Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Seryjne auta z rajdową technologią

Motorsport odgrywa ważną rolę w rozwoju nowych technologii, które trafiają do pojazdów seryjnych. Nawet miejska Skoda Fabia czerpie ze swojego rajdowego odpowiednika.

2020-06-26
Rajdowa Skoda Fabia Materiały prasowe
Rajdowa Skoda Fabia

Producenci wykorzystują motorsportowe zmagania do poszukiwania i testowania rozwiązań, które trafiają później do seryjnych samochodów, którymi jeździmy na co dzień. Przykładem może być choćby napęd na cztery koła czy mocne i wydajne silniki z turbodoładowaniem, które wykorzystywane są na trasach rajdów oraz równolegle jako wyposażenie seryjnych samochodów osobowych.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

- Bliska współpraca pomiędzy inżynierami sportów motorowych i kolegami z działu rozwoju technicznego jest dla Skody bardzo istotnym elementem, opartym na najwyższych kompetencjach, zaangażowaniu i miłości do technologii. Ekscytacja i wiedza związana z motorsportem jest przenoszona z odcinków specjalnych do naszych seryjnie produkowanych samochodów – mówi Christian Strube, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w Skoda Auto.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Miejski model z rajdowym doświadczeniem

Samochód rajdowy taki jak Skoda Fabia Rally2 evo składa się łącznie z ok. 3000 komponentów, z których ok. 40 proc. pochodzi z samochodów osobowych, na przykład z zespołów silnikowych.

Prace nad modyfikacjami modeli rajdowych i produkcyjnych często przebiegają równolegle, a inżynierowie Skoda Motorsport dzielą się informacjami zebranymi podczas testów z pracownikami centrum badawczo-rozwojowego Skoda w Mladá Boleslav. Czasami w samochodach seryjnych wyraźnie widoczny jest wpływ rozwoju pojazdów rajdowych. Na przykład, na umiejscowienie świateł w modelu Fabia wpłynął jego rajdowy odpowiednik.

- Ścisła współpraca nas kierowców rajdowych z inżynierami Skoda Motorsport nie tylko rozwija model Fabia Rally2 evo, ale także pośrednio przyczynia się do rozwoju cywilnych odmian samochodów marki Skoda. Na odcinkach specjalnych doprowadzamy rajdówkę do limitów, sprawdzając jej wytrzymałość i dostarczając wiedzę dla inżynierów. Sport motorowy jest jednym z kluczowych miejsc badań i rozwoju. Wsiadając do rajdówki cieszę się, że po części przyczyniam się również do rozwoju marki – komentuje Miko Marczyk, aktualny Mistrz Polski w Rajdach Samochodowych.

W regulacjach technicznych Rally2, Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA ustaliła zasady odpowiedniego wykorzystywania części seryjnych do tworzenia samochodów z kategorii rajdowej.

FIA ograniczyła także górną granicę cenową pojazdów do 200 tys. euro. W konsekwencji, w modelu Skoda Fabia Rally2 evo wykorzystywane są zarówno części samochodowe podlegające regulacjom FIA, części motorsportowe wykonywane na zamówienie, jak i oryginalne, modyfikowane części seryjne.

Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa

Dostępna obecnie technologia turbodoładowania została dosłownie wzmocniona przez zastosowanie elementów motorsportowych. Nowoczesne turbosprężarki z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa, stanowią klucz do bardziej ekonomicznej jazdy. Silniki o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, z jednej strony dostarczają wystarczającą moc i moment obrotowy, z drugiej strony, zużywają stosunkowo niewiele paliwa.

Transfer technologii pomiędzy sportem motorowym a produkcją seryjną opiera się na wymianie wiedzy i wzajemnej współpracy. Silnik wyczynowy w Skoda Fabia Rally2 evo został całkowicie wyprodukowany w fabryce w Mladá Boleslav, będąc opracowywanym równolegle z silnikiem dostępnym w pojazdach seryjnych.

