Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Nowa Skoda Fabia – oficjalna premiera

Skoda Fabia czwartej generacji debiutuje 22 lata po premierze pierwszej odsłony modelu, który stał się prawdziwym rynkowym hitem. Nowe wcielenie Fabii jest na wskroś nowoczesne i bardzo przestronne.

2021-05-04
Skoda Fabia 2021 fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

Skoda Fabia czwartej generacji zbudowana jest na platformie MQB-A0, wspólnej z Volkswagenem Polo i Seatem Ibizą. Nowa Fabia przekonuje do siebie nowoczesnym designem, zgodnym z DNA marki, przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem, a także rozwiązaniami znanymi dotychczas z większych modeli. Fabia może się oprócz tego pochwalić kilkunastoma nowymi patentami z dziedziny Simply Clever. Ale po kolei.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Skoda Fabia – platforma MQB-A0

Zastosowanie platformy MQB-A0 wpłynęło na wymiary nowej Fabii. Pomimo zwiększenia rozmiarów samochodu, inżynierom Skody udało się jednak zachować masę zbliżoną do tej, którą oferuje model trzeciej generacji. Długość Fabii wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a jej wysokość to 1460 mm. Rozstaw osi jest równy 2564 mm. Pojemność bagażnika to aż 380 l, a po złożeniu tylnych foteli nawet 1190 l. Wydaje się więc, że o ile dotychczas Fabia często pełniła u nas rolę auta dla rodziny, tak nowa generacja zrobi to jeszcze lepiej.

Skoda Fabia 2021fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

Jeśli chodzi o design, z przodu uwagę zwraca rozrośnięty do sporych rozmiarów grill w charakterystycznym dla nowych modeli marki kształcie. Z tyłu z kolei znajdziemy ładnie narysowane lampy i sporo kanciastych przetłoczeń, dzięki którym auto nie wygląda nudno. Patrząc na Fabię z boku, widzimy bardzo zgrabną, zwartą bryłę o przyjemnych dla oka proporcjach, ze sporą powierzchnią okien.

Skoda Fabia 2021fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

Co ciekawe, w porównaniu do poprzednich modeli, współczynnik oporu powietrza nowej generacji Fabii został obniżony z 0,32 do 0,28, dzięki czemu nowa generacja bestsellera marki to najbardziej aerodynamiczny samochód w swoim segmencie. Aerodynamikę poprawia dodatkowo nowy rodzaj żebrowania w przednim zderzaku, które reguluje ilość powietrza przepływającego przez wloty i przy prędkościach autostradowych pozwala zaoszczędzić nawet 0,2 l/100 km.

Skoda Fabia – kabina jak w Octavii

Wnętrze Fabii jest zupełnie nowym rozdaniem nie tylko jeśli chodzi o samą Fabię, ale i w ogóle segment B. Czuć tutaj ducha nowej Octavii, z efektowną dwuramienną kierownicą i sporej wielkości ekranem centralnym, czy opcjonalnym wyświetlaczem wirtualnych zegarów. Duże okrągłe kratki nawiewu po prawej i lewej stronie to nowe dla Fabii akcenty, podobnie jak kolorowe elementy w konsoli środkowej i nowo zaprojektowane chromowane klamki drzwi.

Skoda Fabia 2021fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

Duży nacisk postawiono poza tym na bezpieczeństwo, tak czynne, jak i bierne. Środki służące poprawie bezpieczeństwa i komfortu obejmują nowe systemy wsparcia kierowcy, które dotychczas zarezerwowane były dla pojazdów z wyższej klasy. Dodano możliwość wyboru systemów Travel Assist i Park Assist, a łącznie nowa Fabia może być wyposażona w aż 9 poduszek bezpieczeństwa chroniących pasażerów. Dostępne są dodatkowe mocowania ISOFIX – po raz pierwszy dla przedniego fotela pasażera.

Skoda Fabia – 13 nowych funkcji Simply Clever

Nowa Fabia oferować ma w sumie 43 funkcje z rodziny Simply Clever, przy czym nowych będzie aż 13 patentów, ułatwiających korzystanie z samochodu. Z tych znanych pomysłów znajdziemy m.in. skrobaczkę do szyb z miernikiem głębokości bieżnika umieszczoną w osłonie wlewu paliwa czy uchwyt na bilety w słupku A. Ale teraz Fabia wyposażona będzie także choćby w składane oparcie przedniego fotela pasażera, wielofunkcyjny schowek pod podłogą bagażnika, dodatkowe gniazdo USB-C w lusterku wstecznym (do zasilania kamery samochodowej) oraz umieszczone z tylnej strony foteli przednich dwie kieszenie na smartfony dla pasażerów siedzących z tyłu.

Skoda Fabia 2021fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

W sumie nowe funkcje Simply Clever w Skodzie Fabii to:

  • Składane oparcie przedniego fotela pasażera
  • Dwie kieszenie na smartfony na tylnej stronie foteli przednich
  • Wielofunkcyjny schowek
  • Gniazdo USB-C w lusterku wstecznym
  • Składany, elastyczny schowek w bagażniku (po raz pierwszy w Skodzie)
  • Światło do czytania z tyłu obsługiwane z przodu
  • Zdejmowane uchwyty na napoje (po raz pierwszy w Skodzie)
  • Dwa haczyki w bagażniku do mocowania oczek systemu mocowania pasa górnego
  • Uchwyt na karty i długopis w schowku znajdującym się przed dźwignią zmiany biegów (po raz pierwszy w Skodzie)
  • Uchwyt na karty i monety w pokrywie schowka głównego
  • Schowek z uchwytami na napoje w tunelu przed tylnymi siedzeniami (po raz pierwszy w Skodzie)
  • Zdejmowana osłona przeciwsłoneczna dachu panoramicznego (po raz pierwszy w Skodzie)
  • Osłony chroniące bagażnik podczas załadunku

Skoda Fabia – silniki TSI i MPI

Nowa Skoda Fabia zaoferuje cztery silniki benzynowe do wyboru, co nie tylko poszerza dotychczasową gamę, ale też zwiększa zakres mocy – od 65 KM do aż 150 KM. Standardowo zbiornik paliwa zmieści 40 litrów benzyny, natomiast opcjonalnie można zamówić wariant 50-litrowy, zwiększający zasięg do okolic 950 km na jednym tankowaniu.

Skoda Fabia 2021fot. materiały prasowe
Skoda Fabia 2021

Bazowy silnik montowany w wersji podstawowej to trzycylindrowy 1.0 MPI o mocy 65 KM lub 80 KM i momencie obrotowym 95 Nm. Moc przenoszona jest na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni manualnej. Nowa generacja Skody Fabia będzie także dostępna z turbodoładowanymi silnikami TSI. Motor 1.0 TSI o mocy 95 KM i momencie obrotowym 175 Nm połączony jest z 5-stopniową skrzynią biegów, natomiast mocniejszy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM i momencie obrotowym 175 Nm wyposażony jest w skrzynię 6-stopniową lub w automatyczną 7-stopniową przekładnię DSG. Nowa Fabia będzie miała w swojej ofercie również czterocylindrowy silnik 1.5 TSI, który generuje 150 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, i jest dostępny z 7-biegową skrzynią biegów DSG w standardzie.

Więcej o nowym modelu, w tym poziomy wyposażenia i cennik, poznamy w nadchodzących tygodniach. Póki co zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć Skody Fabii czwartej generacji. Dajcie znać w komentarzach, czy nowa Fabia przypadła wam do gustu?

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>