REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Najciekawsze ambulanse na bazie modeli Skody

Ambulanse bazujące na modelach Skody ratują życie już od ponad 110 lat. Pierwszy taki pojazd powstał w 1906 roku, a tradycje są kontynuowane również dziś.

2020-06-18
Skoda Kodiaq jako ambulans Skoda Kodiaq jako ambulans

Skoda to nie tylko samochody osobowe, które na przestrzeni lat zdobyły serca kierowców na całym świecie dzięki swojej przestronności i przystępnej ofercie. Pojazdy Skody wykorzystywane są także od ponad 110 lat w służbie ratowania ludzkiego życia i zdrowia, pełniąc funkcje karetek pogotowia.

Pierwszy ambulans marki powstał w 1906 roku, a dziś historię samochodów niosących pomoc kontynuuje Skoda Kodiaq, podążając trasami wyznaczonymi przez swoich poprzedników. Z okazji jubileuszu 125-lecia powstania Skoda przypomina o swoich najważniejszych pojazdach wspierających służby ratownicze.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Laurin&Klement Voiturette A jako ambulans

Od początku swojej historii samochody ratunkowe Skody bazowały na topowych modelach, które zapewniały odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo. Pierwszym modelem powstałym w 1906 roku służącym do transportu rannych był pojazd bazujący na modelu Laurin&Klement Voiturette A.

To dwupoziomowe auto miało specjalną konstrukcję, która umożliwiała transport dwóch par noszy. Ambulansem bazującym na modelu L&K był także pierwszy pojazd służby Praskiego Ochotniczego Korpusu Ochrony w 1910 roku.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Na potrzeby popularnego praskiego sanatorium w Podoli do funkcji ambulansu przystosowano sześciocylindrową Skodę 6R, której długość wynosiła ponad 5 metrów. Innym modelem wykorzystywanym w służbie zdrowia była Skoda 645.

W połowie lat trzydziestych, karetki były budowane głównie na bazie samochodów klasy średniej i wyższej: RAPID, FAVORIT oraz SUPERB, które miały imponujący rozstaw osi o długości 3 415 mm.

Do końca II wojny światowej karetki produkowane były przez niezależnych konstruktorów. Jednym z nich było renomowane przedsiębiorstwo Oldřicha Uhlíka w Pradze, które tworzyło drewniane nadbudowy na podwoziu Skody 125.

Historyczny ambulans Skody Historyczny ambulans Skody

Skoda 1200 w służbie ratowniczej

W latach 50. w fabryce w Kvasinach stworzono przestronny ambulans bazujący na modelu Š 1200. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi karetka mogła przewozić dwie pary noszy, jedne na drugich, bądź jedno wygodniejsze łóżko. Do wiosny 1956 roku wyprodukowano prawie 2000 sztuk tych pojazdów.

Model został w kolejnych latach ulepszony poprzez wprowadzenie tylnych drzwi otwieranych do góry. Przez niemal dekadę z linii produkcyjnej w Vrchlabí zjechało ponad 12000 ambulansów Š 1202. Model ten w został następnie zastąpiony udoskonaloną wersją Š 1203, której produkcja seryjna rozpoczęła się w 1968 roku. W ciągu kolejnych trzydziestu lat Skoda 1203 stała się najpopularniejszym typem karetki pogotowia w Czechosłowacji.

Skoda Kodiaq jako ambulans Skoda Kodiaq jako ambulans

Skoda Kodiaq pojazdem ratunkowym

Obecnie jednym z najczęściej używanych pojazdów ratunkowych w Czechach jest Skoda Kodiaq. Największy SUV w ofercie marki kontynuuje bogatą historię ambulansów Skody. Dzięki licznym odblaskowym elementom i jaskrawym kolorom, samochód spełnia wymogi bezpieczeństwa, w które muszą wpisywać się pojazdy o przeznaczeniu medycznym.

Jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię ratującą życie, a także daje możliwość doposażania auta o dodatkowy sprzęt w razie potrzeby. Samochód wyposażono w najnowocześniejsze reflektory, a technologia ostrzegania ze światłami LED została oficjalnie zatwierdzona dla tego modelu ratunkowego.

Skoda w służbie Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego

Pojazdy Skody wspomagają służby ratujące zdrowie i życie także w Polsce. Skoda już od ponad 16 lat współpracuje z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, które zapewnia bezpieczeństwo turystom górskim. Wieloletnia współpraca jest dowodem na to, że samochody Skody sprawdzają się nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, dzięki najnowocześniejszym systemom wspomagania kierowców, dynamicznym silnikom czy nowoczesnemu napędowi 4x4.

Flotę TOPR wspierają m.in. Skoda Octavia Combi oraz w uterenowionej wersji Scout oraz Skoda Kodiaq, największy SUV w portfolio marki.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 137 550 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>