[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Rowerzyści i kierowcy na drodze - jak jeździć bezpiecznie?

Rowerzyści i kierowcy muszą współpracować, a to nie zawsze wychodzi. Jak radzić sobie wspólnie na drodze, radzimy wspólnie z ekspertami bezpiecznej jazdy.

2020-03-05
Austria, rower fot. Leo Himsl

Rower z roku na rok staje się w Polsce coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Wykorzystanie roweru w mieście lub poza nim niesie ze sobą wiele korzyści, jednak wymaga od wszystkich uczestników ruchu zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa.

W większości przypadków jest też tak, że rowerzyści są również kierowcami i odwrotnie – kierowcy często wsiadają na swoje dwa kółka. Wydajemy się jednak wtedy zapominać o podstawowych zasadach nie tylko związanych z przepisami ruchu drogowego, ale i wzajemną współpracą i zrozumieniem, a nade wszystko wyobraźnią i zasadą ograniczonego zaufania.

Eksperci Skody podpowiadają kierowcom i cyklistom, na co należy zwrócić uwagę, aby unikać potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń na trasie i harmonijnie współpracować na drodze.

Wyprzedzanie w bezpiecznej odległości

Choć wyprzedzanie to czynność powszechna na drogach, według statystyk aż 40 proc. rowerzystów uważa je za niebezpieczny manewr. W przypadku wyprzedzania przez ciężarówkę lub autobus, wynik ten wzrasta aż do 61 proc. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że wyprzedzając cyklistów sprawia, że nie czują się oni bezpiecznie.

- W ruchu drogowym staram się nie podejmować zbędnego ryzyka. Jako rowerzystka, nigdy nie mogę stracić czujności i założyć z góry, że kierowca samochodu mnie widzi. W moim przypadku, kiedy jeżdżę rowerem szosowym, jestem narażona na szczególne ryzyko, ponieważ przeważnie poruszam się znacznie szybciej, niż spodziewają się tego kierowcy – mówi Isabelle Beckers, belgijska rowerzystka zawodowa.

Zobacz także: premiery Genewy 2020 - serwis specjalny

Wielu kierowców jednakże coraz częściej podróżuje rowerem, dlatego coraz bardziej rozumieją oni potrzeby cyklistów.

- Wszystkich rowerzystów zawsze traktuję jako pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego. Zawsze upewniam się, że nie narażam ich na niebezpieczeństwo. Lepiej jest dłuższą chwilę jechać za rowerzystą, by bezpiecznie go wyprzedzić, niż radzić sobie ze skutkami nieprzewidzianego zdarzenia – tłumaczy Jan Kopecký, rajdowy mistrz świata z zespołem Skoda Motorsport w kategorii WRC 2.

Kierowcy nie powinni wyprzedzać, jeśli zagraża to bezpieczeństwu ich oraz innych użytkowników drogi. Niektóre kraje, takie jak Hiszpania, Belgia, Francja i Australia, wprowadzają nawet przepisy prawne, określające minimalną odległość, którą należy zachować podczas wyprzedzania.

Według Roberta Štastnego, członka Skoda Traffic Safety Research wyprzedzając rowerzystów, kierowcy powinni zachowywać się tak, jakby wyprzedzali samochód, czyli zmieniając pas ruchu. Zaleca on szczególną ostrożność w przypadku, gdy samochód holuje przyczepę szerszą niż sam pojazd – taką jak przyczepa kempingowa.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Dobra widoczność na drodze

Według analiz Centrum Badawczego Bezpieczeństwa Ruchu Skoda, wypadki z udziałem kierowców i rowerzystów, do których dochodzi z powodu słabej widoczności, mają najpoważniejsze skutki.

- Kolizje występują głównie na prostych drogach poza miastami. Zwykle przyczyną jest zbyt duża prędkość, jednak kolejnym ważnym czynnikiem jest niska widoczność świateł rowerowych – mówi Jiří Polomis z czeskiej agencji BESIP, która dąży do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Radzi on także, aby zawsze, nawet w ciągu dnia, mieć aktywne obydwa światła rowerowe. Tylne światło powinno posiadać moc co najmniej 100 lumenów, a przednie światło powinno być jeszcze jaśniejsze. Dodatkowo w ciągu dnia zaleca się stosowanie trybu migania dla światła przedniego, co pozwala kierowcom samochodowym szybko odróżnić rowerzystę od otoczenia. Kluczowe znaczenie ma także ubiór rowerzysty. W świetle dziennym kolory fluorescencyjne są najlepszym wyborem, natomiast nocą warto wybierać elementy stroju o wysokiej widoczności. Dobrym wyborem są odblaskowe opaski na kostkach, które przyciągają uwagę kierowcy.

Ostrożność podczas otwierania drzwi pojazdu

Szczególną ostrożność powinien zachować rowerzysta w trakcie omijania rzędu zaparkowanych samochodów. Kierowcy, którzy mają zamiar wysiąść z auta często nie sprawdzając lusterka otwierają drzwi i stwarzają tym samym zagrożenie trudne do przewidzenia dla rowerzystów.

- Warto stosować tzw. „Dutch Reach”, czyli praktykowaną w Niderlandach metodę otwierania drzwi ręką bardziej od drzwi oddaloną. Ruch ten zmusza kierowców do odwrócenia głowy i sprawdzenia czy bezpośrednio za samochodem nie znajduje się inny uczestnik ruchu lub obiekt. Kierowca powinien poinformować o tej zasadzie również współpasażerów – radzi Jiří Polomis z BESIP.

Niebezpieczny manewr skręcania w prawo

Bardzo niebezpieczną i niestety wciąż zbyt często spotykaną sytuacją na drodze, jest moment, w którym rowerzysta jadący ścieżką rowerową lub jezdnią zostaje wyprzedzony przez samochód, zamierzający skręcić w prawo zaraz po wykonaniu manewru. Dlatego kierowcy samochodowi zawsze przed manewrem skrętu w prawo powinni upewniać się, czy nie zagrażają innym uczestnikom ruchu, a w szczególności rowerzystom jadącym prosto przez skrzyżowanie.

Zobacz także: nowa, superszybka ładowarka do aut elektrycznych

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>