REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Nowoczesne czujniki w samochodzie – jak to działa?

Nowoczesne samochody naszpikowane są czujnikami, które odpowiadają m.in. za włączanie świateł przy wjeździe do tunelu, aktywację wycieraczek w deszczu czy regulację działania klimatyzacji. Jak to wszystko działa?

2020-11-02
Czujnik deszczu fot. materiały prasowe
Czujniki samochodu

Automatyczna zmiana natężenia światła przy wjeździe do tunelu czy po zapadnięciu zmroku, aktywacja wycieraczek przedniej szyby, sterowanie klimatyzacją przez dopasowanie jej ustawień do potrzeb podróżnych i zapobieganie parowaniu przedniej szyby – to wszystko możliwości nowych funkcji, bazujących na danych z inteligentnych czujników.

W nowoczesnych samochodach wszystkie te funkcje są obsługiwane przez jeden moduł z wieloma czujnikami. Skoda na przykład stosuje moduł, który znajduje się na przedniej szybie w obudowie lusterka wstecznego i jest chroniony ceramiczną osłoną. Powierzchnia czujnika pokryta jest warstwą żelu zapewniającą doskonały kontakt ze szkłem i zabezpieczającą przed cząstkami kurzu. Jeśli przednia szyba wymaga wymiany, warstwa żelu jest zastępowana nową, aby można było ponownie użyć oryginalnego czujnika.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Inteligentny czujnik RLFS

Czujniki modułu RLFS (j. niem.: Regen, Licht, Feuchte, Sonne – deszcz, światło, wilgoć, słońce) skanują zarówno parametry otoczenia, jak i wnętrza, takie jak: oświetlenia przed i nad samochodem, wykrywają wodę na przedniej szybie, jej temperaturę, intensywność światła słonecznego, względną wilgotność wewnętrzna i punktu rosy. Następnie dane są przetwarzane i oceniane przez centralną jednostkę sterującą samochodu. Jednostka ta wysyła instrukcje do innych jednostek, które sterują odpowiednimi funkcjami, takimi jak włączanie reflektorów, aktywacja wycieraczek przednich szyb lub regulacja ustawień klimatyzacji.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Czujnik deszczu fot. materiały prasowe
Czujnik deszczu

Główne funkcje czujnika

Czujnik deszczu ocenia ilość wody na przedniej szybie. Aby funkcja działała poprawnie, światła muszą być ustawione w trybie AUTO, a wycieraczki na INT. Kierowca może skupić się przede wszystkim na jeździe, ponieważ informacja o ilości wody przesyłana jest do centralnej jednostki sterującej, która automatycznie w razie potrzeby uruchomia wycieraczki. Czułość modułu może być regulowana.

Czujnik światła zbudowany jest z diod, które skanują oświetlenie przed i nad samochodem oraz prostopadle do przedniej szyby. Urządzenie przesyła informacje do centralnej jednostki sterującej, która w zależności od zmiany natężenia światła podczas jazdy w tunelu, zacienioną aleją czy po zapadnięciu zmroku automatycznie dokonuje regulacji oświetlenia.

Czujnik wilgoci ocenia wilgotność wewnątrz samochodu, natężenie światła słonecznego oraz temperaturę po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Centralna jednostka sterująca przetwarza dane i przesyła je do jednostki sterującej klimatyzacją, która dostosowuje ustawienia klimatyzacji tak, aby spełniała wymagania kierowcy i zapobiegała parowaniu szyby przedniej. Czujnik może nawet określić, po której stronie samochodu jest silniejsze światło słoneczne, dzięki czemu może dokonywać różnych regulacji dla prawej i lewej strony samochodu.

Czujnik deszczu fot. materiały prasowe
Samochód w deszczu

Technologia testowana w każdych warunkach

Inteligentny czujnik RLFS ma jednak więcej niż trzy główne funkcje opisane powyżej. Jeśli zacznie padać, samochód automatycznie przełącza się ze świateł dziennych na światła mijania. Funkcja Coming/Leaving Home, która oświetla samochód, gdy użytkownik zbliża się do niego lub opuszcza pojazd, jest aktywna tylko w ciemności dzięki monitorowaniu przez czujnik poziomu światła w otoczeniu.

Zmiana natężenia oświetlenia przy wjeździe i wyjeździe z tunelu jest możliwa za pomocą kalkulacji prędkości, z jaką zmieniają się warunki świetlne oraz dzięki przebytej odległości. Przełączanie świateł zajmuje mniej niż dwie sekundy.

Czujniki najpierw testowane są w warunkach laboratoryjnych, gdzie sprawdzana jest podstawowa funkcjonalność i komunikacja z samochodem. Reakcje czujnika sprawdzane są w warunkach imitujących różne rodzaje deszczu, od słabej mżawki po ulewy, w tym nagłe i intensywne rozpryskiwanie dużej ilości wody na szybę – imitując sytuację, np.: kiedy ciężarówka jadąca w przeciwnym kierunku wjeżdża w kałużę. Systemy są następnie testowane i dostrajane w rzeczywistych sytuacjach drogowych, by zapewniać dodatkowy komfort podróżowania w każdych warunkach.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>