakiwać poziomem zaawansowania technicznego.

Skoda 1100 OHCauto motor und sport
Skoda 1100 OHC

Pozostając jeszcze na chwilę w sferze historycznej, odeślemy Was do kilku naszych poprzednich artykułów, w których przeczytacie o najważniejszych modelach tej marki sprzed lat. Zapraszamy do przeglądu najstarszych, historycznych modeli Skody (link tutaj), przeglądu samochodów rajdowych i wyścigowych (link tutaj), prezentacji pierwszego SUV-a marki, czyli auta z 1966 roku (link tutaj), opisu Skody Felicii, czyli pierwszego model zbudowanego pod skrzydłami VW (link tutaj) oraz do naszych wrażeń z jazdy najbardziej wyjątkowymi modelami w historii marki – wyczynowymi Skodami 130 RS (link tutaj) oraz 1100 OHC (link tutaj). Teraz przejdźmy do konkretów.

Nowe czasy – misja elektryfikacja

Do tego, że samochody Skody zmieniły się w ostatnich dekadach nie do poznania, nie trzeba nikogo przekonywać. Z marki produkującej modele budżetowe Czesi stali się producentem jednych z najbardziej zaawansowanych modeli wśród samochodów popularnych. Dziś w swojej ofercie marka ma auta z silnikami wspieranymi przez 48-woltową instalację elektryczną, czyli tzw. łagodne hybrydy (np. Skoda Octavia 1.5 e-TEC), samochody hybrydowe typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka (w dwóch wersjach mocy, także jako RS) oraz dwa modele elektryczne, dostępne w wielu odmianach – mowa oczywiście o Enyaqu iV i Enyaqu Coupé iV.

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Samochód był pierwszym SUV-em w grupie Volkswagena, który otrzymał najnowszą platformę dla aut elektrycznych, co dało jasny sygnał, że marka już dawno przestała grać w koncernie drugoplanową rolę. Płyta podłogowa MEB, bo o niej mowa, to technika zgodna z najnowszymi trendami, czyli pozwalająca na budowę samochodu od podstaw jako elektrycznego, jakby dookoła akumulatorów litowo-jonowych – te są dziś największym, najdroższym i najważniejszym elementem w autach „na prąd”. Zbudowana w ten sposób Skoda Enyaq iV zapewnia tak samo przestronne wnętrze jak dłuższy od niej Kodiaq, a zasięg na jednym ładowaniu przekracza nawet 500 kilometrów.

Multimedia i systemy bezpieczeństwa

Kiedyś w samochodach montowano co najwyżej radioodtwarzacz, dziś możemy jednak mówić, że auta stały się dziś bardzo, ale to bardzo multimedialne. Skoda nie tylko nie odstaje w tym pościgu za innowacyjnymi rozwiązaniami, ale nawet sama stosuje takie, na które konkurencja jeszcze się nie odważyła. To modele Skody były jednymi z pierwszych, w których można było bez przeszkód korzystać z bezprzewodowej łączności Apple CarPlay i Android Auto. To w Skodzie Octavii wykorzystano czuł dotykowy suwak zamiast pokrętła do regulacji głośności i to w Skodzie Enyaq iV wykorzystywany jest dziś wyświetlacz przezierny (head-up) wykorzystujący funkcjonalność rozszerzonej rzeczywistości, m.in. oznaczając wirtualnie linie na jezdni i samochód przed nami, pokazując tym samym co „widzą” systemy bezpieczeństwa.

Skoda Enyaq iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Skoro jesteśmy przy systemach asystujących kierowcę, trzeba również przyznać, że w samochodach Skody można mieć dzisiaj jedne z najbardziej zaawansowanych funkcji dostępnych w samochodzie.  Nie chodzi nawet o asystenta pasa ruchu, funkcji automatycznego awaryjnego hamowania czy monitorowania koncentracji kierowcy, ale o Travel Assist, czyli system pozwalający na jazdę częściowo autonomiczną w określonych warunkach drogowych – tak, niektóre modele Skody same przyspieszają, hamują, zwalniają przed zakrętami, utrzymują się na środku pasa ruchu, a nawet pomagają kierowcy w wyprzedzaniu na drogach szybkiego ruchu. Dziś to właśnie takie rozwiązania bardziej niż budowa zawieszenia czy silnika spalinowego, stanowi o tym, czy dana marka produkuje zaawansowane samochody czy nie.

 

Jak zmieniła się Skoda?materiały prasowe
Jak zmieniła się Skoda?

 

Wyniki w testach i plebiscytach

To również zmieniło się w ostatnich latach dość radykalnie. Po pierwsze – nikt nie traktuje już Skody jako producenta samochodów najtańszych, co jest zgodne z prawdą. Auta nadal stanowią jeden z najlepszych wyborów biorąc pod uwagę jakość oferowaną za daną cenę, ale Czesi nie walczą już o klientów z producentami tanich aut. Czy ma to swoje odbicie w sprzedaży samochodów? Niekoniecznie, ponieważ od wielu, wielu lat Skoda Octavia i Fabia są jednymi z najbardziej popularnych samochodów oferowanych w Polsce, a chociaż w ostatnich dwóch sezonach, z powodu pandemii koronawirusa, sprzedaż nieco ucierpiała, to możemy spodziewać się modeli Skody w czołówce najchętniej kupowanych aut w Polsce jeszcze przez wiele lat.

 

Jak zmieniła się Skoda?materiały prasowe
Jak zmieniła się Skoda?

 

Dobrym wyznacznikiem jakości samochodów danej marki oraz ich postrzegania przez kierowców są również wszelkiej maści testy i plebiscyty. Zaczynając do sprawdzianu bezpieczeństwa przez Euro NCAP, gdzie każdy oferowany dziś przez Skodę samochód otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek, przez największy plebiscyt w Europie, czyli Car of the Year – w edycji 2022 na liście nominowanych do nagrody samochodów znalazł się elektryczny Enyaq iV.

 

Jak jeszcze zmieniły się samochody Skody na przestrzeni dekad? Przyjrzymy się temu właśnie w tej rubryce – kolejne teksty będą się pojawiać w niej regularnie.