[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Kierowcy kontra rowerzyści. Jak jeździć bezpiecznie?

Sezon na jednoślady rozkręcił się na dobre. Niestety wraz z nim przybywa groźnych wypadków. Jak pogodzić na drodze kierowców aut i jednośladów?

MS 2019-04-25
Bagażnik na rower Bagażnik na rower

Liczba fanów jednośladów wzrasta z roku na rok. Wiosenna pora to wzmożona liczba rowerzystów na drogach, a co za tym idzie większa potrzeba zachowania dodatkowej uważności. Skoda podpowiada kierowcom i cyklistom, jak być bezpiecznym w trakcie wykonywania najbardziej newralgicznych manewrów na drodze.

W dzisiejszych czasach po drogach poruszają się nie tylko samochody, ale także motocykle i coraz więcej rowerów. Skoda, której początki związane są z produkcją i serwisem rowerów, pielęgnuje dobre relacje drogowe między rowerzystami a kierowcami. Bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów Skody, dlatego marka nie tylko ciągle doskonali własne produkty, ale także edukuje uczestników ruchu jak być bezpiecznym na drodze.

Badania przeprowadzone przez zespół ekspertów z działu bezpieczeństwa ruchu drogowego Skoda wraz z czeską policją, firmami sportowymi zajmującymi się bezpieczeństwem, firmami odzieżowymi Garmin i POC oraz Jiřím Ježkiem, światowej sławy kolarzem paraolimpijskim, pozwoliło zidentyfikować najbardziej ryzykowne sytuacje drogowe przy udziale rowerzystów i kierowców.

Poruszanie się rowerem wzdłuż pasa zaparkowanych samochodów

Jazda rowerem wzdłuż linii samochodów zaparkowanych równolegle wymaga zachowania ostrożności ze strony podróżnych wysiadających z pojazdu od strony kierowcy. Przed otwarciem drzwi należy zwrócić uwagę czy nie nadjeżdża żaden pojazd, także rower, który może być mniej widoczny. Rowerzysta także powinien zachować bezpieczny dystans od zaparkowanych samochodów, aby uniknąć gwałtownego hamowania czy w zderzenia.

Zobacz także: Skoda Kamiq debiutuje w Polsce

Wyprzedzanie

Kierowcy zobowiązani są zachować bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania. W przypadku mijania rowerzystów lub innych użytkowników jednośladów odstęp powinien wynosić minimum 1 metr. Należy zasygnalizować manewr kierunkowskazem, tak by ostrzec innych kierowców o wyprzedzanych pojazdach.

Rowerzyści mogą wyprzedzać pojazdy zarówno z lewej jak i prawej strony. Wyprzedzanie z prawej dotyczy jednak tylko wolno jadących samochodów stojących w korku czy zbliżających się do świateł.

Skręcanie

Jednym z bardziej newralgicznych manewrów na drodze z udziałem kierowców i rowerzystów jest skręcanie. Kierowcy skręcający w prawo powinni upewnić się, że z tyłu nie zbliża się żaden rowerzysta, któremu mógłby zajechać drogę.

Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy wzdłuż ulicy biegnie ścieżka rowerowa czy nie, kierujący rowerem ma pierwszeństwo. Ta sama zasady tyczy się sytuacji, kiedy kierowca sygnalizuje skręt w lewo na jednokierunkowej ulicy, na której wydzielony jest kontrapas.

Zobacz także: jak testowane są silniki Skody?

Bądź widoczny i bezpieczny

Rowerzyści powinni być dobrze widoczni na drodze, dlatego powinni zadbać nie tylko o sprawne światła rowerowe, ale także odblaski na odzieży. Dodatkowo, warto pamiętać o kasku, który w razie wypadku ochroni głowę przed stłuczeniem.

Skoda regularnie wprowadza do swoich pojazdów rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, które wspierają kierowców w różnych sytuacjach drogowych. Jedną z funkcji, wyjątkowo przydatną w sytuacjach opisanych powyżej jest SIDE ASSIST z możliwością monitorowania martwych punktów wraz z adaptacyjnym tempomatem i system wspomagania pasa ruchu.

- System SIDE ASSIST jest w stanie wykryć wyprzedający nas samochód lub pojazd znajdujący się w martwym polu już z odległości 70 m. W razie zagrożenia kolizją system uruchamia widoczne, ale niedekoncentrujące kierowcy sygnały ostrzegawcze. Integralną częścią SIDE ASSIST jest REAR TRAFFIC ALERT, informujący o pojazdach zbliżających się z boku, a w przypadku braku reakcji kierowcy, Automatycznie uruchamiający hamulce – tłumaczy Radosław Jaskulski, trener Skoda Auto Szkoła.