[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Muzyka w samochodzie - nowoczesne systemy audio

Samochody coraz częściej przypominają sale koncertowe na kołach - dotyczy to nawet popularnych modeli. Trzy najważniejsze rozwiązania, jakie pojawią się w przyszłości.

Kacper Mucha 2019-09-28
Nowoczesne systemy audio Nowoczesne systemy audio

Samochód coraz rzadziej traktuje się wyłącznie jako środek transportu, dla wielu kierowców jest również miejscem pracy i odpoczynku. Dla nich ważniejsze niż mocny silnik mogą okazać się dobrej jakości głośniki. Pierwszy „system audio” do auta powstał w 1930 r., od tego czasu producenci prześcigają się w dostarczaniu kierowcom coraz nowszych rozwiązań. Zmienia się nie tylko sposób odtwarzania muzyki (o kasetach i płytach świat już zapomniał), ale też budowa systemu audio, która jest coraz bardziej skomplikowana. Dzisiaj dobre systemy nagłośnienia składają się z 10-20 głośników różnego typu (supernisko-, nisko-, średnio- i wysokotonowych), a także z procesorów dźwięku i wzmacniaczy. Najnowsze systemy wytwarzają tzw. dźwięk 3D, czyli przestrzenny/wielokanałowy, otaczający kierowcę i pasażerów, ale na horyzoncie już widać kolejne innowacje.

Producenci stawiają dzisiaj na trzy nowatorskie rozwiązania. Pierwsze to aktywna redukcja szumów – mikrofon rejestruje hałas otoczenia dostający się do auta, a głośnik emituje fale dźwiękowe o odwrotnej do niego amplitudzie, co sprawia, że fale niwelują się wzajemnie i do uszu nie docierają szumy. Drugie rozwiązanie to bezgłośnikowe zestawy audio, które są jak głośniki bez membran, bo magnesy wprawiają w drgania całe wnętrze auta. I wreszcie trzeci sposób na komfortowy odbiór muzyki to wydzielone strefy – w każdym zagłówku są głośniki, a pasażer słyszy muzykę przeznaczoną tylko dla niego. Aby te rozwiązania stały się powszechne, potrzeba jeszcze kilku lat, ale wiele możliwości dają już dzisiaj systemy audio montowane w autach popularnych marek. Poniżej opisujemy system Canton dostępny w modelach Skody.

Canton Sound System

Wysokiej klasy systemy audio to najlepszy przykład wyposażenia, które z drogich i luksusowych samochodów trafia do modeli marek popularnych. Są tańsze niż w autach premium (kosztują zazwyczaj 2-4 tys. zł), ale oferują kierowcy zauważalnie wyższą jakość dźwięku niż standardowe głośniki. Producenci rzadko eksperymentują z własnymi rozwiązaniami, częściej wykorzystują know how specjalistycznych firm. Tak zrobiła również Skoda, która od 2013 roku najbardziej rozbudowane systemy audio tworzy z niemiecką firmą Canton, produkującą od ponad 30 lat m.in. domowe głośniki. Taki system, zaprojektowany dla modeli Skody, można zamówić m.in. do Karoqa i Superba. W zależności od modelu składa się on z 10-12 głośników, w tym z głośnika centralnego i subwoofera wkomponowanego w koło zapasowe samochodu, różna może być też jego moc – od 570 do 610 watów. Brzmienie sprzętu wykorzystywanego przez Skodę można dostosować do własnych upodobań za pomocą equalizera, a jego charakterystykę zmieniać niezależnie dla każdego pasażera dzięki funkcji Canton Sound Tuning. Najważniejsze jest jednak to, że został on wyposażony w procesor dźwięku DSP, który cyfrowo poprawia jakość muzyki, a także w aktywną redukcję szumów, niwelującą niepożądane dźwięki (np. hałas wiatru opływającego karoserię). Topowy zestaw audio w Skodzie kosztuje różnie, zależnie od modelu – od 1600 do 2300 zł.

Twoja strefa muzyki

Głośniki montowane w zagłówkach foteli to rozwiązanie znane m.in. z kabrioletów, bo pozwala słuchać muzyki podczas jazdy z otwartym dachem. Firma Harman Kardon chce pójść o krok dalej i zamontować głośniki w każdym zagłówku, co pozwoli pasażerom słuchać muzyki niezależnie od siebie – każdemu takiej, jaką lubi – a kierowcy skupić się np. na komendach nawigacji.

Muzyka z wnętrza

Continental opracował system nagłośnienia, w którym nie będzie typowych głośników, bo muzykę „wytwarza” całe wnętrze auta – deska rozdzielcza, podsufitka, fotele. Taki system jest lżejszy o 15 kg od tradycyjnego, co może być istotne np. w autach elektrycznych.

Nowoczesne systemy audio