REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Pierwszy sezon ERC Marczyka w Skodzie Fabii

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zakończyli swój debiutancki sezon w Rajdowych Mistrzostwach Europy 2020.

2020-12-08
Skoda Fabia Rally2 Evo polskiej załogi fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Rally2 Evo polskiej załogi

Dla najmłodszego zdobywcy tytułu Mistrza Polski w historii, który kolejny sezon z rzędu rywalizował za kierownicą Skody Fabii Rally2 EVO, celem było jak najwyższe miejsce w klasyfikacji juniorów – dla kierowców poniżej 28. roku życia. Po 5 rundach europejskiego czempionatu, rozgrywanych kolejno we Włoszech, na Łotwie, w Portugalii, na Węgrzech i Wyspach Kanaryjskich, polska załoga ukończyła sezon na 4. miejscu w klasyfikacji juniorskiej oraz na 8. miejscu w klasyfikacji generalnej.

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa na świecie oraz odwoływanie poszczególnych rund Rajdowych Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata WRC sprawiły, że na każdym rajdzie pojawiali się głodni rywalizacji zawodnicy ze światowej czołówki, m.in.: Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Mads Ostberg, Aleksiej Lukjaniuk czy Oliver Solberg. Duet Marczyk/Gospodarczyk musiał zmierzyć się z niezwykle silną konkurencją oraz z zupełnie nieznanymi odcinkami specjalnymi, które pokonali w najnowszej generacji rajdowej Skodzie Fabia Rally2 EVO, przygotowanej przez łotewską stajnię Sports Racing Technologies.

Sezon rozpoczął się od odwołania Rajdu Azorów, następnie przesunięty został Rajd Wysp Kanaryjskich oraz Rajd Liepaja. Odwołano także Rajd Polski i Rajd Barum czyli jedyne rundy Mistrzostw Europy, w których polska załoga miała wcześniejsze doświadczenie. Pierwszym startem po wielomiesięcznej przerwie okazał się asfaltowy Rajd Rzymu, który zakończył się dla Marczyka na 5. miejscu w klasyfikacji ERC1 Junior.

Następnie Mistrzostwa Europy przeniosły się na łotewskie szutry. Rajd Liepaja, rozpoczęty od sukcesu w kwalifikacjach, polska załoga zakończyła na 2 miejscu w klasyfikacji generalnej. Ta rywalizacja pokazała szutrowy potencjał Miko Marczyka, który w poprzednich latach pierwsze zwycięstwa odnosił właśnie na tej nawierzchni.

We wrześniu do kalendarza FIA ERC został dołączony asfaltowy Rajd Fafe Montelongo - zupełnie nowy dla wszystkich zawodników. Oznaczało to równe szanse, co odpowiednio wykorzystała załoga Marczyk/Gospodarczyk.

- Rajd Fafe Montelongo, to najlepszy rajd, jaki przejechałem w życiu. Wykorzystaliśmy brak znajomości trasy przez konkurentów, trafiliśmy idealnie z oponami, a ja odblokowałem swoją jazdę na mokrym i przesychającym asfalcie. Efektem było 4 miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy oraz drugie miejsce w juniorach - mówi Miko Marczyk, Rajdowy Mistrz Polski. - To co najcenniejszego wyniosłem z tego sezonu to większą pewność i świadomość swoich możliwości. Wierzę, że to zaprocentuje w przyszłości. Poznałem trasy, zebrałem maksymalnie dużo doświadczenia, dawałem z siebie wszystko jak nigdy dotąd. A uprzejmych słów i gratulacji które pojawiały się w trakcie sezonu od Petera Solberga, Andreasa Mikkelsena czy inżynierów Skoda Motorsport nikt mi nie zabierze.

Przedostatnia eliminacja europejskiego czempionatu została rozegrana w niesamowicie trudnych, jesiennych i błotnistych warunkach na Węgrzech. Już przed jej rozpoczęciem wszyscy zgłoszeni kierowcy spodziewali się najtrudniejszego rajdu w sezonie, co okazało się prawdą. Zabrudzone i zniszczone asfalty przypominały bardziej rywalizację na szutrze. Problemy nie ominęły Miko Marczyka i Szymona Gospodarczyka – przebita opona i konieczność jej wymiany na odcinku specjalnym wygenerowały ponad 2 minutową stratę czasową. Polska załoga wygrała jednak pierwszy odcinek specjalny rajdu w klasyfikacji generalnej oraz zajęła 1 miejsca w klasyfikacji juniorskiej na odcinku miejskim.

Finał Rajdowych Mistrzostw Europy to Rajd Wysp Kanaryjskich, w którym polska załoga na samym początku mocno zaznaczyła swoją obecność wygrywając kwalifikacje. Zły wybór opon na pierwszej pętli rajdu wygenerował dużą stratę, jednak kolejne etapy rywalizacji przyniosły bardzo dobre czasy. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk ukończyli rywalizację tuż za podium, na 4. miejscu wśród zawodników zgłoszonych w ERC1 junior.

- 2020 był rokiem pełnym wyzwań, który przyniósł także wiele lekcji na przyszłość. Miko pokazał, że jest w stanie z powodzeniem walczyć w europejskiej stawce i dzięki debiutanckiemu sezonowi wie, które aspekty wymagają jeszcze dopracowania. Bardzo cieszę się, że Miko miał możliwość zaprezentowania swoich umiejętności i jestem pewien, że dzięki doświadczeniu zebranemu podczas tych rajdów będzie gotowy do walki o zwycięstwo cyklu Rajdowych Mistrzostw Europy Juniorów już w przyszłym sezonie – mówi Tomasz Porawski, Dyrektor marki Skoda w Polsce.

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk ukończyli sezon na 4 miejscu w Mistrzostwach Europy Juniorów i 8 miejscu w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy 2020.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>