[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

Samochody koncepcyjne - salonowe perełki

Wszelkiej maści prototypy towarzyszą motoryzacji od samego początku. Po co są konstruowane? Jaki jest cel prezentowania ich na salonach samochodowych? Sprawdzamy na przykładzie prototypów Skody.

amis 2018-06-10
Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

Prototypy rozpalają wyobraźnie fanów motoryzacji, często wieszane są ścianach w postaci plakatów, a ostatnio coraz częściej wykorzystywane są np. w grach komputerowych. Ale to tylko otoczka, przecież te efektowne pojazdy nie po to są tworzone. Producentom chodzi natomiast o to, aby zaprezentować światu najnowszy design marki, czyli jakoby zapowiedzieć wygląd przyszłych modeli seryjnych.

To chyba najczęstszy powód, ale samochody takie powstają także wtedy, kiedy dana marka nie ma przewidzianych w danym czasie premier nowych modeli - wtedy futurystycznie wyglądający prototyp, nawet postawiony pomiędzy znanymi od lat modelami, odświeża wygląd stoiska i przyciąga uwagę potencjalnych klientów. Trzecim, niemniej ważnym powodem, dla którego takie auta powstają jest technologia. Bo to przecież w prototypach zapowiadane są hucznie wszelkie nowinki techniczne, które z czasem trafiają do seryjnych modeli.

Na przykładzie samochodów Skody przyglądamy się futurystycznym prototypom - po co powstały poszczególne auta i co nowego ze sobą przyniosły? Nie trzeba nawet cofać się w czasie zbyt daleko, ponieważ producenci samochodów co roku pokazują ciekawe modele koncepcyjne, wystarczy więc przyjrzeć się kilku modelom prezentowanym w ostatnich kilkunastu latach.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

1. Skoda Tudor

Nie zawsze zaprezentowanie efektownego prototypu z miejsca oznacza, że do oferty marki wkrótce zostanie wprowadzony podobny samochód seryjny. Tak było w przypadku pokazanej w 2002 roku Skody Tudor, czyli komfortowego coupe bazującego na modelu Superb. Samochód wyglądał atrakcyjnie i był napędzany niemal 200-konnym silnikiem 2.8 V6. Niestety nie trafił on do produkcji, ponieważ 16 lat temu Skoda skupiała się na produkowaniu jedynie praktycznych samochodów. Dzisiaj jest większa szansa na pojawienie się podobnego rodzaju auta, chociaż częściej spekuluje się o czterodrzwiowym coupe.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

2. Skoda Vision X

Samochód został zaprezentowany na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie i zapowiada crossovera mniejszego od Karoqa, który zapewne niedługo pojawi się na rynku. Vision X zaprezentował także odświeżony design nowych modeli Skody, będący dopracowaną wersją obecnej stylistyki marki. Co znalazło się pod karoserią? Napęd e-four, układ napędowy powstały po połączeniu silnika napędzanego ekologicznym gazem ziemnym i instalacji 48-woltowej tzw. mild hybrid. Czy to przyszłość motoryzacji?

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

3. Skoda Vision D

W 2011 roku czeski producent zaprezentował atrakcyjnie wyglądający samochód kompaktowy, który stylizowany był jak popularne ostatnio czterodrzwiowe coupe. Samochód miał wyznaczyć kierunek, w którym podąży design nowych aut Skody - w oparciu o ten model "narysowano" nową Skodę Octavię! Samochód ma nieco inna bryłę, ale kształt świateł, słupka C czy osłony chłodnicy pozostał bardzo zbliżony. To także pierwszy samochód, który otrzymał nowe srebrne logo czeskiej marki.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

4. Skoda Yeti Concept 2

W 2005 roku na salonie w Genewie Skoda zaprezentowała światu model Yeti, który miał być pierwszym crossoverem marki. Widzowie tak dobrze ocenili samochód, że idąc za ciosem Skoda stworzyła jego zwariowana wersję i zaprezentowała ją na kolejnym salonie, tym razem we Frankfurcie. Model Concept 2 to trzydrzwiowy samochód w wersji ze składanym elektrycznie dachem, taki jaki idealnie sprawdziłby się na plaży w Saint Tropez. Ale pokazanie tego typu prototypu nie pociągnęło za sobą wprowadzenia tego auta do produkcji - w zamian podsyciło apetyt kierowców, którzy czekali na debiut standardowej odmiany Yeti w seryjnej wersji.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

5. Skoda Vision C

To jeden z najbardziej spektakularnie wyglądających samochodów koncepcyjnych w historii Skody, samochód który w 2014 roku jasno dał do zrozumienia jak będzie wyglądał nowy Superb. I rzeczywiście wystarczy rzut oka, aby znaleźć podobieństwa między tymi samochodami. Model ten nie prezentował rewolucyjnej technologii (miał silnik 1.4 zasilany gazem ziemnym) ale jego wygląd będzie towarzyszył nowym Skodom jeszcze przez kilka lat - spekuluje się, że niedługo mogą pojawić się Superb lub Octavia jako czterodrzwiowe coupe, które będą garściami czerpały z designu tego auta.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

6. Skoda Vision S

Ogromny samochód zapowiedział równie ogromny model seryjny - Vision S to nic innego jak Skoda Kodiaq w formie auta koncepcyjnego. Model ten miał mocny silnik 1.4 TSI o mocy 225 KM, nowy drapieżny design, wnętrze pełne ekranów dotykowych, wirtualny kokpit i reflektory LED, czyli elementy, które albo już trafiły, albo za kilka chwil trafią do seryjnych samochodów Skody.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

7. Skoda Joyster Concept

Bardzo odważnie i bardzo atrakcyjnie stylizowany Joyster miał pokazać światu, jak może wyglądać w przyszłości Skoda mniejsza od Fabii - bo taki samochód chciała światu zaprezentować czeska marka. Niestety model ten ostatecznie nie trafił do seryjnej produkcji, a zamiast niego do oferty marki dołączył praktyczny model Citigo. Czy to koniec marzeń o Joysterze? Niekoniecznie - dzisiaj modne jest wypełnianie rynkowych nisz, więc szansa na zbudowanie podobnego auta z roku na rok będzie wzrastać.

Skoda - samochody koncepcyjne Skoda - samochody koncepcyjne

8. Skoda Vision E

To jeden z najnowszych, a już z pewnością najnowocześniejszy samochód Skody w ogóle - wśród modeli seryjnych jak i koncepcyjnych. Samochód ma trzy najważniejsze cechy - jest pełen multimedialnych funkcji, ma napęd elektryczny i funkcje jazdy autonomicznej. Czyli wszystkie te elementy, które Skoda już niedługo chce oferować klientom. Czeska marka już dzisiaj ma w ofercie bogate funkcje multimedialne, zapowiedziała także, że niedługo zaprezentuje swój pierwszy drogowy samochód elektryczny, a w późniejszym terminie - także autonomiczny. Przypatrzcie się modelowi Vision E - tak wygląda przyszłość.