Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Właściwa pozycja ciała, ułożenie rąk na kierownicy oraz ustawienie fotela mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Eksperci radzą, jak robić to dobrze.

2021-07-12
Bezpieczna pozycja za kierownicą fot. materiały prasowe
Bezpieczna pozycja za kierownicą

– Właściwe ułożenie ciała jest niezbędne, aby jeździć bezpiecznie. Kierowca musi mieć możliwość swobodnego dostępu do wszystkich elementów sterujących, zwłaszcza kierownicy i pedałów, bez konieczności wykonywania nienaturalnych ruchów – mówi Robert Štastný, członek zespołu badań nad bezpieczeństwem ruchu drogowego Skoda.

Ważne jest siedzenie w jak najbardziej wyprostowanej pozycji. Nie należy jednak zapominać, że prawidłowy kąt oparcia odnosi się do fotela, a nie do podłogi.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wygoda i bezpieczeństwo

Istnieją trzy powody, dla których nie powinno się siedzieć w pozycji „leżącej”. Oprócz dobrej widoczności i odpowiedniej kontroli nad samochodem, dzieje się tak również dlatego, że pas bezpieczeństwa nie może utrzymać kierowcy w miejscu, jeśli istnieje luka między ciałem a pasem – ciało ma wtedy tendencję do ześlizgiwania się pod spodem.

Istnieje również zasada dotycząca regulacji fotela. Nogi nigdy nie powinny być wyprostowane, nawet przy całkowicie wciśniętym pedale. Fotel musi być ustawiony tak, by były one co najmniej lekko zgięte – inaczej kości w stawach będą wypychane przez ciało.

Ważna jest także pozycja kierowcy w stosunku do kierownicy. Nie może on pozwolić, aby ramiona zablokowały się w stawach. Prawidłowym sposobem trzymania kierownicy jest ułożenie rąk w pozycji „za kwadrans trzecia”. Ten chwyt pozwala na znacznie szerszy zakres manewrów. Dzisiejsze kierownice ułatwiają to swoim kształtem – są zagłębione w odpowiednich miejscach, a także poszerzone, co stanowi wsparcie dla dłoni. Ma to również znaczenie dla bezpieczeństwa, gdy uruchomi się poduszka powietrzna. Wypycha ona ręce w wolną przestrzeń po bokach.

Ekspert ma też przepis na idealną odległość między fotelem a kierownicą. Plecy i łopatki powinny być wygodnie oparte o fotel. Wyciągniętą rękę należy trzymać tak, by nadgarstek spoczywał na kierownicy. Ręce mają być zgięte w łokciach.

Ochrona szyi i kręgosłupa

Ważną kwestią jest również odpowiednie ustawienie zagłówka. Najlepiej, gdyby jego górna część kończyła się tam, gdzie czubek głowy kierowcy lub pasażera. Górna część zagłówka nigdy nie powinna znajdować się niżej niż górna część małżowiny usznej.

Ostatnim aspektem regulacji fotela jest wysokość. Zaciśnięta pięść powinna zmieścić się między głową a sufitem samochodu. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia górnej części kręgosłupa w przypadku przewrócenia się samochodu.

Pasy bezpieczeństwa

Prawidłowa pozycja pasów to kolejny ważny aspekt dotyczący bezpieczeństwa. Ich dolna część musi zawsze przechodzić przez miednicę, a nie brzuch. Z kolei górna część powinna przebiegać idealnie przez środek klatki piersiowej i przez środek barku, nigdy zbyt blisko szyi.

Zasady bezpieczeństwa dotyczą również pasażerów. Osoby na fotelu pasażera – zwłaszcza jeśli nikt nie siedzi za nimi – często mają tendencję do przesuwania swojego siedzenia daleko do tyłu i odchylania oparcia. Ale to sprawia, że znajdują się one poza strefą efektywną pasa bezpieczeństwa. Żeby spełnić swoją funkcję, powinien on zawsze przylegać ściśle do ciała.

– Gdy tylko pojawi się przerwa między ciałem a pasem bezpieczeństwa, czy to w okolicy ramion, czy nawet w dolnej części klatki piersiowej, istnieje ryzyko obrażeń wewnętrznych – wyjaśnia Robert Štastný.

Dziecko w foteliku samochodowym fot. materiały prasowe
Dziecko w foteliku samochodowym

Bezpieczeństwo z tyłu pojazdu

Wiele osób zastanawia się, kto powinien siedzieć z tyłu samochodu. Ekspert marki daje przydatne wskazówki.

– Pomyślcie o sytuacjach, w których cała rodzina musi szybko wysiąść z samochodu. Na przykład podczas kolizji. Pasażerów samochodu należy zawsze sadzać w taki sposób, aby umożliwić im szybką ewakuację samochodu przez prawe drzwi zwrócone w stronę jezdni. Na przykład: dziecku w foteliku niemowlęcym i jego matce czy ojcu siedzącemu obok. Opiekun powinien zawsze siedzieć po prawej stronie za fotelem pasażera, aby mógł szybko odpiąć dziecko lub cały jego fotelik i uciec w prawo. Jeśli jest odwrotnie, musi wyjść na jezdnię i obejść samochód – mówi Robert Štastný.

Jak bezpiecznie przewozić dzieci?

Ekspert ma również kilka porad dotyczących przewożenia dzieci.

– Niektóre przedszkolaki wolałyby siedzieć na siedzisku pozbawionym oparcia. To jednak nie chroni głowy i szyi przed bocznym uderzeniem. Właśnie dlatego apeluję do wszystkich: trzymajcie swoje dzieci w pełnym foteliku tak długo, jak to możliwe, dopóki z niego nie wyrosną. Dzieje się to zwykle między 8 a 10 rokiem życia.

Niemowlęta powinny być przewożone w specjalnych fotelikach zwróconych tyłem do kierunku jazdy.

– Dzisiaj trendem jest umieszczanie fotelików tyłem do kierunku jazdy, nawet jeśli są one przeznaczone dla większych dzieci, na przykład czteroletnich. Eksperci do spraw bezpieczeństwa zdecydowanie to popierają: siła uderzenia jest wtedy lepiej rozkładana w przypadku zderzenia. Niektóre dzieci mogą nie czuć się do końca komfortowo w tej pozycji, lecz mimo to radzimy, by siedziały w samochodzie w ten sposób. Jest to nieporównywalnie bezpieczniejsze – apeluje Štastný do rodziców.

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout czytaj dalej >>