[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Samochody Skody w służbach ratunkowych

Strażacy, ratownicy i policjanci pracują w służbie ludzkiego zdrowia i życia, ale bez odpowiednich pojazdów nie byliby w stanie wykonywać swojej pracy. Od ponad 110 lat auta dla służb dostarcza Skoda.

amis 2019-03-27
Samochody Skody w służbach ratunkowych Samochody Skody w służbach ratunkowych

Jeżeli chodzi o służby ratunkowe skojarzenia są proste. Strażak - jeździ wozem strażackim, ratownik medyczny - karetką, a policjant - radiowozem. W mniejszym zakresie w służbie wykorzystywane są samochody osobowe zmodyfikowane tak, aby ułatwiały pracę ratownikom. Jednak zarówno sto lat temu jak i dzisiaj takie pojazdy oferuje... Skoda!

Laurin & Klement C1  

Pierwszy ambulans czeskiej marki został dopuszczony do "służby" w 1906 roku. Wtedy na bazie Laurin & Klement Voiturette A zbudowano karetkę o nazwie C1 wykorzystywaną przez wojsko. Miała zwiększony rozstaw osi do 2,63 metra i silnik wzmocniony do około 12 KM, dzięki czemu była w stanie zmieścić na pokładzie i przetransportować do szpitala cztery nosze z rannymi. Po drugiej wojnie światowej większość ambulansów była budowana przez niezależnych producentów, którzy wykorzystywali jednak podwozie m.in. od Skody 123, a w późniejszych latach także modele 6R, 645, Rapid, Favorit i Superb.

Skoda 1203

Prawdopodobnie najważniejszą Skodą w służbie zdrowia był model 1203 i jemu pokrewne. W 1952 roku stworzono Skodę 1200/1201, która po raz pierwszy miała w pełni metalowa konstrukcję, a dzięki rozstawowi osi zwiększonemu do 2,69 metra idealnie pasowała do swojej roli. Jej kolejne modyfikacje zwiększały atrakcyjność modeli i jego przydatność w ratownictwie, więc modele te były sprzedawane jeszcze długo w latach siedemdziesiątych.

Zobacz też: przyszłość motoryzacji według Skody

Samochody Skody w służbach ratunkowych Samochody Skody w służbach ratunkowych

Historia ambulansów z logo Skody jest długa i nawet w ostatnich dziesięcioleciach można były spotkać na ulicach pojazdy budowane na bazie modeli Favorit, Felicia Combi czy Octavia Combi. Wielka popularność zdobyła w Cechach także Skoda Yeti, ale i dzisiaj czeska marka zajmuje się dostarczaniem tego typu pojazdów dla służba ratunkowych. Jakiś czas temu zaprezentowano Kodiaqa, przygotowanego do zadań specjalnych, który musiał spełniać rygorystyczne normy, aby móc pełnić służbę w ratownictwie medycznym. Samochód nie jest przystosowany do przewożenia rannych - od tego dzisiaj są tylko duże i w pełni wyposażone karetki - ale jego zadaniem jest szybkie dowiezienie ratowników na miejsce zdarzenia i wyposażone jest w elementy, niezbędne do ratowania życia.

Samochody Skody w służbach ratunkowych Samochody Skody w służbach ratunkowych

Auto ma więc sygnalizację świetlną jak karetka (nie tylko na dachu, ale i w osłonie chłodnicy), a także mocne światła z tyłu będące w stanie oświetlić nocą miejsce zdarzenia. Wszystkie niezbędne ratownikom elementy wyposażenia znajdują się w bagażniku, w wysuwanej szufladzie. 

Zobacz też: Systemy bezpieczeństwa nowej generacji

Samochody Skody w służbach ratunkowych Samochody Skody w służbach ratunkowych

To nie wszystko, bo dzisiaj Skoda dostarcza samochody różnym służbom ratunkowym. W Wielkiej Brytanii wykorzystywane są nie tylko jako karetki, ale także jako samochody dla strażaków oraz policjantów.

Samochody Skody w służbach ratunkowych Samochody Skody w służbach ratunkowych

Również w Polsce Skoda ma długą tradycję wspierania ratowników. Już od 15 lat samochody czeskiej marki wykorzystywane są w Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym (TOPR). Ratownicy wykorzystują auta z napędem na cztery koła, Octavię i Kodiaqa. Nie są to oczywiście samochody, które wykorzystywane są do bezpośredniego ratowania życia, bo w wyższych partiach Tatr korzysta się głównie ze śmigłowca i skuterów śnieżnych, jednak spełniają swoją rolę jako pojazdy mające dowieść szybko i bezpiecznie ratowników wgłąb Parku Narodowego, skąd Ci mogą wyruszyć na akcję ratunkową.

Zobacz też: Skoda przedłuża sponsoring Tour de France

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>