REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Nowa Skoda Fabia tuż przed premierą

Czwarta generacja Skody Fabii zostanie oficjalnie zaprezentowana wiosną tego roku. Obecnie auto jest fazie zaawansowanych testów przedprodukcyjnych.

2021-03-11
Nowa Skoda Fabia - testy przed premierą fot. materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia - testy przed premierą

Testy czwartej generacji Skody Fabia właśnie dobiegają końca. Inżynierowie marki zajmują się sprawdzaniem auta w najróżniejszych sytuacjach drogowych i pogodowych oraz na torze testowym. Światowa premiera Skody Fabia zaplanowana jest na wiosnę 2021 roku. My mieliśmy już możliwość jazdy pierwszymi przedprodukcyjnymi egzemplarzami nowej Fabii.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Nowa Skoda Fabia testowana ekstremalnie

Przed oficjalną premierą czwartej generacji Skody Fabia inżynierowie marki poddają model ostatnim testom. Do jednego z nich wykorzystywana jest na przykład specjalna przyczepa holowana przez auto, która może generować siłę do 9 kN, a jej dynamometr osiąga moc do 150 kW. Oznacza to, że urządzenie symuluje opór porównywalny do wjeżdżania na stromy alpejski szczyt lub jazdę z przyczepami o różnej masie. Ponadto samochód sprawdzany jest w ekstremalnych temperaturach od -35°C do 90°C, na śniegu, lodzie, w kurzu, a nawet w symulowanych ulewnych deszczach.

Nowa Skoda Fabia – aerodynamika lepsza o 10 proc.

Podobnie jak bezpieczeństwo, aerodynamika to dziedzina, która w ostatnich latach mocno się rozwinęła. Nowa Skoda Fabia ma najniższy współczynnik oporu w swojej klasie. Według inżynierów marki poprawienie aerodynamiki modelu o nadwoziu hatchback to większe wyzwanie niż w przypadku szerszych i dłuższych samochodów. Dzieje się tak z powodu mniejszej powierzchni do optymalizacji przepływu powietrza. Doskonała aerodynamika pomaga jednak obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2.

– Mimo że nowa Fabia jest większa niż jej poprzedniczka, a jej przód zwiększył się o około 3%, udało nam się zmniejszyć opór o prawie 10%. W standardowym cyklu WLTP oznacza to redukcję emisji CO2 o prawie 3 gramy na kilometr. Nawet niewielka modyfikacja geometryczna przedniej części samochodu może spowodować znaczną zmianę w przepływie powietrza z tyłu samochodu i odwrotnie, dlatego różne części auta są optymalizowane w połączeniu ze sobą: w ten sposób lusterka zewnętrzne współdziałają z obrysem tylnych świateł, nachyleniem dachu względem konstrukcji dyfuzora, kurtyną powietrzną z kołami i tak dalej – wyjaśnia Vít Hubáček, odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki.

Nowa Skoda Fabia i systemy Infotainment

Systemy multimedialne są obecnie coraz ważniejszą częścią samochodów, dlatego też wymagają dokładnych testów. Również w przypadku Skody Fabia będą oferować najnowocześniejsze rozwiązania porównywalne z dotychczas dostępnymi tylko w modelach premium. Jedną z wbudowanych funkcji jest chmura One Digital Platform.

– Funkcjonalność ta spełnia wymagania współczesnych klientów: może w różnym czasie reagować na duże ilości danych wejściowych. Rezultatem jest szybszy i stabilniejszy system – wyjaśnia Stanislav Sloup z działu Connected Car.

Nowa Skoda Fabia na platformie MQB-A0

Na nowe wymiary modelu Fabia wpłynęło zastosowanie platformy MQB-A0. Pomimo zwiększenia rozmiarów samochodu inżynierom Skody udało się zachować wagę zbliżoną do tej, którą oferuje model trzeciej generacji. Długość pojazdu wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a jego wysokość to 1460 mm. Rozstaw osi jest równy 2564 mm. Pojemność bagażnika wynosi 380 l, po złożeniu tylnych foteli to aż 1190 l.

Nowa Skoda Fabia zaoferuje cztery silniki benzynowe do wyboru. Tym samym Skoda nie tylko poszerzyła gamę dostępnych silników w porównaniu do poprzedniej generacji modelu, lecz także zwiększyła zakres mocy – od 80 KM do 150 KM. Gama silników dostępnych na polskim rynku w nowej generacji modelu Fabia obejmuje silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym (MPI) i trzy silniki TSI z wtryskiem bezpośrednim.

Silnik montowany w wersji podstawowej modelu to trzycylindrowy 1.0 MPI o mocy 80 KM. Moc przenoszona jest na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni manualnej. Nowa generacja Skody Fabia będzie także dostępna z turbodoładowanymi silnikami TSI. Silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM połączony jest z 5-stopniową skrzynią biegów, natomiast mocniejszy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM wyposażony jest w skrzynię 6-stopniową lub w automatyczną 7—stopniową przekładnię DSG. Nowa Fabia będzie miała w swojej ofercie również czterocylindrowy silnik 1.5 TSI, który generuje 150 KM mocy i jest dostępny z 7-biegową skrzynią biegów DSG w standardzie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>