Wersja turbo o pojemności 1,6 litra została oparta na standardowym 1,8-litrowym silniku, wykorzystywanym w Skodzie Superb produkowanej na rynku... chińskim. 70 proc. elementów całego silnika pochodzi ze standardowej produkcji.

Zgodnie z przepisami FIA, które wymagają używania silnika produkcyjnego jako bazy dla tworzenia odpowiednika rajdowego, 1,8-litrowa pojemność musiała zostać zmniejszona do 1,62 litra. Pomimo, że 33-milimetrowa zwężka powietrza wraz z zaworem upustowym, ograniczają moc pojazdu, silnik rajdowy w Skodzie Fabia Rally2 evo produkuje ponad 280 KM i 425 Nm momentu obrotowego.

Modyfikacje nadwozia

Prawie 55 proc. części wykorzystanych do produkcji nadwozia pojazdu rajdowego jest standardowo używane w seryjnej wersji Skody Fabia lub zostało poddane nieznacznym modyfikacjom. Istnieją jednak specjalne elementy, które muszą spełniać regulacje FIA.

Kadłub nadwozia dla samochodu rajdowego został zbudowany od podstaw, łącznie z klatką bezpieczeństwa (roll cage) i innymi zmianami stosowanymi dla samochodów rajdowych. Całkowita konstrukcja samochodu rajdowego musi być wystarczająco sztywna, aby wytrzymywać duże skoki i siły, działające szczególnie podczas hamowania.

Również produkcja elementów wnętrza pojazdu różni się w przypadku samochodów rajdowych i pojazdów seryjnych. W tych pierwszych, fotele samochodowe podlegają homologacji przez okres dziesięciu lat, natomiast pasy bezpieczeństwa, przez okres pięciu lat. W razie wypadku są wymieniane.

Kształt deski rozdzielczej jest zbliżony do dostępnego w samochodzie seryjnym, ale posiada zupełnie inne wyświetlacze informacyjne. Auto rajdowe nie posiada klimatyzacji, latem załoga korzysta ze specjalnych otworów wentylacyjnych, a zimą z dostępnego na pokładzie systemu ogrzewania.

Systemy elektroniczne

Każdy nowoczesny samochód drogowy wyposażony jest w elektroniczną jednostkę sterującą ECU, sterującą pracą urządzeń, czujników i systemów wspomagających kierowcę. W warsztacie pomaga ona także wykrywać, analizować i naprawiać ewentualne usterki samochodowe.

W pojazdach rajdowych ECU dostarcza informacji potrzebnych zarówno inżynierom zespołu, ale także kierowcy, który jest w stanie precyzyjnie analizować styl jazdy, np. podczas zmiany biegów, hamowania i przyspieszania.

Skoda Fabia Rally2 evo wyposażona w 5-stopniową, sekwencyjną przekładnię producenta Xtrac przyspiesza od 0-100 km/h w około 3,6 s na suchym asfalcie. Zawieszenie samochodu rajdowego zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnych osiągach, podczas gdy w modelu seryjnym stawia się na precyzyjne prowadzenie, komfort i optymalne wykorzystanie siły napędowej.

Napęd na cztery koła

Na początku lat 80. napęd na cztery koła zrewolucjonizował świat rajdów. Technologia ta zmieniła nie tylko Mistrzostwa Świata FIA, ale także zapewniła nowe emocje z jazdy dla samochodów osobowych. Doskonała trakcja zapewniająca lepsze przyspieszenie i większą stabilność na drodze, szczególnie na śliskich nawierzchniach, jest doceniana przez wszystkich kierowców.

Dzięki zaangażowaniu w motorsport, producenci tacy jak choćby Skoda, mają duże doświadczenie w budowaniu napędów 4x4, które dostępne są w modelach Karoq, Kodiaq, Octavia i Superb. Od 1999 do 2019 roku Skoda sprzedała ponad milion samochodów z napędem na cztery koła.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 57 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>